MuscleMeat

Kelder ombouwen tot homegym maar muren blijven vochtig. Iemand ervaring met vochtproblemen?

Waardering
0
Lengte
1m96
Massa
114kg
Vetpercentage
11%
Ik wil mijn kelder graag ombouwen tot een kleine homegym zodat ik niet altijd naar de sportschool hoef. De ruimte is groot genoeg voor een power rack, wat dumbbells en een bankje, maar ik loop tegen één probleem aan: de muren blijven onderaan vochtig. Niet kletsnat, maar je ziet donkere plekken en het voelt klam.

De kelder heeft geen ramen en ook geen actieve ventilatie. De vloer is gewoon beton en lijkt verder oké, maar die muren baren me een beetje zorgen. Ik wil geen schimmel of andere ellende als er straks ijzer en rubbermatten in staan.

Mijn vraag is of iemand hier ervaring heeft met het aanpakken van vocht in een kelder die je wilt gebruiken als gym. Is het meestal condens, optrekkend vocht of komt het vaak van buitenaf? En kun je dit aan de binnenkant oplossen of moet je altijd aan de buitenkant gaan graven?

Voor ik apparatuur bestel wil ik dit eerst oplossen. Tips over ventilatie, coatings of andere oplossingen hoor ik graag van mensen die al eens een kelder hebben omgebouwd tot sportruimte.

Zou beginnen met zorgen dat je kan ventileren. Je kan het wel met een heater er uit probren te stoken, maar als de vochtige lucht nergens heen kan , gaat het vocht toch weer neerdalen als de temperstuur zakt.

Een bouwdroger zou wel kunnen, die onttrekt vocht en lekt het in een condens afvoerbak. Maar lijkt me een tijdelijke oplossing.

Ventileren heb je ook profijt van als je er wel gaat sporten.

Zou beginnen met zorgen dat je kan ventileren. Je kan het wel met een heater er uit probren te stoken, maar als de vochtige lucht nergens heen kan , gaat het vocht toch weer neerdalen als de temperstuur zakt.

Een bouwdroger zou wel kunnen, die onttrekt vocht en lekt het in een condens afvoerbak. Maar lijkt me een tijdelijke oplossing.

Ventileren heb je ook profijt van als je er wel gaat sporten.
Uiteraard het lekbakje op tijd legen :D

• Topic Starter Topic Starter
Thanks voor alle reacties tot nu toe. Ik ga sowieso even meten wat de vochtwaarden zijn, want ik vermoed dat het vooral in de overgang muur-vloer zit. Ventilatie is inderdaad een dingetje, er zit geen raam of afvoer, dus ik zal iets moeten creëren voordat ik er überhaupt apparatuur neerzet.

Drogen met heater en bouwdroger ga ik zeker proberen. Als ik de deur openzet kan de warmte tenminste ergens heen, dus dat wordt stap één. Maar ik denk net als een paar van jullie dat het daarna ook echt iets van een duurzame bescherming nodig heeft. Alleen de muur droog stoken werkt waarschijnlijk maar tijdelijk.

Mijn grootste twijfel blijft: als het optrekkend vocht is, kan ik het dan überhaupt van binnen uit oplossen, of moet ik rekening houden met een combinatie van drogen, ventileren en een vochtwerende laag op die onderste strook?

Ik wil gewoon voorkomen dat ik straks rubbermatten neerleg en binnen een paar maanden weer donkere plekken zie.

Alle ervaringen met keldergyms zijn welkom, vooral hoe jullie het uiteindelijk permanent droog hebben gekregen.

• Topic Starter Topic Starter
Goede vraag. In de kruipruimte is het eigenlijk hartstikke droog. Geen plassen, geen schimmel, geen rare lucht. Alleen onderaan die kelderwand blijft het klam. Daarom twijfel ik ook of het van buiten komt of dat het toch condens is.

Goede vraag. In de kruipruimte is het eigenlijk hartstikke droog. Geen plassen, geen schimmel, geen rare lucht. Alleen onderaan die kelderwand blijft het klam. Daarom twijfel ik ook of het van buiten komt of dat het toch condens is.
Dan lijkt het wel mee te vallen, zeker als de vloer droog is.

Pas geleden hier een lekkage gehad, de waterontharder lekte behoorlijk.
Klein kacheltje gekocht en na zo'n 5 dagen drogen en ventileren is het droog.
Drogen duurt dus wel even.

Pas geleden hier een lekkage gehad, de waterontharder lekte behoorlijk.
Klein kacheltje gekocht en na zo'n 5 dagen drogen en ventileren is het droog.
Drogen duurt dus wel even.
Bouwdroger/heater zit ontvochtiger bij (mijne 90L
Luchtverplaatsing 700 m3/h bij 32 °C.) Klein kacheltje lijkt me stuk minder capaciteit te hebben, waar het dan 5 dagen duurt.

Bouwdroger kun je zo huren bij oa Boels als nodig

Terug
Naar boven