XXL Nutrition

karatedude gaat (5x5) voor judo (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

karatedude89

Ripped Bodybuilder
10 jaar lid
Lid geworden
3 feb 2010
Berichten
3.407
Waardering
144
Lengte
1m85
Massa
83kg
oké, even een toelichting omdat de titel misschien een beetje raar is :p

ik heb jaren lang staande sporten gedaan zoals taekwondo en karate(taekwondo op het moment nogsteeds recreatief) maar sinds ongeveer 1,5 jaar ben ik begonnen met judo erbij te trainen. ik was eigenlijk meteen verkocht. ik heb hier al een paar keer wedstrijden in gedaan en wel hier ook nog in verder. op dit moment weeg ik gemiddeld 79 kilo. en zit in de gewichtsklasse tot 81. dus nog wel iets speling. maar zal wel iets met mijn voeding moeten gaan doen. want wil eigenlijk niet boven de 80 komen.


ik heb al eerder krachttrainen gedaan, en ook hier logjes bij gehouden. maar dat is een beetje verwaterd. qua kracht training had ik nooit een heel vast schema. waardoor ik nooit goed wist welke oefeningen ik ging doen en hoeveel gewicht ik daarmee aan zou kunne. hierdoor was er niet echt een duidelijke progressie en schommelde de gewichten nogal. wel heb ik gewoon gebruik gemaakt van compound lifts.

ik heb er nu voor gekozen om stronglift 5x5 te gaan doen. en het programma ook precies zo te volgen zo als het staat beschreven en er niet aan sleutelen.

A
squat
bench
row

B
squat
press
deadlift.(1x5)

(ik denk een erg goed programma. alleen beetje jammer van de pull ups)

in de beschrijving van het programma staan 2 opties als je al ervaring hebt met de lifts.

1. je begint op 50 procent van je 5rm met alle oefeningen.

2. je begint gewoon helemaal bij het begin maar voegt in het begin 10 kilo aan je deadlift en 5 kilo aan alle andere toe. en daarna 5 aan je deadlift en 2,5 aan je andere oefeningen.

ik heb voor optie 2 gekozen. omdat ik niet precies al mijn 5 rm weet. en op deze manier ik iets langer progressie kan maken en de verhoudingen denk ik ook beter kloppen. ik ga dit sowieso de komende 4 weken zo doen. en dan na de jaarwisseling gewoon met de normale progressie doorgaan.

als ik na een x aantal maanden klaar ben met het programma wil ik weer olympische lifts gaan gebruiken. met hele lage reps tussen de 1 en de 3. en sets tussen de 3 en de 6

het slaat eigenlijk nergens op. maar om toch weer helemaal vanaf het begin te beginnen:

week 1 dag 1

BACK SQUAT
5X20
5X20
5X20
5X20
5X20

BENCH PRESS
5X20
5X20
5X20
5X20
5X20

BARBELL ROW
5X30
5X30
5X30
5X30
5X30

pffff dat was zwaar:D
 
Laatst bewerkt:
Je kan ook 90% van je 1RM nemen en daar weer 90% van. Werkt beter dan vanaf helemaal niets beginnen en maanden bezig zijn om weer met normale gewichten bezig te zijn.
 
Je kan ook 90% van je 1RM nemen en daar weer 90% van. Werkt beter dan vanaf helemaal niets beginnen en maanden bezig zijn om weer met normale gewichten bezig te zijn.
ik denk dat ik dan een best hoog start gewicht heb en snel vast kom te zitten. en zo super lang zal het niet duren aangezien ik in het begin overal 5 kilo bij doe per training en bij de deadlift zelfs 10. zal ik binnen een aantal wel weer op redelijk gewicht zijn en kan ik er goed ingroeien.

maar in ieder geval wel bedankt voor je advies
 
een wijziging in het plan: ik ga gewoon het programma echt helemaal vanaf het begin volgen. (dus niet de 1e 4 weken dubbel verhogen) dit swingt mij nog meer om mezelf aan de structuur van het programma. en kan ik er nog beter ingroeien en zal ik nog minder snel vast lopen.

vandaag ook een bench besteld.( gisteren de bench press als een soort floor press gedaan terwijl ik op een groot trapkussen lag haha :P)
 
week 1 dag 2

BACK SQUAT
5X22,5
5X22,5
5X22,5
5X22,5
5X22,5

OVERHEAD PRESS
5X20
5X20
5X20
5X20
5X20

deadlift
5x40
 
Laatst bewerkt:
week 1 dag 3

BACK SQUAR
5X25
5X25
5X25
5X25
5X25

BENCH PRESS
5X22,5
5X22,5
5X22,5
5X22,5
5X22,5

ROW
5X32,5
5X32,5
5X32,5
5X32,5
5X32,5
 
Back
Naar boven