XXL Nutrition

K1 Tokyo finale 2005 - verslag. (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Moob

Competitive Bodybuilder
15 jaar lid
Lid geworden
23 aug 2004
Berichten
1.828
Waardering
2
Een verslag van de K1 Tokyo WGP finale 2005

K1 finale Tokyo 2005 – door mijn ogen gezien.

Reserve gevecht (winnaar hiervan heeft kans om in te vallen als er een vechter geblesseerd raakt in het toernooi.)
Glaube Feitosa vs Gary Goodrige
Helaas geen beelden hiervan gezien.
Uitslag: Feitosa wint op beslissing van Goodrige.




Superfight (gevecht dat buiten het toernooi staat. )
Stefan Leko vs Badr Hari

1e ronde: leuke eerste ronde. Trappen en acties over en weer. Mooi Axe-kick van de nederlander Hari. Dat is toch een trap die je zelden ziet. (legendarische Andy Hug (r,i.p.) deed deze trap regelmatig.), deze was overigens mis, maar toch mooi om te zien.
Gelijk opgaande ronde. Interessant om te zien.

2e ronde: Leko geeft wat meer druk en drijft Hari wat in zijn achteruit. Maar nog steeds een gelijk opgaande wedstrijd.
Een lage half afgemaakte achterwaartse trap van Hari richting de lever van Leko, maar de trap mist kracht en overtuiging. Leko gaat weer naar voren. Badr Hari maakt weer een spinning back-kick en Leko verwacht hem wederom laag, maar Hari plaatst hem hoog, vol overtuiging en hard tegen het hoofd van Leko die gelijk ter aarde stort en de eerst minuten niet meer op staat! Prachtige trap die gelijk een einde maakt aan de wedstrijd. Leko duidelijk zwaar getroffen. Dit zijn KO’s waar ik echt van kan genieten; een vernietigende trap, heerlijk!

Uitsalg: de Nederlander Badr Hari wint in de 2e ronde door een gruwelijk KO.
Leuk detail is dat deze zelfde Hari enige tijd geleden verloor van deze zelfde Leko. (ik meen op KO door een spinning heel kick, maar dat weet ik niet meer zeker). Een mooiere revenge kan je je niet bedenken.



Kwart finales

Hong-Mam Choi vs Remy Bonjasky

1e ronde: rustige 1e ronde. Bonjasky zoekt naar mogelijkheden om het monster voor zich te verslaan. Choi wordt rustig bewerkt met low-kicks en Bonjasky weet af en toe een stoot op het hoofd van Cho ite plaatsen.
Choi maakt deze ronde 2 acties van betekenis: naar voren stormen en wat beuken uit proberen te delen, amar Bonjasky draait handig onder de druk uit van de reus.

2e ronde: eerste 30 seconden geen actie, veel zoeken. Bonjasky maakt eindelijk een hoge sprong trap richting het hoofd van Choi, maar de trap landt op dekking. Bonjasky is uit balans en valt half op de grond. Choi geeft em nog een tikje na, als Bonjasky op de grond zit, maar niks ernstigs. Uiteraard geen down.
De Nederlander gooit er zo nu en dan korte combinaties uit (stoot, trap) en domineert ook de 2e ronde.

3e ronde: Mooie binnenwaarts gedraaide hoge trap van Banjasky in de eerste paar tellen van de ronde.
Na een rechter hoek vol op het gelaat van Choi, beseft deze dat hij nu toch echt wat moet gaan doen. Dat resulteert in weer wat wild naar voren lopen en beuken uitdelen.
Bonjasky bewerkt de rest van de ronde het linker been van Choi met low-kicks die hij er flink op hakt.. Choi begint wat te trekken met dat been.

Uitslag: Bonjasky wint. Unanieme beslissing.
Zeer terecht. Choi is groot en sterk, maar heeft toch weinig in huis verder. Lastig KO te krijgen denk ik door zijn lengte, maar technisch vrij matige vechter.
Bonjasky was geconcentreerd, zag er goed uit.



Semmy Schilt vs Ray Sefo

Heb ik helaas geen beelden van gezien.
Semmy Schilt wint op beslissing.


Jerome LeBanner vs Peter Aerts


1e ronde: man! Wat een freaking monster is Lebanner: hij heeft alles wat je van een K1 vechter verwacht, bruut, gespierd, ziet er gevaarlijk uit… een soort actiefiguur uit een tekenfilm. En goede opkomst muziek.
Redelijk gelijk opgaande eerste ronde. De Fransman oogt wat zekerder, vecht meer naar voren. Aerts draait goed weg van de rechter poeier van LeBanner en vuurt regelmatige harde middle-kick af op het lichaam of linker onderarm vanLeBanner. Einde van de ronde loopt Aerts tegen een rechter jab aan, maar geen schade verder.

2e ronde: LeBanner begint sterk, beukt flink naar voren en zet Aerts even onder druk.
Aerts komt wat terug, landt weer wat middle-kicks, maar de ronde gaat denk ik naar LeBanner.

3e ronde: de Nederlander begint fel en vloert LeBanner met een voetveeg. (geen down). Aerts vecht voor het eerst deze partij goed vooruit en LeBanner heeft het zwaar. Hij krijgt even rust als hij per ongeluk een lage trap maakt in de wat “tere zone” tussen de benen van Aerts.
LeBanner oogt vermoeid en wordt slordiger en minder zuiver in zijn acties. Aerts ontwijkt en bewerkt het hoofd en benen van de Fransman. Met een rechter uppercut slaat hij zelfs het bitje van LeBanner de ring uit, maar de wedstrijd gaat gewoon door. Het was een stoot waar LeBanner in het verleden zeker op neer zou zijn gegaan, maar hij blijft gek genoeg staan.

Extra ronde:Leanner is vermoeid en houd soms zelfs zijn handen niet meer bij zijn hoofd. Aerts combineert (ook met knieën dit keer) en laat zien dat hij nog steeds een van de aller besten s in de K1 ring.
Jerome LeBanner plakt de rest van de ronde wat tegen Aerts aan om op adem te komen.

Uitslag: Aerts wint na de extra ronde.
Aerts is voor mij nog steeds een van de beste vechters. Helaas wat blessuregevoelig (misschien ook door de leeftijd?)
Ook na deze overwinning kan hij helaas niet verder in het toernooi door een gebroken rib. Erg zuur voor de Nederlander die in het verleden al zo vaak tegen rare beslissingen en blessures gelopen is.
Glaube Feitosa (winner van de reserve fight) neemt zijn plaats in in het toernooi.



Musashi vs Ruslan Karaev

1e ronde: de jonge rus start met een highkick en oogt scherp en zeer gretig. Binnen 30 seconden ligt Musashi al op de grond door een rechter poeier van Karaev, maar helaas botst hij een fractie van een seconde na die stoot met zijn hoofd tegen het hoofd van musashi, waardoor de Japanner naar de grond gaat. Ik vraag me af of hij zonder die botsing van hoofden wel had kunnen blijven staan. Maar helaas geen down dus.
Karaev combineert goed. Een jongen voor de toekomst in mijn ogen. Prima techniek, behendig en verassend. Hoge trappen, lage trappen, spinning back-kicks en ook stoten… hij heeft alles in huis. Hij houd Musashi prima ezig en de Japanner lijkt te vergeten dat hij wel iets meer zal moeten doen dan achteruit vechten.
Musashi gaat wederom neer, ditmaal op een harde frontkick, maar weer geen down.
Dikke ronde voor de jonge Rus zou ik zeggen.

2e ronde: Musashi gaat wat meer aan het werk. In deze ronde komt de ervaring goed naar boven: Musashi trapt hard en geplaatst op de goede momenten, Karaev maakt meer acties, is meer bezig in de ring, maar mist net die zuiverheid op sommige momenten. Musashi krijgt wat rake combinaties om zijn oren, maar lijkt niet onder de indruk.

3e ronde:Karaev werkt prima met stootcombinaties en komt af en toe goed door met de uppercut.
Rest van de ronde waant musashi zich superieur zo lijkt het. Landt wat trappen en lijkt frisser Wat nonchalant gaat hij te werk. Dat resulteerd in prima acties van Karaev die aan het einde van de ronde het hoofd van de Japanner torpedeert met prima rake klappen, maar Musashi heeft een goed incasseringsvermogen en de bel maakt een einde aan deze ronde.
Weer een ronde voor Karaev zou ik zeggen.

Extra ronde: schandalig weer hoe de jury het voor elkaar krijgt, maar er was maar 1 winnaar na 3 ronden en dat was Karaev, maar goed de extra ronde: Karaev is handig in het stoot werk en weet de uppercut er regelmatig door te friemelen. Musashi plaatst harde low-kicks en afhouders (frontkicks).
Na een perongelijke lage trap en weer een botsing van hoofdan gaan alle remmen los bij Karaev. Een paar flinke tikken op het hoofd van Musashi, flink rossen en zelfs nog een achterwaartse hoge trap op het gelaat van de Japanner. Helaas niet hard genoeg om hem te vloeren.

Uitslag: Musashi wint na extra ronde. In de extra ronde ging het gelijk op, maar zeker in d eerste 3 ronden was Karaev de betere vechter. Het blijft altijd weer een drama met de jury in Japan. Die voortrekkerei moet eens stoppen. Musashi is een prima vechter, daar gaat het niet om, maar hij heeft gewoon te vaak de jury mee.
Karaev kan een grote worden in de toekomst. Als hij wat meer gewicht in zijn stoten kan leggen wordt het een vechter die levensgevaarlijk is.


Halve finales:

Semmy Schilt vs Remy Bonjasky

1e rondee 2.12 meter lange Schilt laat zien dat hij meer kan dan groot zijn en knieën geven. Hij houdt Bonjasky vanaf seconde 1 onder druk. Stoten, strappen, low-kicks en stoten op het lichaam. In de clinch ook knieën op het bovenbeen. Een voetveeg van Schilt stuurt bonjasky bijna naar het canvas.
Een op het eerste gezicht niets zeggende frontkick van Sem Schilt, betekent de eerste 8 tellen voor de regerende kampieoen Bonjasky. Waarschijnlijk precies op de lever. Met een pijnlijke gezichtsuitdrukking neemt Bonjasky de volle 8 tellen en staat weer op.
Schilt gaat verder waar hij gebleven was en gunt Remy geen seconde rust. Een knie landt op het middenrif van Bonjasky en de 2e down is een feit. Einde wedstrijd.

Uitslag: Sem Schilt wint door KO.
Prima pot van Schilt, niks op aan te merken. Bonjasky had geen schijn van kans.
Schilt krijgt nog wel eens het commentaar dat hij alleen maar wint omdat hij zo groot is, maar ik denk onterecht. Een technische vechter die veel meer kan dan veel ander monsters in de K1 (denk aan Bob Sapp, Akebono, Choi…. ).
Een duidelijk teleurgestelde Bonjasky. 2 monsters op een avond werd hem te veel (Choi 2.18 meter, Schilt 2.12 meter.)


Glaube Feitosa vs Musashi
(hier had dus eigenlijk Aerts moeten staan, maar die raakte geblesseerd. Feitosa vervangt hem)


1e ronde: weinig actie. Hier en daar wordt een losse techniek gemaakt, maar geen combinaties.
30 seconden voor het einde van de ronde begint het pas een beetje op gang te komen. Feitosa stuurt Musashi met een rechter directe naar de grond. Een down voor Musashi. Hij zwaait nog wat hopeloos van: “nee het was geen down, ik gleed uit” maar de scheidsrechter telt door. En terecht.
Einde 1e ronde.

2e ronde: eindelijk komt de wedstrijd op gang. Acties van beide kanten. Gesprongen knie van Feitosa geeft aan dat hij zich sterk voelt.
Een combinatie van highkicks, stoeten en trappen drijven Musashi achteruit. Feitosa lanceert nog een keer een gesprongen knie, dit maal recht in het gelaat van de achteruit “rennende” Musashi die zwaar onder druk staat. Alle lichten in de bovenkamer van Musashi gaan uit en hij gaat KO. Prachtige gesprongen knie van de Braziliaan Feitosa! Musashi echt zwaar geraakt.

Uitslag: Feitosa wint door een prachtige KO!





Finale


Glaube Feitosa vs Sem Schilt

1e ronde: een wilde slagenwisseling ingeleid door een knie van de Nederlander.
Feitosa zwaar onder druk en krijgt het zwaar te voorduren in de clinch. Hij weet zich los te wringen maar enkele seconden later grijpt Semmy Schilt hem weer vast en plaatst een knie vol in het gezicht van de Braziliaan, die ter aarde stort en halverwege met zijn keel in de touwen blijft hangen met een bebloed gezicht.

Uitslag: SEMMY SCHILT K1 WGP CHAMPION 2005!

Weer een goede partij van Schilt.


Conclusie: een verrassende uitslag van een mooi toernooi. Zaten een paar mooi wedstrijden tussen. Helaas ook dit jaar weer een beslissing van de jury waar ik mijn vraagtekens bij heb. Maar dat is elk jaar zo en daar is al zoveel over gesproken.
Dieptepunt van het toernooi was voor mij toch wel de blessure van Aerts. Heel sneu dat hij weer geblesseerd raakte. Had hem graag nog eens zien schitteren. Maar helaas.
Misschien volgend jaar nog een laatste keer Aerts als hij het op kan brengen? Ik hoop het.
Opvallend vond ik het optreden van Karaev. Zeker een man voor de toekomst.

Persoonlijk blijf ik het jammer vinden dat Iggy (Ignasjov aka Red Scorpion) er niet bij was. Als die man eens de spirit kan vinden om hard te trainen en geconcentreerd te vechten….

Prima toernooi, maar eigenlijk verlang ik terug naar de tijd van Crocop, Aerts, Iggy, Hoost, Hunt, LeBanner etc… een aantal van hun zijn er nog steeds, maar niet meer zoals vroeger.
De sport verandert (ook logisch) en wordt meer en meer een show, een product. Met het gevolg dat er reuzen in de ring stappen die geen kaas hebben gegeten van de sport. (Bob Sapp, Akebono, in mindere mate Choi, maar ook die vele boksers die komen en gaan). Dat vind ik jammer.
Maar mannen zoasl Karaev en Hari geven me weer hoop voor de toekomst. Ik ben benieuwd waar K1 over een jaar of 10 staat.
 
thanks. ;)
 
leuk om te lezen idd
 
Back
Naar boven