AndroidHealthClinic

Kan het kwaad als je +/- 50gr aan voedingsvezels binnenkrijgt dagelijks? (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Ananas

Novice
Lid geworden
28 dec 2012
Berichten
19
Waardering
0
Lengte
1m81
Massa
65kg
Hallo,

ik ben sinds kort begonnen met bodybuilding en heb mij een voedingsschema opgesteld maar er zijn 2 zaken dat ik opmerkelijk vind in mijn na het uitrekenen van de voedingswaarden:

A) Als ik alles bereken wat ik op een dag zoal eet kom ik aan +/- 2500kcal (calorieën) waarvan 52gr aan voedingsvezels!!!

Ik dacht dat 25gr aan voedingsvezels dagelijks al voldoende was?

B) Dit komt vooral mede dankzij dat ik bij mijn 4de maaltijd een volledig blikje witte bonen bij mijn rijst doe, dat is zo’n 265gr en daardoor zit al gauw 19gr voedingsvezels in, de rest van de voedingsvezels komen voornamelijk van zilvervliesrijst…

Hier heb ik 2 vragen bij:

1) Is 50-55gr/dag aan voedingsvezels té veel?

2) Indien wel, zijn er schadelijke effecten / vervelende symptomen gekend als je dagelijks 55gr voedingsvezels zou eten?
 
Laatst bewerkt:
Zoveel is dat niet? En wordt pas lastig als je er te weinig bij drinkt. Vezels absorberen vocht, zie het als kleine sponsjes. Mocht je te weinig drinken dan onttrekt het alsnog vocht, en kan je steentjes poepen.
 
Laatst bewerkt:
Een teveel aan voedingsvezels lijdt ertoe dat je lichaam niet de tijd heeft om alle vitamines en mineralen uit het voedsel te 'onttrekken'.

Wat word gezn als teveel zou ik niet weten, moet je even opzoeken;)
 
Teveel vezels kan de opname van bepaalde mineralen belemmeren. Als je last hebt van diarree/veel winderij verminder je best je vezelinname.
 
Er is niet echt een officiele max vastgesteld, maar een optimale hoeveelheid ligt tussen de 3,1 en 3,5 gram vezel/MJ. = even rekenen hoor..
3,5 / MJ
3,5 / 1000 KJ
3,5 / 250 kcal
5,2 / 250 kcal (jouw situatie)
Volgens de gezondheidsraad neemt het risico op HVZ toe bij een inname > 3,5/MJ

Dus, volgens hen is het niet goed wat je doet.

Houdt verder goed de consistentie (dikte/smeuiigheid) van je ontlasting in de gaten. Als het te dun wordt, wat goed mogelijk is, dan moet je de hoeveelheid vezels omlaag doen.

waarvan 52gr aan voedingsvezels!!!
Een kleinigheidje: Vezels leveren geen energie (kcal) . Dus niet "waarvan", want ze maken geen onderdeel uit van die 2500kcal.

hoop dat het wat helpt..

succes!
 
IK neem net extra vezels in. Zoals hoger gemeld moet je gewoon voldoende drinken.

Je het wateroplosbare vezels (zoals in fruit) en niet oplosbare vezels. Die verhogen het volume van de stoelgang en helpen bij een goede verwijdering van afval uit je lichaam.

Vezels zijn heel nodig en mensen die te weinig vezels eten hebben algemeen verschillende klachten.

Ik zou het gewoon zo proberen. Voldoende water drinken en evalueren of je stoelgang normaal en vlot gaat.
 
Beste wat je kan nemen zijn tarwekiemen. Die door je pap doen gewoon een handje niet overdreven veel en klaar. Vezels vitamines hupsakee:p
 
Beter iets te veel vezels dan te weinig......
Het gros van de bevolking eet te weinig met veel darmklachten tot gevolg.
 
ook zo verslaafd aan linzen/bonen ?
 
Back
Naar boven