XXL Nutrition

Kan je bepaalde delen van je spieren meer laten groeien of groeit een spier altijd als een geheel? (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

shadwocorner

Novice
Lid geworden
22 okt 2021
Berichten
4
Waardering
1
Lengte
1m82
Massa
85kg
Je hoort vaak van die dingen als: long head triceps, bovenkant chest etc is deze oefening goed voor.

Ik hoor weer sommige mensen zeggen je kan geen delen van de spier isoleren en weer anderen zeggen dat bepaalde oefeningen bepaalde delen van de spier meer laten groeien.
 
498949f13d487999a47897f99cf09ca2c932ece4.jpg

1635427200671.jpeg

Lijkt me duidelijk dat isoleren wel kan, alleen is die ''isolatie'' ook maar beperkt aanngezien alles toch verbonden is met elkaar.
 
Ze kunnen gewoon meten welke spier actief (en in welke mate) is bij een bepaalde oefening, maar ik kan ff niet op de naam komen
 
Verschillende spierkoppen kun je meer of minder laten doen, maar spiervezels zullen in hun gehele lengte samentrekken en groeien.

Bijvoorbeeld de long head van de triceps of biceps kun je meer of minder laten groeien dan de rest, maar je kunt de lengte van het spierlichaam van die long head niet veranderen. Of met borst kun je wel de clavicular head meer aandacht geven, maar niet de binnenkant of buitenkant borst want dat is hoe de vezels lopen. En inderdaad zal de spier meestal wel met al z'n koppen samenwerken dus het effect is vaak beperkt, maar de deltoid is eigenlijk ook 1 spier met verschillende koppen die toch echt heel verschillend ontwikkelt kunnen zijn.

Met meer groei van de spier in z'n geheel komt ook meer vorm, meestal is dat wat mensen eigenlijk willen. Bijvoorbeeld meer binnenkant borst willen, maak gewoon de borstspieren in hun geheel groter en dan is die binnenkant dat ook. Grotere biceps piek, gewoon grotere biceps dan piekt ie ook meer. :o
 
Ik denk dat je EMG bedoelt? Al zegt dat niet zo heel veel.
deels waar, is ook afhankelijk van de soort emg die ze gebruiken. Fine wire EMG zegt opzich aardig wat wanneer de markers goed geplaatst worden en de studie groot genoeg is (wel lastig om proefpersonen hiervoor te vinden want het is niet het meest prettig om aan te participeren)
 
Je hoort vaak van die dingen als: long head triceps, bovenkant chest etc is deze oefening goed voor.

Ik hoor weer sommige mensen zeggen je kan geen delen van de spier isoleren en weer anderen zeggen dat bepaalde oefeningen bepaalde delen van de spier meer laten groeien.
Je kan idd geen delen van een spier isoleren. Accentueren kan wel maar dat betekend meestal eerder dat je andere delen van de spier minder gebruik dan een bepaald deel mee.

Als vb de triceps, je plaatst het accent op de laterale en mediale kop door een oefening te doen die de lange kop in een zwakkere positie plaats niet de latere- en/of mediale kop in een sterkere positie. Kuite, zittende kuitoefeningen plaatsen het accent op de soleus doordat de gebogen knieen de gastrocnemius in een zwakkere positie plaats en dus minder doet, niet doordat de soleus meer gaat doen.

Enz Enz
 
Maar 3, binnenkant borst kan dan weer wel toch, door smaldrukken :grinny:

Groet Smalluser :thumbs:
 


Eigenlijk wisten we dit wel, je voelt toch, hoe een andere hoek, een ander deel van je spier beïnvloed. Ga bij squatten maar eens een klein beetje op de buitenkant van je voet staan.
Maar leg het maar eens uit.

Zelfde met lokale vetverbranding, probeer het maar te verklaren. Dat het in theorie niet kan, snap ik. Maar waarom doet mijn lichaam dat dan wel ?
 
Laatst bewerkt:
Het accent plaatsen op spierkop zoals accentverplaatsing op een deel van de quadriceps door voetpositionering is iets anders dan accent plaatsen op 1 aanhechtingskant van die spier(kop)

Welke voetpositie je ook kies je zal nooit het accent kunnen plaatsen op de boven/onderkant van een spierkop omdat deze over de volledige lengte evenredig aanspant
 


Eigenlijk wisten we dit wel, je voelt toch, hoe een andere hoek, een ander deel van je spier beïnvloed. Ga bij squatten maar eens een klein beetje op de buitenkant van je voet staan.
Maar leg het maar eens uit.

Zelfde met lokale vetverbranding, probeer het maar te verklaren. Dat het in theorie niet kan, snap ik. Maar waarom doet mijn lichaam dat dan wel ?
Jij kan bepalen waar je vet verbrand?
 
Back
Naar boven