MuscleMeat

Kaneel laadt spieren vol met glucose (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Peoples

Monstrous Giant
15 jaar lid
Lid geworden
22 jan 2004
Berichten
12.072
Waardering
239
Lengte
1m86
Massa
116kg
Kaneel verbetert de werking van insuline in de spiercel. Dat ontdekten Japanse onderzoekers die proeven deden met ratten. De specerij verhoogde in de spiercel de aanmaak van anabole eiwitten waardoor de cel met dezelfde concentratie insuline meer glucose opneemt.


De onderzoekers gaven hun proefdieren drie weken kaneel door hun voer. Nou ja, kaneel. Een extract van kaneel eigenlijk, waarin de actieve stof MHCP was geconcentreerd. De ene groep kreeg per kilo 30 milligram extract per kilo lichaamsgewicht, de andere tien keer zoveel. Na die tijd dienden de Japanners hun dieren tegelijkertijd met een infuus insuline en glucose toe - een euglycemic clamp, heet zoiets. Tijdens de toediening keken ze hoeveel glucose het lichaam van de ratten opnam. De resultaten staan hieronder.

Mensen zouden wel eens gevoeliger voor kaneel kunnen zijn dan ratten. Dat blijkt uit Pakistaans/Amerikaans onderzoek naar mensen met diabetes-2. Veertig dagen capsules slikken met 1, 3 of 6 gram kaneel - nee, geen extract - verlaagde hun suiker- en cholesterolspiegels. Het maakte daarbij niet uit welke hoeveelheid ze slikten - alle doseringen werkten even goed.


Bij mensen die geen diabetes-2 hebben werkt kaneel ook. Eén van de onderzoekers probeerde het op zichzelf uit, en ontdekte dat zijn bloedsuiker lager werd.


De proefpersonen waren geen sporters. Een gram kaneel is een halve theelepel.


De auteurs van de Pakistaanse studie benadrukken dat ze niet precies weten bij welke dosering kaneel giftig wordt. Ze weten ook niet of kaneel zich opstapelt in het lichaam. Dat kaneel toxisch kan zijn staat echter vast. Zwangere vrouwen kunnen bijvoorbeeld beter geen grote hoeveelheden kaneel gebruiken omdat het de hersenen van het ongeboren kind kan beschadigen.

Bron:Ergogenics.org


wisten we dit al?
 
Kaneelextract wordt tegenwoordig ook veel bij creatinesupplementen toegevoegd voor betere opname.
 
De natuurlijke smaakstof in kaneel, cumarine genaamd, is in het verdachtenbankje beland. In dieren is aangetoond dat deze stof kankerverwekkend is en het erfelijk materiaal aantast. Of kaneel voor de mens voldoende veilig is, is nog niet duidelijk. Recent onderzoek wijst uit dat het menselijk lichaam anders met cumarine omgaat dan het lichaam van ratten. Vooralsnog blijft het advies van het Wetenschappelijk Comité voor de Voeding van de Europese Unie om de toepassingen van cumarine niet uit te breiden en geen hogere gehalten toe te laten dan 0,5 mg/kg, met uitzondering van de 'echte kaneelproducten’. De echte kaneelproducten bevatten algauw tussen 30 en 50 mg/kg cumarine. Zo bevat een kilo ontbijtkoek tussen de 10 en 70 mg en speculaas tussen 15 en 55 mg.

Bron: Nieuwsbrief Consumentenbond augustus 2000

Natuurlijke gifstoffen

Coumarine in kaneel

Coumarine is een stof die van nature in kaneel voorkomt. Coumarine wordt ook kunstmatig gemaakt voor gebruik als geurstof. Mogelijk heeft coumarine negatieve effecten. Bij een gevarieerd eetpatroon is er geen risico voor de gezondheid. Uit voorzorg is het beter niet lange tijd achter elkaar erg veel kaneelhoudende producten te eten.



Coumarine zit in etenswaren met kaneel, zoals kaneelthee, kaneelstokken, speculaas, ontbijtkoek, kruidkoek, appeltaart en pepernoten. Coumarine kan ook worden gebruikt als geurstof in cosmetische producten. Gemiddeld genomen krijgen mensen vier milligram coumarine per dag binnen: twee milligram via het eten en twee milligram via het gebruik van cosmetische producten. Twee milligram coumarine zit bijvoorbeeld in:

vier speculaasjes of kaneelbiscuitjes
1 stroopwafel
25 gram pepernoten of kruidnoten
drie plakjes ontbijtkoek
een kwart tot een half stuk appeltaart


Het lijkt erop dat deze gemiddelde hoeveelheden geen kwaad kunnen, ook niet wanneer incidenteel veel meer ineens wordt gegeten. Het is echter nog niet duidelijk of en bij welke hoeveelheden coumarine de gezondheid kan schaden. Bij dieren blijkt coumarine als zuivere stof kankerverwekkend te zijn. Bij mensen verloopt het afbraakproces van coumarine in het lichaam anders, waardoor coumarine voor mensen minder schadelijk is. Er zijn echter onvoldoende onderzoeksgegevens om aan te kunnen geven hoe groot de risico’s voor mensen precies zijn. Onduidelijk is ook of coumarine in kaneel hetzelfde effect heeft als coumarine als zuivere stof.

[Link niet meer beschikbaar]

Oppassen dus
 
zwarte peper extract zorgt er tog ook voor dat het iets met die insuline doet en dat stoffen sneller worden opgenomen of niet?
 
axestream zei:
Ik gebruik het zelf altijd in m'n havermout.
ja ik ook. vooral gekookt in warme melk, echt lekker.
 
Net een theelepel kaneel droog in men mond gestoken, goed smutsig!
 
En het ruikt zo verschrikkelijk goed vind ik!
 
ja ik vindt het ook lekker ruiken en de smaak ook

dus mensen probeer de kwarkrecept die ik heb gepost;)
 
Kaneel rules. Ik gooi het altijd in m'n kwark, het puntje op de i.
 
Aan kaneel heb je gene ene ****..

Rattenstudie's :roflol:
 
Ik deed ook in het begin kaneel in m'n shake, maar ik haSb niet echt het idee
dat het zoden aan de dijk zet:D
 
jep.. oud nieuws al :)
 
Ik gebruik het omdat het gewoon ****ing lekka is.
 
Back
Naar boven