MuscleMeat

Kan de vloer het gewicht wel aan? (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Gietijzer

Cool Novice
Lid geworden
8 dec 2011
Berichten
41
Waardering
5
Lengte
1m71
Massa
60kg
Kan ik een homegym wel veilig op de eerste verdieping zetten? Natuurlijk bestaat de vloer uit beton and steunt op 3 muren (hoek ruimte). Maar dan nog, power rack, ~150kg, 50mm gewichten 150-200kg, dumbbells 200kg, bankje, lichaamsgewicht(en) etc. Alles bij elkaar heb je al snel zo'n 700+ kg liggen. En je trained toch wel midden in de kamer aangezien daar het powerrack staat. Kunnen vloeren dat over het algemeen aan zonder instortings gevaar?

Volgens mij kan een vloer gemiddeld 200kg/m2 aan? In de bouwtekeningen van het huis staan ook geen waardes voor de draagkrachten van vloeren. En om nu weer een bedrijf in te schakelen die dat komt meten tegen hoge kosten is ook weer zo...
 
Laatst bewerkt:
enig idee hoe dik je vloer is. Met de dumbbells erbij krijg je natuurlijk een zwaar gewicht. Moet je misschien eens navragen aan een architect.
 
Ik probeer de dikte nog precies vast te stellen maar tot dusver weet ik dat het gewapend beton is en ongeveer 17.5cm dik inclusief plamuur. De vloer dus.
En de kamer is een rechthoek waarbij 1 van de korste zijden geen draagmuur heeft, de andere 3 wel.

Maar ik hoorde net dat het mogelijk is dat het gewapend beton maar 8cm is en dan 9 cm 'rotzooi' beton erop ofzo... Ja dan heb ik een probleem dus.

Maar als het echt 17,5cm gewapend beton is dan zal het wel goed zitten denk ik zo.
 
Laatst bewerkt:
En kan je je rack eventueel niet tegen de muur zetten? Zodanig dat het gewicht bij een draagmuur staat?Of lukt dit niet met de indeling van de kamer?
 
Je moet eerst weten wat voor vloer het is...

-Kanaalplaat met afwerklaag
-Breedplaat
-In het werk gestorte vloer
-Bubbledeck

En een vloer bestaat meestal uit een gewapende onderlaag die de trek opvangt en een bovenwapening die de krimp en scheurvorming van het beton opvangt. In het midden zitten wel de wapeningskorfen waaran zo wel de onder als bovenwaping meestal aan zit bevestigd. Echter is dit geen constructieve wapening!!

Ook is nog belangrijk wat de overspanningen zijn om te weten of de huidge wapening voldoet...

Ook moet je even nagaan dat als de kamer normaal gebruikt zo worden, een bed, tv, burea, stoelen, kasten, kleding etc etc ook al gauw op een kilo of 500-1000 kan komen...
 
(beton) vloeren zijn gemaakt van gewapend beton dus je zal er heus niet in 1x doorzakken als je daar voor bang voor bent.
 
als jij het gewicht kan dragen, kan de vloer dat ook :)

nene j/k kzou me er niet teveel zorgen om maken hoor, de normaalkracht van de gemiddelde hedendaagse vloer ligt volgens mij wel wat hoger dan 700kg, je zult hoogsten mss je vloer beschadigen als je een deadlift of watdanook te hard laat vallen oid
 
Idd, als de kamer normaal gebruikt zou worden zal het gewicht per m2 ongeveer gelijk zijn. Alleen heb je nu meer puntlasten eigenlijk.

Ik zou me er ook geen zorgen om maken. Powerrack in het midden en de gewichten aan de zijkanten waar de draagmuren zijn. Kan in mijn ogen ook weinig fout gaan tenzij het een oud gammel gebouw is waar je inzit.
 
Daar kom je vanzelf achter
:trollface:
 
Ja zo werkt het dus niet he ;). 90% kans dat ik veilig zit zolang ik het gewicht maar verdeel over de vloer want meestal kunnen ze zeker 200kg+ per vierkante meter aan (sommige idd 700+). Maar ik vraag toch maar de papieren op bij de gemeente en vraag het toch maar even aan een architect. Kost me misschien 100 euro maar dat zie ik dan maar als 'verzekerings geld' voor de komende jaren. Als er straks scheuren komen in de vloer krijg ik wel mooi de schade verhaalt en even een nieuwe betonnen vloer leggen zal wel niet goedkoop zijn.

Nee een vloer zal het niet zomaar begeven dus ik ben niet bang dat ik erdoor zak maar beschadigingen zijn ook niet leuk.

En ja ik kan de dumbbells en alles het beste bij de muren bewaren. Zowiezo niet vlak bij de cage.
 
Laatst bewerkt:
Ik ben bij de architect langsgeweest. Die heeft vervolgens bij de constructeur opgevraagd wat de vloer belasting is. Mijn vloer schijnt het aan 1 kant van de kamer te kunnen dragen en aan de andere kant blijkbaar niet. Van de 18 cm dikke vloer blijkt maar een paar centimeter echt gewapend beton te zijn. De rest is dus toch lucht en opvulling.

Vloeren in NLD moeten wettelijk minimaal 200kg/m2 kunnen dragen en openbare gebouwen 400kg/m2.

Overigens zei hij nog dat als het nodig was ik altijd nog stalen platen van 0.5cm dik onder de poten van het powerrack zou kunnen leggen om het gewicht meer te verdelen.

Maar in mijn geval is dat niet nodig. Ik weet nu waar ik het allemaal neer moet zetten zodat de vloer niet scheurt :).
 
Back
Naar boven