MuscleMeat

Kaak Chirurg (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Jefro

Dutch Bodybuilder
15 jaar lid
Lid geworden
9 okt 2002
Berichten
313
Waardering
0
Vrijdagmiddag moet ik naar de kaakchirurg. Er moeten minstens 3 verstandskiezen uit.
Naar de tandarts doet me niets, maar dit is andere koek.
Ik heb er niet echt zin in, want je hoort altijd verschillende verhalen. De 1 is er een week ziek van, en de ander heb nergens last van. Gelukkig ben ik aan het cutten.
De tandarts zei dat ze altijd maar 2 tegelijk trekken, dus waarschijnlijk moet ik ook nog es terug.

Lekker hoor, zo net voor het weekend. :(
 
Ik ken het gevoel. Ik kreeg toen te horen dat er vier verstandskiezen eruit moesten worden getrokken. 2 per keer omdat als ze er meer doen moeten ze je aan beide kanten verdoven en als je tong verdoofd is en in je keel komt te zitten kun je stikken is de reden die ik te horen kreeg.

In principe is het laten weghalen niet zo pijnlijk. Je krijgt in het begin enkele spuiten waarvan de pijnlijkste spuit is in het gehemelte van je mond. Dan moet je daar ff wachten totdat de verdoving is gaan werken en kun je meekomen om ze eruit te laten trekken. Je krijgt een kap over je gezicht heen met alleen een opening bij je mond. Je voelt wat gedruk op je mond en als het niet los gaat hoor je een boor, enkel ben je zo verdooft dat je er niets meer van voelt. Ik heb nog een stuk kaakbeen weg moeten laten boren omdat ze er niet uit wilden. Daarna krijg je een tampon op de plek van je tand gestopt die je ongeveer een half uur in moet houden. Al bij al duurt het trekken niet zo lang enkel je moet na de spuiten nog wachten tot de verdoving is ingewerkt.

Het meeste last kreeg ik daarna, ik kreeg ibuprufen mee als pijnstillen en heb toen een week lang enkel pudding en kibbeling gegeten. Ik denk dat ik vooral ziek ben geworden van de ibuprufen. Ik ben de eerste keer van 55 kilo naar 49 kilo gegaan. De 2de keer reageerde ik helemaal slecht en heb er 2 weken last van gehad. Ik heb mezelf toen niet durven wegen enkel denk ik dat het zelfs nog lager als 49 kilo zal zijn geweest en dat voor iemand van zo'n 1.87.
 
Ik heb er ook 3 uit, maar wel tegelijk. 2 dagen thuis gebleven. Was wel ziek, maar het is vooral die bloedsmaak die je misselijk maakt. bij de kaakchirurg zelf stelt geen drol voor (verdoving werkte erg goed), alleen als hij uitgewerkt is.......
Gelijk naar de verdoving bij de apotheek je pijnstellers halen, en gebruiken voordat de verdoving is uitgewerkt. Werkt het beste+je kan moeilijk autorijden. Moet je ff in de gaten houden.
 
Ja die pijnstillers zijn onmisbaar, ik kan het weten en het is geen pretje zonder :(
 
haha moest 3 weken terug ook, en over 3 weken weer terug voor andere kant.

is aardig *** ja, een week heel je smoek verdoet, dus ook het eten gaat heel moeizaam.
 
Bedankt voor jullie positieve reacties allemaal, ik heb er nu echt zin in. :D
 
je moet een doos met waterijs halen. heb ik ook gedaan. verdoofd de zere plek en voorkomt zwelling van je tandvlees.

Ideaal je zit hele dozen weg te lebberen want zolang je ijs eet voel je niks.
 
:D Wat leesvoer :D
_________________________________________
Trekken van tand of kies (extractie)

Soms is het nodig een tand of kies te verwijderen. U hoeft geen speciale voorzorgsmaatregelen te treffen als u naar uw afspraak gaat. Alleen als u antistollingsmedicijnen ("bloedverdunners") gebruikt, moet u dit ruim tevoren melden aan de tandarts! Ook als u een lekkende hartklep of een prothese van kunstmateriaal in het lichaam heeft (zoals een kunsthartklep, heupprothese, etc) moet u dit ruim tevoren aan de tandarts melden. In zulke gevallen kan het nodig zijn tevoren antibiotica in te nemen (in overleg met uw arts). Tijdens de ingreep komen namelijk bacteriën in de bloedbaan terecht en kunnen zodoende de kunstprothese via de bloedbaan infecteren. Het is altijd handig voor de tandarts of andere arts om een medicijnlijstje bij u te hebben.
De ingreep veroorzaakt geen pijn, daar tevoren de kaak verdoofd wordt met een injectie met verdovende vloeistof. Daarna trekt de tandarts de kies of tand met een zogenaamde extractietang of hevel.

Niet altijd, maar soms wordt er na het trekken gehecht. De hechtdraad lost vanzelf op. In sommige gevallen wordt niet-oplosbaar hechtdraad gebruikt (b.v. als u antistollingsmedicatie gebruikt). U wordt in zo'n geval hierover voorgelicht.

Klachten na de ingreep

Pijn
Als de verdoving is uitgewerkt, kunt u last van pijn krijgen. Dit hoeft echter niet per sé. Tegen de pijn kunt u paracetamol nemen volgens voorschrift. Dit kunt u zonder recept kopen bij de drogist of apotheek. Soms krijgt u een recept mee voor een andere pijnstiller.

Nabloeding
Een beetje bloed vermengd met speeksel is normaal na het trekken van een kies of tand. Als het bloeden na twee uur niet gestopt is, kunt u het volgende doen: vouw een verbandgaasje dubbel, leg het op de plek van de wond en bijt er stevig op gedurende ongeveer een kwartier. Wanneer de bloeding nog niet ophoudt, neem dan contact op met de tandarts of de dienstdoend tandarts. Tevens wordt het inslikken van grote hoeveelheden bloed afgeraden. Mocht u antistollingsmedicijnen gebruiken en last hebben van nabloedingen, dan wordt u dringend verzocht contact op te nemen met de tandarts, dienstdoende (spoed-) tandarts of EHBO van het ziekenhuis.

Zwelling
Een beetje koorts na het trekken mag. Loopt echter uw lichaamstemperatuur op tot 39ºC of meer, neem dan contact op met de tandarts.

Koorts
Enige zwelling na het trekken is ook gebruikelijk en wordt beschouwd als een gewone reactie op het trekken van een tand of kies. Door uw wang direct na het trekken te koelen kunt u de zwelling enigszins tegengaan. Deze zwelling kan enige dagen aanhouden en soms kan de wang na enkele dagen verkleuren, zoals een blauwe plek.

Ontsteking
Een enkele maal kan de wond gaan ontsteken. Dit is te herkennen aan pijn, die langer dan enkele dagen aanhoudt of juist toeneemt in plaats van afneemt, aan een vieze smaak in de mond en aan aanhoudende hoge koorts. Neem dan contact op met de tandarts.

Wondgenezing

De wond geneest het beste met veel rust. Dit is zeker gedurende de eerste dag belangrijk, omdat dan het stolsel ontstaat dat de wond dicht moet maken. Spoelen wordt de eerste dag dan ook ontraden. Gewoon drinken mag natuurlijk wel. In het algemeen duurt het zo'n tien dagen voordat de wond geheeld is.
Roken en alcohol werken nadelig op de genezing van de wond. Het wordt ontraden na het trekken van een kies of tand te roken of alcoholhoudende dranken te drinken, totdat de wond goed geheeld is. Het laten smelten van een pijnstiller op de plaats van de wond heeft geen enkele zin en kan bovendien irritatie aan de wond veroorzaken. Als de verdoving is uitgewerkt mag u weer gewoon eten en tandenpoetsen. Probeer de wond hierbij wat te ontzien.

Verstandskiezen

Een verstandskies hoeft lang niet altijd getrokken te worden. Vaak komt de verstands-kies zonder problemen door achter de andere kiezen en doet hij gewoon mee met het kauwproces.
Een verstandskies kan echter problemen veroorzaken. Gedacht moet dan worden aan tandvleesproblemen rondom de verstandskies, problemen met het schoonhouden van de kies en dientengevolge het optreden van cariës en kiespijn. Ook kan er te weinig ruimte zijn voor de verstandskies om goed door te breken. In zo'n geval kan de verstandskies de voorliggende kies omhoogduwen of opzijduwen, waardoor de andere kiezen scheef kunnen gaan staan. In deze gevallen kan het raadzaam zijn de verstandskies weg te laten halen.

De tandarts kan beoordelen of het nodig is om een verstandskies weg te halen. Afhankelijk van de ligging van de kies en de mate waarin deze reeds is doorgebroken, kan de tandarts ervoor kiezen de verstandskies zelf te trekken of om dit over te laten aan de kaakchirurg.

Groet Smalluser :thumb:
 
Thx guys,
Er werd mij idd al aangeraden om veel ijsblokjes in huis te hebben, maar ijsjes is beter. :D
En van smalluser z'n verhaal staat dat rusten me wel aan.
 
Lekker hoor Jefro,

Een week lang aan de dubbelikkers!:nanner::tong:
 
Originally posted by peider
Lekker hoor Jefro,

Een week lang aan de dubbelikkers!:nanner::tong:

Kom je ze effe langsbrengen, broer?
 
Originally posted by admin
Ja die pijnstillers zijn onmisbaar, ik kan het weten en het is geen pretje zonder :(

Pijnstillers?? Ow, dan kan je gewoon trainen :D
 
Heb zelf recentelijk ook zoiets gehad. Bij mij werden toen wel beide kanten van het gebit verdoofd met injecties langs het tandvlees (boven kaak) en achter in het kaakgewricht (net een bijensteek dus valt mee). Voorzover ik weet is de injectie in het verhemelte ondertussen achterhaald, en omdat de moderne verdovingen korter werken kunnen ze nu wel veilig je hele mond verdoven. Zorg dat je naast iboprufen ook aleve in huis hebt! (afhankelijk van je lichaam werkt het een of het andere vaak beter)

Veel sterkte
 
Ik heb het vroeger ook gehad, alleen die klote prik deed pijn voor de rest ff een opgezwollen bek, maaar daarna was het wel weer ok. Ennuh tja pijnstillers nemen en trainen hmm... kan denk ik wel hoor
 
Vanmiddag dus geweest, rechts boven en onder zijn eruit.
Koste die vent nog aardig wat moeite, hij zat aardig te puffen en te steunen. :D
Gaten zijn gehecht, en de hele middag met ijs tegen me wang aan gezeten. Kheb nu 2 zakjes pijnstillers op, maar gaat eigenlijk prima.
Valt allemaal mee tot nu toe, over 6 weken de ander kant.
 
Mooi om te horen dat je er niet zo veel last van hebt. Beterschap.
 
Back
Naar boven