AndroidHealthClinic

Kan ik (lichte) krachttraining doen?

Bezoekers in dit topic

BK44

Novice
Lid geworden
26 dec 2014
Berichten
4
Waardering
0
Lengte
1m80
Massa
60kg
Hoi, ik ben een jongen van 14 jaar oud.
Ik ben 180cm lang en ik weeg 60 kilo (bmi: 18,5, gezond gewicht)
Ik vraag me af wat m'n vetpercentage is en of ik op 14-jarige leeftijd met krachttrainig kan beginnen.
Ik heb ook verhalen gehoord dat krachttraining de groei remt, is dit waar?

Alvast bedankt.
 
Kan prima, het remt je groei niet maar het enige gevaar op jonge leeftijd is dat je gewrichten en pezen nog niet volledig zijn ontwikkelt waardoor deze sneller overbelast/geblesseerd kunnen geraken en problemen kan opleveren. Bouw dus rustig op zodat je alles kan laten wennen aan die nieuwe belasting die je door training krijgt. Leer nu eerst de technieken van de oefeningen, bouw al wat werkcapaciteit op en dan kan je over een paar jaar aan de zwaardere shit beginnen.

Vet% zal niet hoog zijn bij jouw stats.
 
Hierop kun je vetpercentage berekenen. Of het helemaal correct is weet ik niet maar het zal waarschijnlijk wel ongeveer kloppen: http://www.vetpercentagemeten.nl/

Verder zou ik gewoon maar beginnen met trainen en goed luisteren naar je lichaam.
 
@MaffeCat ik had het al gevonden voor dat je reageerde, alsnog bedankt. Maar mijn vet% is 9,22% is dat goed vet% om spieren te kweken?
 
Kan heb je wel je nekomtrek goed? Voor de rest is dit echt theoretisch en dus waarschijnlijk niet altijd correct.

Laten we zeggen dat ie zo'n 7 a 8% er naast zit.
 
@Ot92 ik heb op internet deze formule gevonden: (1,2 x BMI) + (0,23 x leeftijd) – (10,8 x 1) – 5,4
 
Kan heb je wel je nekomtrek goed? Voor de rest is dit echt theoretisch en dus waarschijnlijk niet altijd correct.

Ik zou niet teveel op formules afgaan, die zijn vaak zelfs geen benadering van je echte vet%.
 
Ik zou niet teveel op formules afgaan, die zijn vaak zelfs geen benadering van je echte vet%.

Precies, je kan ook het beste gewoon kijken naar hoe je eruit ziet en wat je mooi vindt. Ikzelf bij mij kloppen wel de percentages en overal is het het zelfde voor mij.
 
Je kunt best beginnen met KT.

Ik ben ook ooit begonnen op mijn 14de met 2x per week training.
Het eerste wat ik kreeg was een overbelaste pols, dus let goed op je techniek!
Gewoon goed eten, en ik zou verder geen geld uitgeven aan supplementen op die leeftijd.
Verder ben ik ook erg gegroeid, dus het remt je groei niet voor mijn mening.
 
Back
Naar boven