MuscleMeat

Kcal verhogen of verlagen? (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

ZegMaarWilly

Novice
Lid geworden
21 aug 2016
Berichten
4
Waardering
0
Beste BB,

Ben nu 5 weken bezig met KT en hou sinds een paar weken mijn voeding ook heel netjes bij. Fysiek gezien zag ik wel wat verandering (beginner gains) maar op de weegschaal kwam ik zelfs een paar kilo aan. Ik at elke dag 1500kcal waarvan zeker 150gram eiwitten.
Nu ben ik sinds een tijdje keto dieet gaan doen. Ik weet dat dit door vele al ontkracht is maar ik was toch benieuwd. Om progressie niet tegen te gaan hield ik mijn kcal op 1500 per dag en eiwitten op 150gram per dag. Sinds ik aan keto begon ben ik in de eerste 4 dagen zeker 2-3kilo kwijt geraakt. Dit zal waarschijnlijk wel allemaal vocht zijn maar omdat het fysiek ook te zien is geeft het wel een motivatie boost.

Op het moment zijn mijn macro's.
150gram eiwitten (40%)
19 gram koolhydraten (5%)
92 gram vetten (55%)

Sommige dagen zit ik er met mijn eiwitten nogal wat over heen 200+ en dan is het vooral lastig om aan de vetten te komen. Wat resulteert dat ik af en toe gewoon een shotje afgemeten olijfolie/lijnzaadolie moet nemen om nog 30gram vet binnen te krijgen. Hierin let ik er wel bewust op dat ik nooit meer dan 1800kcal op een dag neem. Dit is ook slechts een enkele keer voorgekomen.

De afgelopen week zie ik niet de progressie waar ik op gehoopt had en ik twijfel of ik iets moet veranderen. Ik weet van mezelf dat ik niet zo makkelijk af val dus ik wil eigenlijk mijn kcal nog wat verlagen naar 1200kcal. Hierin zal ik mijn eiwitten nog wel op 150gram per dag blijven houden en de vetten gaan verlagen. Ik heb hier wel vaak gelezen dat 1gram vet per kg lichaamsgewicht wel minimaal is dus ik weet niet of dat verstandig is.

Echter twijfel ik ook enorm of ik misschien niet gewoon te weinig kcal binnen krijg. Met 4-5x in de week KT afsluitend met een HIIT cardio sessie van 15min is mijn TDEE zeker wel 2500kcal. Omdat mijn BF op het moment nogal hoog ligt wil ik dat eerst flink laten dalen voordat ik iets boven onderhoud ga eten om spiermassa te vergroten.

Nog even snel wat extra info:
178cm lang en 82kilo zwaar (begon met 85kilo).
Ik doe vrijwel altijd cardio en KT op een lege maag met enkel preworkout, BCAA's en green tea extract voor de training.
Als aanvullende supplementen gebruik ik nog multivitamines, ZMA, vitamine D3000 en whey isolaat.


Alvast bedankt! Ik waardeer alle nuttige input enorm.

PS:
Ik ben vooral benieuwd naar Jwdoetookmee zijn mening hierover omdat ik zijn topic over metabolisme enorm verrijkend vond.
 
je eet 1500 kcal, weegt 82, EN doet ook nog cardio?

Hoe vaak heb je cheats? Schrijf hier eens op wat je dagelijks eet en drinkt. Alles. ?
 
Kan het niet zijn dat je bent aangekomen daar de beginnergains? 1500kcal klinkt echt als een crashdieet, zeker met jouw gewicht. Maar om een volledig beeld te krijgen, is het wel handig dat je de vragen hier boven even beantwoord ja.
 
Ik zou mijn inname wekelijks met 100 kcal ophogen tot je uiteindelijk de 2.500 kcal aantikt. Dat zou ik vervolgens een paar weken aanhouden en afhankelijk van het resultaat bekijken of je weer in kcal omlaag moet of misschien verder kunt ophogen.

Met jouw lengte en jouw trainingsschema is 1500 kcal in ieder geval veel te weinig. En de kans dat dit je progressie in de weg staat, lijkt mij vrij groot. Het klinkt tegenstrijdig maar ik vermoed dat je door geleidelijk aan steeds een beetje meer te eten juist af zult blijven vallen.

Als je op 1500 kcal niet afvalt, kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat je in werkelijkheid meer eet dan 1500 kcal.
 
je eet 1500 kcal, weegt 82, EN doet ook nog cardio?

Hoe vaak heb je cheats? Schrijf hier eens op wat je dagelijks eet en drinkt. Alles. ?

Ik heb in principe 3 verschillende soorten dagen, deze zijn hieronder chronologisch weergegeven.

Op een vrije dag (waarop ik train):

's Ochtends (351 kcal):
- 1.5 scoop N.O. Explode pre workout + 10 gram BCAA + 1000mg Green Tea Extract
- 10 min warming up (naar sportschool fietsen) -> 70 minuten KT -> 15 min HIIT cardio fietsen (gemiddeld 180kcal verbrand) -> 10min cooling down (terug naar huis fietsen)
- 4 scoops whey isolaat van XXL nutrition + 5 gram creapure creatine-monohydraat
- Multimen multivitamine + vitamine d3000

's Middags (360 kcal):
- 50g ongebrande, ongezouten pecannoten

's Avonds (832 kcal):
- 295g zalmfilet
- 10 ml extra vierge olijfolie (om de zalm te bakken)
- 1 scoop whey isolaat
- 3 pillen ZMA (dagdosering)

Totaal:
1544 kcal
163g eiwitten
25g koolhydraten
87g vetten

Op een werkdag (waarop ik train):

's Ochtends (759 kcal):
- 160g Zalmfilet
- 2 scoops whey isolaat + 5ml lijnzaadolie + 5g creatine
- 120g ei
- 10ml olijfolie

's Middags (510 kcal):
- 50g ongebrande, ongezouten pecannoten

's Avonds (309 kcal):
- 1 scoop N.O. explode + BCAA + 1000mg green tea extract
- 10 min warming up (naar sportschool fietsen) -> 70 minuten KT -> 15 min HIIT cardio fietsen (gemiddeld 180kcal verbrand) -> 10min cooling down (terug naar huis fietsen)
- 2 scoop whey isolaat
- Multimen multivitamine + vitamine d3000
- 243g runder biefstuk
- 5ml olijfolie

Totaal:
1629 kcal
173g eiwitten
19g koolhydraten
93g vetten

Op een werkdag (waarop ik niet train):

's Ochtends (759 kcal):
- 160g Zalmfilet
- 2 scoops whey isolaat + 5ml lijnzaadolie + 5g creatine
- 120g ei
- 10ml olijfolie

's Middags (510 kcal):
- 150g kalkoenfilet
- 50g ongebrande, ongezouten pecannoten

's Avonds (309 kcal):
- 243g runder biefstuk
- 5ml olijfolie

Totaal:
1578 kcal
172g eiwitten
8g koolhydraten
95g vetten


Drinken:
Ik drink op een dag zeker 4-6 liter water. Soms zwarte koffie als ik geen cafeïne pillen bij me heb. Voorheen dronk ik max in de week nog wat alcohol. Dat heb ik sinds afgelopen week ook geschrapt.

Aanvullende informatie:
Ik heb op het moment geen enkele cheatdag in de week. Voorheen dus wel 1 dag waarop ik wat alcohol dronk maar ik at die dag dan wel gewoon hetzelfde of zelfs wat minder. Als het trainen ineens een flink stuk slechter gaat dan overweeg ik om een koolhydraten refeed dag te nemen. Op het moment gaat het trainen echter prima, ik pak elke week minimaal 5kg zwaarder op elk apparaat.


Edit:
Overigens wil ik wel even toevoegen dat dit niet exact is wat ik elke dag eet. De biefstuk, zalmfilet en dergelijke wissel ik af met kipfilet, kippendijen, sucadelappen, etc.. en de pecannoten soms met walnoten of amandelen. Ook wil ik avocado's aan mijn ontbijt gaan toevoegen voor wat extra vezels.
Ik houdt alles netjes bij in MyFitnessPal en ik zorg dat het altijd binnen mijn kcal doel en macro's blijft.
 
Laatst bewerkt:
Er staat daadwerkelijk niet één fatsoenlijke maaltijd in je schema....
Je leeft op supplementen....
 
Je eet maar drie keer per dag? Geen 1 x ook maar 1 koekje bij de koffie? 1 glas vruchtensap? Een bakje tonijn? Handje nootjes? Wat chips?
Weekenden eet je nooit een keer een tosti? Nooit 1 biertje?
Een glas koude cola na een dag werken?


Dit is een leuk schema. Maar geloof dr niks van dat dit alles is wat je eet dag in dag uit.
 
Ik heb in principe 3 verschillende soorten dagen, deze zijn hieronder chronologisch weergegeven.

Op een vrije dag (waarop ik train):

's Ochtends (351 kcal):
- 1.5 scoop N.O. Explode pre workout + 10 gram BCAA + 1000mg Green Tea Extract
- 10 min warming up (naar sportschool fietsen) -> 70 minuten KT -> 15 min HIIT cardio fietsen (gemiddeld 180kcal verbrand) -> 10min cooling down (terug naar huis fietsen)
- 4 scoops whey isolaat van XXL nutrition + 5 gram creapure creatine-monohydraat
- Multimen multivitamine + vitamine d3000

's Middags (360 kcal):
- 50g ongebrande, ongezouten pecannoten

's Avonds (832 kcal):
- 295g zalmfilet
- 10 ml extra vierge olijfolie (om de zalm te bakken)
- 1 scoop whey isolaat
- 3 pillen ZMA (dagdosering)

Totaal:
1544 kcal
163g eiwitten
25g koolhydraten
87g vetten

Op een werkdag (waarop ik train):

's Ochtends (759 kcal):
- 160g Zalmfilet
- 2 scoops whey isolaat + 5ml lijnzaadolie + 5g creatine
- 120g ei
- 10ml olijfolie

's Middags (510 kcal):
- 50g ongebrande, ongezouten pecannoten

's Avonds (309 kcal):
- 1 scoop N.O. explode + BCAA + 1000mg green tea extract
- 10 min warming up (naar sportschool fietsen) -> 70 minuten KT -> 15 min HIIT cardio fietsen (gemiddeld 180kcal verbrand) -> 10min cooling down (terug naar huis fietsen)
- 2 scoop whey isolaat
- Multimen multivitamine + vitamine d3000
- 243g runder biefstuk
- 5ml olijfolie

Totaal:
1629 kcal
173g eiwitten
19g koolhydraten
93g vetten

Op een werkdag (waarop ik niet train):

's Ochtends (759 kcal):
- 160g Zalmfilet
- 2 scoops whey isolaat + 5ml lijnzaadolie + 5g creatine
- 120g ei
- 10ml olijfolie

's Middags (510 kcal):
- 150g kalkoenfilet
- 50g ongebrande, ongezouten pecannoten

's Avonds (309 kcal):
- 243g runder biefstuk
- 5ml olijfolie

Totaal:
1578 kcal
172g eiwitten
8g koolhydraten
95g vetten


Drinken:
Ik drink op een dag zeker 4-6 liter water. Soms zwarte koffie als ik geen cafeïne pillen bij me heb. Voorheen dronk ik max in de week nog wat alcohol. Dat heb ik sinds afgelopen week ook geschrapt.

Aanvullende informatie:
Ik heb op het moment geen enkele cheatdag in de week. Voorheen dus wel 1 dag waarop ik wat alcohol dronk maar ik at die dag dan wel gewoon hetzelfde of zelfs wat minder. Als het trainen ineens een flink stuk slechter gaat dan overweeg ik om een koolhydraten refeed dag te nemen. Op het moment gaat het trainen echter prima, ik pak elke week minimaal 5kg zwaarder op elk apparaat.


Edit:
Overigens wil ik wel even toevoegen dat dit niet exact is wat ik elke dag eet. De biefstuk, zalmfilet en dergelijke wissel ik af met kipfilet, kippendijen, sucadelappen, etc.. en de pecannoten soms met walnoten of amandelen. Ook wil ik avocado's aan mijn ontbijt gaan toevoegen voor wat extra vezels.
Ik houdt alles netjes bij in MyFitnessPal en ik zorg dat het altijd binnen mijn kcal doel en macro's blijft.

Zie hierboven
 
Je eet maar drie keer per dag? Geen 1 x ook maar 1 koekje bij de koffie? 1 glas vruchtensap? Een bakje tonijn? Handje nootjes? Wat chips?
Weekenden eet je nooit een keer een tosti? Nooit 1 biertje?
Een glas koude cola na een dag werken?


Dit is een leuk schema. Maar geloof dr niks van dat dit alles is wat je eet dag in dag uit.

Jwdoetookmee

Ik snap de argwaan, op het begin dacht ik ook dat ik veel minder kcal at dan ik deed maar toen ik het enkele weken echt goed begon bij te houden merkte ik dat het veel meer was dan ik dacht. Maar op het moment houd ik me heel strikt aan mijn voedingsschema. Zelfs de alcohol helemaal geschrapt. De enige uitzondering is dan ik heel soms (1 a 2x per week) een glas coca cola zero drink bij vrienden. Maargoed dat is zero dus heeft geen effect.

Opzich heb ik mijn vraag ook niet echt goed gedefinieerd denk ik. Volgens mij val ik zeker wel vet af maar was het door de beginner muscle gains gewoon moeilijk te zien op de weegschaal. Maar mijn vraag is nu vooral wat jij (en de rest van dit forum) adviseert betreft mijn huidige kcal. Heeft het een negatief effect op mijn vetverlies door slechts 1500kcal te eten? Als ik er ook spieren bij verlies vind ik dat nu nog niet zo erg want wat ik nu heb opgebouwd heb ik er in 2 maanden weer bij getraind als ik ooit zou beginnen met bulken.

Als het juiste antwoord "niet zeiken gewoon geduld hebben, je valt nu al optimaal af." is, dan kan ik daar ook vrede mee hebben. Ik ben nou eenmaal enorm ongeduldig en ik wil dat het allemaal wat sneller gaat.

Daarnaast overweeg ik ECA te gebruiken (T5 van Zion Labs). Ik weet niet hoe jullie hier over denken, zal dat nog een extra (positief) effect hebben op vetverlies met mijn huidige voeding/training schema?
 
Back
Naar boven