Fitness Seller

Sticky Kcal voor kcal het ongezondste wat je kan eten: transvet (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Lol @ kokosolie.

Denk dat ik ook even ga mailen. Vetzuurketens zijn het verschil hierin. Een van de gezondste dingen die je kan eten.


Kokosolie is bijzonder omdat het in tegenstelling tot de meeste vetten vooral vetzuren met middellange ketens bevat. Het zijn vooral deze middellange vetzuren (MCT= Medium Chain Triglyceriden) waaraan kokosolie zijn bijzondere werking en vele toepassingen (inwendig en uitwendig) dankt.
 
Laatst bewerkt:
Transvet is een onverzadigd vet - maar geen goede.

Hoewel onverzadigd, kan het niet worden omgezet in omega-3 en 6-vetzuurketens. Het wordt door het lichaam behandeld als verzadigd vet.

Industrieel verkregen transvetten ontstaan bij het gedeeltelijk harden van plantaardige oliën. Plantaardige oliën zijn van nature vloeibaar bij kamertemperatuur. Het maken van transvetten heeft als doel om het smeltpunt van de oliën te verhogen, zodat het een vast vet wordt. Alleen bij volledige harding, blijven er geen dubbele bindingen meer over en is het eindproduct een verzadigd vet. Dit proces waarbij transvetten ontstaan wordt dus gedeeltelijke harding of gedeeltelijke hydrogenering genoemd. De substantie die overblijft zit tussen vloeibare olie en harde boter in, margarine is een voorbeeld. Ook bij het frituren in meervoudig onverzadigde vetten kan transvet ontstaan. Aangeraden wordt om in verzadigde of stabiele enkelvoudige onverzadigde vetten te frituren, bakken en braden.

Hoe je transvet kunt herkennen? Check de ingrediëntenlijst op "gedeeltelijk gehard" of "gedeeltelijk gehydrogeneerd" plantaardig vet. "Volledig gehard/gehydrogeneerd" betekent dat er bijna geen transvet meer over is, maar voornamelijk verzadigde vetten.

Wetenschappers hebben aanleiding gevonden om te denken dat sommige dierlijke transvetten (uit zuivel en vlees) wellicht minder slechte, misschien wel gezondheidsbevorderende effecten hebben. We nemen er te weinig van in, waardoor het wel wat lastig significant te maken is.

De Denen zijn voorlopers als het gaat om het uitbannen van transvet: http://www.sst.dk/publ/mer/2003/The_influence_of_trans_fatty_acids_on_health-fourth_edition2003.pdf
 
Dat bannen vind ik geen goede manier, mensen leren zo niets. Het zou beter zijn als de bevolking beter geïnformeerd zou zijn over voeding.

Transvet is rotzooi, maar je kan niet zomaar doen alsof alle andere vetten altijd goed zijn (of slecht). Teveel omega-6 eten is waarschijnlijk net zo schadelijk als transvet eten. Te weinig vet eten is net zo schadelijk als teveel vet eten. Die nuances gaan helaas verloren omdat men altijd wit / zwart denkt.
 
Ik ruik het en ik ben weg, als er iets op de frituur staat of wat dan ook ben ik niet in huis te vinden.. :D
 
http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/kokos-en-kokosvet.aspx

Volgens voedingscentrum is het toch niet goed. Heeft iemand toevallig iets van onderzoek oid want ik raak toch wat in de war over het gebruik van kokosolie.
Het argument van het voedingscentrum slaat erop dat verzadigd vet ongezond zou zijn.

Ten eerste kun je verzadigd vet uit kokosvet niet vergelijken met verzadigd vet uit dierlijke bronnen. De vetzuren uit kokosvet zijn namelijk MCT (middellangge keten triglyceriden) en die gedragen zich heel anders dan normale verzadigde vetten. Zo zijn ze vloeibaar bij kamertemperatuur en kunnen ze vanuit de darmwand direct in de bloedbaan worden opgenomen. Dit in tegenstelling tot lange keten vetzuren, die eerst in chylomicronen via het lymfe worden vervoerd.

Ten tweede is het argument dat verzadigd vet slecht is sowieso al een beetje achterhaald. Om jezelf daar wat meer over in te lezen en een mening te vormen raad ik dit topic aan: http://forum.dutchbodybuilding.com/f93/geen-effect-verzadigd-vet-op-hart-vaatziekten-233636/
 
Fijn om deze info nog eens opgefrist te hebben!
 
misschien een heel aparte vraag maar toch, geen zin om er een apart topic voor te openen en het past hier;
Heeft iemand enig idee of er in yumyum noodles transvetten zitten? (zonder oliezakje)
 
Ik heb eens zitten zoeken naar de vermelding van "transvet" of "gehard plantaardig vet" maar ik vindt dat nergens bij de ingrediënten. Wat ik wel tegenkom is plantaardig vet of plantaardige olie. Is dit dan hetzelfde als transvet? Ik vermoed van niet aangezien het in olijfolie en pindakaas zit. Ik heb dan nog een vraag (misschien beetje off-topic) Tegenwoordig is er een heel gedoe rond cholesterol en vetten. Artsen en dergelijke zeggen vaak dat je eieren , verzadigd vet en dergelijke moet mijden. Anderen(waaronder bodybuilders en voedingsdeskundigen) zeggen dan weer dat cholesterol juist goed is en dat de chol. in voeding weinig gerelateerd is met de chol. in je bloed. Bovendien zeggen deze personen ook dat cholesterol cruciaal is (afgifte hormonen , HDL , vertering,...) en dat een te lage cholesterol levensgevaarlijk kan zijn. Op de duur zou je het bos door de bomen niet meer zien. Ik wil vooral voor mezelf de feiten van de bullshit scheiden , en aan mijn fysiek werken maar tegelijk ook gezond zijn. Dus wat is nu eigenlijk de waarheid rond verzadigde vetten? Hoeveel mag je ervan eten? Zijn ze werkelijk zo slecht? Wat is hun relatie met de cholesterol in het bloed en dergelijke? Is er iemand die op dit soort vragen een gefundeerd antwoord kan geven?
 
Ik heb eens zitten zoeken naar de vermelding van "transvet" of "gehard plantaardig vet" maar ik vindt dat nergens bij de ingrediënten. Wat ik wel tegenkom is plantaardig vet of plantaardige olie. Is dit dan hetzelfde als transvet? Ik vermoed van niet aangezien het in olijfolie en pindakaas zit. Ik heb dan nog een vraag (misschien beetje off-topic) Tegenwoordig is er een heel gedoe rond cholesterol en vetten. Artsen en dergelijke zeggen vaak dat je eieren , verzadigd vet en dergelijke moet mijden. Anderen(waaronder bodybuilders en voedingsdeskundigen) zeggen dan weer dat cholesterol juist goed is en dat de chol. in voeding weinig gerelateerd is met de chol. in je bloed. Bovendien zeggen deze personen ook dat cholesterol cruciaal is (afgifte hormonen , HDL , vertering,...) en dat een te lage cholesterol levensgevaarlijk kan zijn. Op de duur zou je het bos door de bomen niet meer zien. Ik wil vooral voor mezelf de feiten van de bullshit scheiden , en aan mijn fysiek werken maar tegelijk ook gezond zijn. Dus wat is nu eigenlijk de waarheid rond verzadigde vetten? Hoeveel mag je ervan eten? Zijn ze werkelijk zo slecht? Wat is hun relatie met de cholesterol in het bloed en dergelijke? Is er iemand die op dit soort vragen een gefundeerd antwoord kan geven?

Correct me if i'm wrong:

verzadigd vet en cholesterol uit voeding hebben staan niet in verband met een verhoogd risico op hart en vaatziekten. Cholesterol is ook geen slechte stof die zomaar een beetje door je aders stroomt en lekker ergens blijft plakken. Het stroomt door je aders omdat er ergens beschadigingen zijn en die moeten worden gerepareerd. Daar blijft het cholesterol plakken. Een laag cholesterol gehalte is schadelijker dan een wat hoger gehalte. Cholesterol is belangrijk voor oa. vitD uit zonlicht halen, hormoon productie, onderdeel celmembraan.

Verzadigd vet is ook zeker niet slecht. Het tegendeel eerder. Een verkeerde verhouding van vetten is wel weer slecht. Wat deze verhouding precies moet zijn kan ik niet zeggen, maar verzadigd vet mag daar zeker met een ruime hoeveelheid inzitten.

Dat is wat ik zo snel weet.
 
Laatst bewerkt:
Verzadigd vet heeft geen invloed op je cholesterol volgens jou?
 
Ik heb eens zitten zoeken naar de vermelding van "transvet" of "gehard plantaardig vet" maar ik vindt dat nergens bij de ingrediënten. Wat ik wel tegenkom is plantaardig vet of plantaardige olie. Is dit dan hetzelfde als transvet? Ik vermoed van niet aangezien het in olijfolie en pindakaas zit. Ik heb dan nog een vraag (misschien beetje off-topic) Tegenwoordig is er een heel gedoe rond cholesterol en vetten. Artsen en dergelijke zeggen vaak dat je eieren , verzadigd vet en dergelijke moet mijden. Anderen(waaronder bodybuilders en voedingsdeskundigen) zeggen dan weer dat cholesterol juist goed is en dat de chol. in voeding weinig gerelateerd is met de chol. in je bloed. Bovendien zeggen deze personen ook dat cholesterol cruciaal is (afgifte hormonen , HDL , vertering,...) en dat een te lage cholesterol levensgevaarlijk kan zijn. Op de duur zou je het bos door de bomen niet meer zien. Ik wil vooral voor mezelf de feiten van de bullshit scheiden , en aan mijn fysiek werken maar tegelijk ook gezond zijn. Dus wat is nu eigenlijk de waarheid rond verzadigde vetten? Hoeveel mag je ervan eten? Zijn ze werkelijk zo slecht? Wat is hun relatie met de cholesterol in het bloed en dergelijke? Is er iemand die op dit soort vragen een gefundeerd antwoord kan geven?
Nee is niet hetzelfde, je hebt dus gewoon producten bekeken die het niet bevatten. Producenten, zeker van A-merken, hebben de laatste jaren ook wel ingespeeld op het feit dat veel mensen dit vet niet meer willen. Vaak vind je het nog wel terug in B-merken of ongezonde producten zoals koekjes ed.

Bij vetten en cholesterol moet je alles bekijken in termen van hoeveelheden. Als jij een gebalanceerd dieet hebt met voornamelijk gezonde voeding ga je dit probleem makkelijk omzeilen. Verzadigd vet kan zeker deel uitmaken van een gezond dieet. 10-20% verzadigd vet van je totale vetinname is een veilige verhouding. Van die overige 80-90% kan je bijv. 3/4 de essentiële omega vetten (3&6) nemen en voor de rest omega-9 en andere. Als je dat doet, en je eet daarnaast wat extra cholesterol, dan hoef je je daar echt geen zorgen over te maken. Afhankelijk van je energiebehoefte zijn dan 1-3 eieren met dooier per dag perfect mogelijk.

Ons lichaam gaat pas ontregelt worden als de hoeveelheden echt totaal afwijken van wat als redelijk kan gezien worden. Je kan altijd een bloedonderzoek laten doen als je twijfelt over je eigen voeding en cholesterol.
 
Nee is niet hetzelfde, je hebt dus gewoon producten bekeken die het niet bevatten. Producenten, zeker van A-merken, hebben de laatste jaren ook wel ingespeeld op het feit dat veel mensen dit vet niet meer willen. Vaak vind je het nog wel terug in B-merken of ongezonde producten zoals koekjes ed.

Bij vetten en cholesterol moet je alles bekijken in termen van hoeveelheden. Als jij een gebalanceerd dieet hebt met voornamelijk gezonde voeding ga je dit probleem makkelijk omzeilen. Verzadigd vet kan zeker deel uitmaken van een gezond dieet. 10-20% verzadigd vet van je totale vetinname is een veilige verhouding. Van die overige 80-90% kan je bijv. 3/4 de essentiële omega vetten (3&6) nemen en voor de rest omega-9 en andere. Als je dat doet, en je eet daarnaast wat extra cholesterol, dan hoef je je daar echt geen zorgen over te maken. Afhankelijk van je energiebehoefte zijn dan 1-3 eieren met dooier per dag perfect mogelijk.

Ons lichaam gaat pas ontregelt worden als de hoeveelheden echt totaal afwijken van wat als redelijk kan gezien worden. Je kan altijd een bloedonderzoek laten doen als je twijfelt over je eigen voeding en cholesterol.

Wel ik heb onlangs een bloedtest laten doen en die was vrij goed over het algemeen. Een paar zaken stonden wel enorm hoog zoals CK (creatine kinase) , Triglyceriden en ureum. Mijn totale cholesterol was 188 (die moest kleiner zijn dan 190) , LDL was 85(<115) als ik me niet vergis en HDL 62 (>40) , volgens mijn arts waren dit dus allemaal goede waarden. Iemand die op deze waarden iets aan te merken heeft? Misschien moet ik mij wat minder zorgen gaan maken ik weet het niet ik ben gewoon nogal bekommerd om mijn gezondheid. Nu , ik moet zeggen dat mijn bodyfat ook niet bepaald laag staat :/
 
De enkelvoudige onverzadigde vetten zouden buikvet elimineren ( amandelnoten, advocado, pesto,..)
 
De enkelvoudige onverzadigde vetten zouden buikvet elimineren ( amandelnoten, advocado, pesto,..)

Referenties or gtfo. I smell bullshit. A biiiigggg pile.
 
Ik heb een vraagje.. Ik ben ook net begonnen met cutten.
Nou at ik altijd best veel fruit. En er is me gezegd om beter fruit te vermijden in de cut.
Kan ik nu beter vit pillen slikken of 's ochtend klein beetje fruit, en 's middags een vit pil ofzo?
 
De gele M over heel de wereld maakt meer kapot dan goed is.......
 
Transvetten/verzadigde vetten/onverzadigde vetten

Transvetten moet je altijd vermijden. Deze bevatten stoffen die giftig zijn en die weer het lichaam uitgewerkt moeten worden. Verzadigde vetten zoals in dierlijke eiwitten verhogen het slechte (LDL) cholesterolgehalte in het bloed. Dit is niet erg, zolang je maar ook onverzadigde vetten binnen krijgt die het slechte cholesterolgehalte verlagen.

Zelf gebruik ik walnoten en amandelen om meer onverzadigde vetten binnen te krijgen. Wetenschappelijk onderzoek wijst al jaren uit dat dagelijks een handje noten het goede (HDL) cholesterol verhoogt en het slechte cholesterol (LDL) verlaagt. Natuurlijk wordt dit niet vanuit de medische wetenschap onderbouwt. Noten zijn ideaal. Vooral amandelen bevatten een hoog eiwitpercentage (20%), veel onverzadigde vetten en walnoten bevatten veel omega-3 vetten (ALA). Belangrijk voor de hormoonproductie. Mocht je dieet het toelaten zou ik het zeker aanbevelen. Kijk eens op www.sportsnuts.nl, zij hebben meer van dit soort informatie. Erg interessant om te lezen en zeer goede kwaliteit producten.
 
Back
Naar boven