MuscleMeat

KETO, on (zin) (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Shadow

Cool Novice
15 jaar lid
Lid geworden
9 okt 2002
Berichten
116
Waardering
0
Een zeer regelmatig terugkerend onderwerp is het keto dieet......
Er zijn hier zeer velen aanwezig die "believers" zijn, en dit dieet erg hypen en zo ongeveer tot levensmotto hebben verheven.
Gelukkig zijn er ook nog tegenstanders te vinden....waaronder ik.
Ik heb het zelf geprobeerd, en vond het helemaal niks:

ten 1ste is je keuze in voedingsmiddelen vrij beperkt, waardoor het nooit lang plezierig blijft.

het is bovendien m.i. onvermijdelijk dat je eiwitten gaat verbranden, tijdens je krachttraining of cardio, omdat je lichaam nu eenmaal de voorkeur heeft voor khtjes...

Het is in principe gewoon een dieet, gebaseerd op "eiwit"dagen voorafgaand aan een wedstrijd. Er is echt geen een topbodybuilder die droog traint op een ketodieet hoor.
Stap voor stap lager in de calorieen en minderen (eventueel "schommelend") in je kh-inname is de manier voor de meesten.
Er zullen best mensen zijn die goeie resultaten behaald hebben, maar ik was na 10 dagen 7 kilo kwijt, een liter of 4 vocht, ruim 2 kilo spieren en wat vet.........
Dus: graag cijfers en feiten!!! Welke topper hier, heeft zonder noemenswaardig verlies in spiermassa langere tijd op dit dieet gestaan en vele procenten vet verloren???
Er zitten vast goeie dingen in dit dieet, maar in principe komt het gewoon neer op een beperking van de calorieen door het gemis aan koolhydraten, en ik vindt het absoluut geen gezonde en smakelijke levensstijl!
Voor- en tegenstanders: LAAT U HOREN:D
 
Ik wil het nog wel eens proberen uit te leggen.
Als je af wilt vallen moet er een negatief verschil zijn tussen wat je verbrandt en wat je eet.. toch.
Liefste door ietsjes minder eten en meer bewegen (KT en cardio).
Te weinig eten wat veel vrouwen neigen te doen is niet goed, want daar verlies je spieren mee.. ik zag het nog weer. in 3 maanden fietsvakantie 3 kg afgevallen waarvan 2 kg spiermassa.
Nou.. je hebt de 3 macro-nutriënten.
Eiwit wil je niet kwijt, want juist bij lijnen heb je je eiwit nog meer nodig dan voorheen.. ik ben zelf persoonlijk op ruim het dubbele gaan zitten van wat ik voorheen at, misschien wel 3x zoveel.. en toch maar 150 gram/dag (nou ja, dat is voor jullie normaal).
ok, dan vetten.. heb je ook nodig, voor gave huid en je hormonen. Geen transvetzuren, weinig verzadigde (bij mij boter voor eieren, eieren en vlees) en veel onverzadigde. is bij mij lijnzaadolie :barf: , vette vis en olijfolie voor bakken.
Nou dan KH.. die kan je lijf zelf maken, extra KH heb je voor training nodig. Maar voor langzame cardio is vetzuur toereikend.. Voor de snelle cardio (anaeroob) kan het niet anders dan met extra snelle suikers (bij mij drop, geeft ook extra zouten en is gewoon lekker).
Als je redelijk normaal met etensbereiding omgaat en niet hysterisch wordt van een beetje vet, je eiwitinname goed wilt houden, dan blijven er weinig calorieën over voor KH.

En als je dan bent zoals ik, die makkelijk een liter sinaasappelsap kan wegklokken (goh, ik dronk jarenlang 2 liter per 3 dagen). Maar als je dan toch ervoor gevallen bent, o.a. uit schuldgevoel een zak chips in 1x leeg kan eten, een grote zak chips, een halve bak nasi en een chocoladereep in 1x leeg MOET eten.. dan is het wel erg moeilijk om een dieet te hebben dat laag in vet en hoog in KH zit.
want vet verzadigt beter en je houdt dus minder snel honger.
Met KH krijg je een te hoog bloedsuiker niveau en die worden dan in een mum van tijd weggewerkt door insuline.. dat wordt mooi vet in je vetcellen tenzij je gelijk gaat sporten. Gevolg van de snelle wisselingen in bloedsuiker is niet best... met weinig KH zit je beter in je vel.. vind ik dan. IHA zegt men dat ectotypes zich niet goed voelen bij keto, endo types wel... Keto is niet voor iedereen, maar voor mij wel.
wel ff in de gaten houden dat KH uit groenten niet mee tellen omdat vezels niet verteren.. er wordt door veel keto-mensen veeeels te weinig groenten gegeten.. ik vind het nu lekkerder dan ooit omdat je natuurlijk moeilijk alleen eieren, vlees, kaas of kwark/huttenkase kunt gebruiken.. dus met de fytochemicaliën zit het wel goed..

En 1x per week een maaltijd met KH zorgt er weer voor dat je glycogeen-niveau weer prima in orde is...

Maarre.. het laatste woord is er nog niet over gesproken. Het is gewoon volgens mij een dieet dat heel erg veel calorieën LIJKT te leveren maar in werkelijkheid is de calorie-inname toch beperkt, terwijl de lijn(st)er het idee heeft dat het 'feest' is.. mooi toch?
Als je maar zorgt niet de verkeerde vetten (foei: margarine) binnenkrijgt...

Espi, het sinaasappelsapmonster (ooit 55 liter in 1x bij een aanbieding met vakantiefiets naar huis getransporteerd)
 
Laatst bewerkt:
Zag ik daar staan dat je lichaam ookzelf koolhydraten aan kan maken? Knap hoor! Nog nooit eerder hehoord espi.

Ben overig een tegenstander. Zit niet hoog in de koolhydraten, circa 3 gram per kg. Net zoals mijn eiwitten overigens.
Maar ga echt niet op 0,5 gram per kg zitten ofzo. Als 1e heb ik geen kracht om te trainen, ten 2e worden mijn eiwitten dan als energiebron gebruikt in plaats van voor mijn herstel.
 
Originally posted by RichardV
Zag ik daar staan dat je lichaam ookzelf koolhydraten aan kan maken? Knap hoor! Nog nooit eerder hehoord espi.

Ben overig een tegenstander. Zit niet hoog in de koolhydraten, circa 3 gram per kg. Net zoals mijn eiwitten overigens.
Maar ga echt niet op 0,5 gram per kg zitten ofzo. Als 1e heb ik geen kracht om te trainen, ten 2e worden mijn eiwitten dan als energiebron gebruikt in plaats van voor mijn herstel.

ik denk dat ze glycoceen ofzo bedoelt..

weet de naam niet precies..

je lichaam kan eiwitten daarin omzetten, als het niet voldoende krijgt uit andere bronnen...

dat bedoelt espi d8 ik toch jongedame?
 
nou uit eiwitten maakt het glucose aan via gluconeogenese, dat is een beetje onzuinig in het verbruik, vandaar dat je bij keto hoog in eiwit moet zitten (dus indirect toch KH!). Dat glucose wordt weer glycogeen. Het is allemaal zo ingewikkeld dat het me duizelt. Fructose wordt in de lever als glycogeen opgeslagen en gewone glucose als glycogeen in de spieren of als je te veel hebt (bijv. 's avonds gegeten) als vet in de vetcellen.

Dus Richard, je hoeft niet bang te zijn voor KH-tekort. Alleen bij flink anaeroob trainen en stevige KT heb je dus extra KH nodig. Ik doe targeted ketodieet, dus klein beetje KH voor/tijdens de training en dan in het weekend 1-2 maaltijden met KH erbij. Vrouwen zouden minder glycogeen verbruiken dan mannen. Ik houd me dus niet aan de richtlijn voor TKD van 5 g KH per 2 sets. Mijn uitgebreidste dag had 45 sets en daarna spinning! En toch maar 50 g KH in totaal voor elk.

Ik moet dus nu ff gaan uitrekenen hoeveel extra KH ik nodig heb voor 4 spinning lessen achter elkaar eind volgende week .. ik neem nu maar 25 gram per les, maar ik denk dat ik wel op 50 g kan zitten.. dus 4x50 gram = 200 g KH.
Ik ben wel goed, maar ook niet helemaal gek.
Volledig keto dieet is alleen geschikt voor mensen die niets doen..
Voor mijn grote tochten komend jaar weet ik nog niet precies wat ik ga doen.. daar ben je alleen bij steile klimmen anaeroob bezig. Shit, ik had dit vorig jaar moeten doen. Eigenlijk moet je dieet al perfect in orde zijn het jaar voor Parijs-Brest, nu kan ik het me niet veroorloven een brevet te missen door experimenteren. Ik weet wel dat een andere ultra-rijder op keto wil blijven zitten.. daarom wil ik zo snel mogelijk (begin maart) op streefgewicht zitten: 65 kg.. dan is het een kwestie van genoeg eten om niet te veel verder af te vallen.. hou je vast: Hell Week = in 8 dagen 8x 160 km (century) rijden.. dat zijn heeeeeeel veel extra calorieën.

Ach ketodieet of vetvrij dieet: linksom of rechtsom.. veel mensen voelen zich het lekkerst bij een ketodieet dat de illusie schept dat je alles mag eten wat je wilt en dat je toch afvalt.
 
O ja.. een van de redenen dat ik hier zo in geloof is dat onze prehistorische voorouders geen margarine kenden, geen koekjes, geen drop (helaas, maar wel zoethout!) , geen pizza, geen pasta, geen chips..
Nou ja, ze laten mijn kaas en kwark met rust hoor... dat gaat me te ver. In ieder geval hier een interessante link:
[Link niet meer beschikbaar]
 
Een keto-dieet werkt niet voor iedereen. Jij bent er blijkbaar één van bij wie die het niet doet. Maar om dan nou heel de keto af te schilderen als onzin is niet juist. Er zijn genoeg mensen bij wie het werkt, en ik ben er één van. Ik heb nooit een ander dieet gevolgd en kan dus ook niet vergelijken maar met de keto-dieet heb ik goede resultaten behaald.

De vergelijking met de pro's gaat niet op. Die mensen gebruiken allerlei middelen om hun vet zo snel mogelijk te verliezen. Een dieet speelt bij hun een veel kleinere rol.
 
Ik ben meer voor het matige (complexe) koolhydraten, hoge eiwitten en matige vetten dieet.
IMO is keto veel te extreem en zeker niet gezond te noemen.
Voor mij werkte het nauwelijks.
 
ik wil wel even zeggen dat ik waarschijnlijk medio/eind feb op het isocalorisch dieet ook wel Zone-dieet genaamd overstap. Dan eet je precies evenveel calorieën van eiwit,vet en KH. Dit omdat ik verwacht niet zulke denderende fietsprestaties te kunnen leveren op zo weinig KH als je 50-150 km per dag gaat fietsen.

Espi, wel goed, maar ook niet gek...
Hier is de link naar de uitleg voor wat een Zone-dieet is:
http://www.zoneperfect.com/site/content/guide_02_ZoneDiet.asp
 
Ik heb zelf geen ervaring met keto, maar heb het van dichtbij bij espi gezien. Bij haar werkt het goed, en reken maar dat haar eten ook niet saai is! Als ik bij haar ga eten, neem ik altijd een bakje rijst voor mezelf mee .. En dan eet ik heerlijk. En je kunt toch niet zeggen dat kale rijst een maaltijd interessant maakt, dus moet het toch de rest (wat zij ook eet) zijn! :thumb:

Trouwens, ErEf heeft ook keto gedaan met goeie resultaten. Het verbaast me een beetje dat ie nog niet in deze thread heeft geschreven.
 
Originally posted by admin
Ik ben meer voor het matige (complexe) koolhydraten, hoge eiwitten en matige vetten dieet.
IMO is keto veel te extreem en zeker niet gezond te noemen.
Voor mij werkte het nauwelijks.

Wat is er zo extreem aan keto ? De grote hoeveelheid vetten ?

Stel, we nemen een persoon van 200lbs. Om af te vallen nemen we ruwweg per pond lichaamsgewicht 10kcals, welke ook gebruikelijk is. Dat komt neer op totaal 2000kcals. Voor elke pond lichaamsgewicht nemen we 1gr eiwit, dit is 40% van de totale kcals. Koolhydraten houden we op 50gr, dit beslaat 10% van de totale kcals. De overige 1000kcals moeten bestaan uit vet, dit komt neer op ongeveer 111gr aan vet.

Wat is hier nou zo extreem aan ? Een flinke bulker consumeert zelfs rond de 100gr vet.
 
Wel Gamer kun je niet in KILOGRAMMEN rekenen. Je hoeft die rare Amerikanen toch niet na te apen die het moderne tijdperk nog niet zijn ingestapt. Gewoon.
En 10 kcal per Amerikaans pond dus 22 kcal per metrieke kg is te weinig voor mannen.. is voor vrouwen wel aardig, maar voor mannen niet genoeg. Beter is 12x2,2 dus ongeveer 26 kcal/kg lichaamsgewicht.
Is ook sterk afhankelijk van hoeveel je doet.. als je heel veel cardio en nog steeds veel KT doet, dan heb je meer kcal nodig. Sommigen minder...

Espi, die zoals gezegd toch maar aan de onderkant is gaan zitten, simpelweg door 2 maaltijden nu over 3 maaltijden te verdelen en zo de calorieën omlaag te brengen tot plm. 1700 kcal. Blijkbaar met succes, daarmee zit ik precies tussen 10 en 12 kcal per Amerikaans pond (=450gram) in oftewel 24 kcal/kg.
 
Ik wil niet zeggen dat keto heilig is maar
1 ongezond?? want...
2 spierverlies??
3 geen energie

Ik kan jullie angsten wegnemen en jullie ook gelovers maken door te zeggen dat die 3 punten niet zo zijn..

En nu zijn jullie ook fanatieke keto-ers omdat ik het zeg. :D

Ik weet niet hoeveel jullie over keto hebben gelezen maar ongezond is het niet. geen hoog cholesterol en andere onzin .. vet wordt in die "modus" verbrand
spierverlies? dan neem je te weinig eiwitten. De tijd dat ik keto deed ging ik van 107 kg naar 97 kg. idd zal aardig wat vocht bij gezeten hebben. In kracht was ik niet achteruit gegaan, maar gestadig verder. Nadat ik stopte met keto kwam niet het gehele gewicht er weer in 1 keer bij, maar in de loop der maanden. Bewijs dat het niet alleen vocht was wat ik kwijt was, maar ook degelijk vetmassa, maar geen spier!
Energie verlies. Zoals espi aanhaalt kan uit vet ook glycogeen gehaalt worden. De eerste paar dagen misschien wel wat slappies, maar daarna wordt je een oventje. Ik bemerkte bij mezelf dat ik het constant warm had. (meer dan door de ECA)

Je kunt met keto 's avonds een flinke portie groente naar binnen werken. Verder eet ik het met veel vis olijfolie en EFA. Ook bepaalde fruiten kun je met mate eten. En verder wel een multi vitamine preparaat nemen, maar dat doe je nu ook al.
Ik ben voor een combinatie van wat T zegt, maar voor de laatste % bf kan je keto-en.
Ik heb een hele mooie picture gekregen van een natural wedstrijd bb-er (die ik niet ga plaatsen zonder zijn toestemming) maar hij doet het juist op deze manier. Eerst het traditionele cutten en laatste stuk keto.

Nou ik weet niet of jullie gelovers zijn geworden, maar ik zou zeggen probeer het eens
 
Originally posted by Gamer


Wat is er zo extreem aan keto ? De grote hoeveelheid vetten ?

Stel, we nemen een persoon van 200lbs. Om af te vallen nemen we ruwweg per pond lichaamsgewicht 10kcals, welke ook gebruikelijk is. Dat komt neer op totaal 2000kcals. Voor elke pond lichaamsgewicht nemen we 1gr eiwit, dit is 40% van de totale kcals. Koolhydraten houden we op 50gr, dit beslaat 10% van de totale kcals. De overige 1000kcals moeten bestaan uit vet, dit komt neer op ongeveer 111gr aan vet.

Wat is hier nou zo extreem aan ? Een flinke bulker consumeert zelfs rond de 100gr vet.
Klopt niet echt met de realiteit die getallen.
Verder ging het natuurlijk over de verhoudingen niet de kwantiteit van de macronutriënten. De verhouding vet is gewoon te hoog, dan maakt het niet eens uit of je 100 of 500 gram vet per dag consumeert.
Er zijn genoeg onderzoeken die aantonen dat teveel vet in de voeding schadelijk is. En teveel eiwit op lange termijn is trouwens ook schadelijk.
En je vergeet het belangrijkste: het tekort aan vezels en koolhydraten is voor mensen die eraan gewend zijn nog het grootste probleem.
Over het algemeen kan je wel stellen dat alles wat extreem is in de wereld bijna altijd slecht is, dit geldt ook voor onze voeding.

En weetje, het grappige van al is dat ik hier indertijd het keto dieet zelfs heb verdedigd t.o. de meeste leden hier, remember ErEf, wateen gedoe?
Maar het mag geen obsessie worden, niet omdat het voor sommigen (op korte termijn) heeft gewerkt dat je ineens moet gaan roepen dat het perfect is en voor iedereen werkt op de lange termijn.

En nee ErEf, gezond is het op lange termijn zeker niet. Denk maar aan je hersenen die steeds moeilijker aan glucose geraken wat vooral in begin en na lange tijd problemen kan veroorzaken.

The American Institute for Cancer Research has also evaluated the Atkins’ diet and their assessment is quite alarming. They say that the high-protein, high-fat, low-carbohydrate Atkins diet tends to promote the loss of water weight, and that if such an imbalanced diet is maintained, the body soon reverts to the fasting state of ketosis, in which the body begins to break down muscle tissue instead of fat over the long term.

Ketosis is one of the body's last-ditch emergency responses; deliberately inducing ketosis can lead to muscle breakdown, nausea, dehydration, headaches, light-headedness, irritability, bad breath, and kidney problems. In pregnancy, ketosis may cause fetal abnormality or death. It can also be fatal in individuals with diabetes! While supporters of the Atkins diet concentrate so much on the fat burning capability of ketosis they neglect to mention that over the long term protein, and thus muscle, is also burned!

Over an extended period of time, the Atkins diet can give rise to other health risks, as well. By restricting carbohydrates, all four diets inevitably lead to a lack of fiber, which can cause constipation and other gastrointestinal difficulties. In addition, the high amounts of cholesterol and saturated fat they prescribe increase the risk of heart disease and, possibly, some cancers. There is recent evidence that a diet featuring excessive protein may leach calcium from the bones (giving rise to osteoporosis).


Finally, nothing about the Atkins diet encourages the dieter to learn some very basic weight management strategies like portion control and serving sizes, let alone develop the skills necessary for a lifetime of balanced nutrition.

I would therefore strongly advise no one to use the Atkins diet. Sure, you’ll lose weight over the short term – but at what expense to your body in the long term! Many people will tell you that this diet has worked for them. But how do they know what permanent damage has been done to their bodies which will only come to light in the future?

So what is a good, safe way to lose fat? Essentially, diets that work involve a reduction in your calorie intake and an increase in your body's energy output WITHOUT being unhealthy or dangerous. Every dietician and/or nutritionist will tell you than a diet program which reduces weight permanently and healthily involves gradual weight loss - an average of 2-3 pounds a week. This diet program must also retrain your eating habits so that you’ll not easily fall back into the behavior that made you overweight in the first place.
 
Originally posted by admin
Ik ben meer voor het matige (complexe) koolhydraten, hoge eiwitten en matige vetten dieet.
IMO is keto veel te extreem en zeker niet gezond te noemen.
Mee eens, daarom vind ik ook dat je het ook niet langer dan 2/3 weken een ketogeen dieet moet volgen. Het schijnt ook dat na deze periode de voordelen van ketonen verminderen. Verder moeten mensen die gevoelig zijn voor om depressief te geraken e.d. zeker geen ketogeen dieet volgen.
 
Ik heb nog steeds niemand hier keiharde resultaten ten toon zien spreiden........Kreten als van Erferf over 10 kilo afvallen, wat er niet snel terug bij zat, zeggen me niks. Als je goed met je sport bezig bent, weet je niet alleen kilootjes, maar ook vet% en VVm.....DAT zijn dingen die je moet weten, als je aan het dieeten gaat..........
Bovendien kreeg ik het afgelopen half jaar niet de indruk dat de meesten hier Keto-dieet maar 2 a 3 weken doen, zoals burn zegt.
Ik weeg zelf 120 kilo, offseason 4500 - 5000 cals per dag, dat zou betekenen dat ik in beginsel rond de 4000 moet zitten om vet te verbranden. Dat is 1000 gram eiwit, of bij een vet inname van een goeie 100 gram nog altijd een grammetje of 7,5 per kg spiermassa......gezond??? Ben geen dokter, maar denk het toch niet. En veel meer vet lijkt me ook niet de gezonde oplossing. Veel lager in de calorieen kost van zelf meer spiermassa. Het is dus, zeker voor zwaardere bodybuilders, zeer moeilijk dit uberhaupt te doen, wellicht dat het een betere keus is voor vrouwen, of mannen van onder de 80 kilo.....Maar dan nog vindt ik dat je beter kunt MATIGEN in koolhydraten en eventueel afwisselend hoog en laag kunt gaan zitten ik cal/kh. Dan kan je stofwisseling niet wennen, en heb je toch nog energie om te trainen. Ook kun je van mijn part voor het ontbijt ff cardioen, en dan heel de dag ketoën, maar de maaltijd voor en na de gewichtstraining laten bestaan uit voldoende koolhydraten, zo heb je minder verlies aan spiermassa, en de rest van de dag een zeer stabiele bloedsuikerspiegel. :)
 
Originally posted by admin

Klopt niet echt met de realiteit die getallen.
Verder ging het natuurlijk over de verhoudingen niet de kwantiteit van de macronutriënten. De verhouding vet is gewoon te hoog, dan maakt het niet eens uit of je 100 of 500 gram vet per dag consumeert.
Er zijn genoeg onderzoeken die aantonen dat teveel vet in de voeding schadelijk is. En teveel eiwit op lange termijn is trouwens ook schadelijk.
En je vergeet het belangrijkste: het tekort aan vezels en koolhydraten is voor mensen die eraan gewend zijn nog het grootste probleem.
Over het algemeen kan je wel stellen dat alles wat extreem is in de wereld bijna altijd slecht is, dit geldt ook voor onze voeding.


De getallen waren als voorbeeld. Bovendien de verhouding 40/10/50 eiwitten, koolhydraten en vetten in respectievelijke volgorde zijn nog niet eens zo slecht voor een CKD.
Zolang je in een negatieve energiebalans verkeert kun je niet een teveel aan vetten binnenkrijgen, immers, teveel betekent dat er een overschot is.

Vet is de geprefereerde brandstof voor het lichaam en niet glucose zoals veel mensen denken. Glucose is alleen makkelijker om te verbranden. Het verbranden van vet is een stuk ingewikkelder. De overgang van glucose- naar vetmetabolisme is niet aangenaam voor het lichaam. De meeste mensen haken dan ook af in deze stadium. Het kan circa 2 weken duren voordat het lichaam hieraan gewend raakt. Wanneer de overgang eenmaal is geschied, verbetert de gehele gezondheid en stijgen de energieniveau's.

Word het hoge vet dieet correct gevolgd, dan vind er een daling van het LDL en een stijging in het HDL in het bloed plaats. Het lichaam slaat geen cholestrol op in een glucose/glycogen beroofde staat !

En het belangrijkste nog, vezels. Vezelrijke voeding zoals groenten zijn calorie-arm. Het dieet verbiedt en beperkt niet eens het eten van groenten. Het word zelfs aangeraden om tonnen groenten te consumeren. Een tekort aan vezels is dus eerder een eigen schuld dan van het dieet. Dan heb ik het nog niet gehad over vezelpreparaten.

De schade die door eiwitten veroorzaakt worden is verwaarsloosbaar, die theorie is achterhaald.



En weetje, het grappige van al is dat ik hier indertijd het keto dieet zelfs heb verdedigd t.o. de meeste leden hier, remember ErEf, wateen gedoe?
Maar het mag geen obsessie worden, niet omdat het voor sommigen (op korte termijn) heeft gewerkt dat je ineens moet gaan roepen dat het perfect is en voor iedereen werkt op de lange termijn.

En nee ErEf, gezond is het op lange termijn zeker niet. Denk maar aan je hersenen die steeds moeilijker aan glucose geraken wat vooral in begin en na lange tijd problemen kan veroorzaken.

The American Institute for Cancer Research has also evaluated the Atkins’ diet and their assessment is quite alarming. They say that the high-protein, high-fat, low-carbohydrate Atkins diet tends to promote the loss of water weight, and that if such an imbalanced diet is maintained, the body soon reverts to the fasting state of ketosis, in which the body begins to break down muscle tissue instead of fat over the long term.

Ketosis is one of the body's last-ditch emergency responses; deliberately inducing ketosis can lead to muscle breakdown, nausea, dehydration, headaches, light-headedness, irritability, bad breath, and kidney problems. In pregnancy, ketosis may cause fetal abnormality or death. It can also be fatal in individuals with diabetes! While supporters of the Atkins diet concentrate so much on the fat burning capability of ketosis they neglect to mention that over the long term protein, and thus muscle, is also burned!

Over an extended period of time, the Atkins diet can give rise to other health risks, as well. By restricting carbohydrates, all four diets inevitably lead to a lack of fiber, which can cause constipation and other gastrointestinal difficulties. In addition, the high amounts of cholesterol and saturated fat they prescribe increase the risk of heart disease and, possibly, some cancers. There is recent evidence that a diet featuring excessive protein may leach calcium from the bones (giving rise to osteoporosis).


Finally, nothing about the Atkins diet encourages the dieter to learn some very basic weight management strategies like portion control and serving sizes, let alone develop the skills necessary for a lifetime of balanced nutrition.

I would therefore strongly advise no one to use the Atkins diet. Sure, you’ll lose weight over the short term – but at what expense to your body in the long term! Many people will tell you that this diet has worked for them. But how do they know what permanent damage has been done to their bodies which will only come to light in the future?

So what is a good, safe way to lose fat? Essentially, diets that work involve a reduction in your calorie intake and an increase in your body's energy output WITHOUT being unhealthy or dangerous. Every dietician and/or nutritionist will tell you than a diet program which reduces weight permanently and healthily involves gradual weight loss - an average of 2-3 pounds a week. This diet program must also retrain your eating habits so that you’ll not easily fall back into the behavior that made you overweight in the first place.

Irrelevant, ik dacht dat wij het over de CKD hadden. De Atkins dieet heeft geen link met bodybuilding.
 
Laatst bewerkt:
Originally posted by Gamer
De getallen waren als voorbeeld. Bovendien de verhouding 40/10/50 eiwitten, koolhydraten en vetten in respectievelijke volgorde zijn nog niet eens zo slecht voor een CKD.
Zolang je in een negatieve energiebalans verkeert kun je niet een teveel aan vetten binnenkrijgen, immers, teveel betekent dat er een overschot is.
Nee teveel betekend in dit geval een verhouding die onevenwichtig is.

Vet is de geprefereerde brandstof voor het lichaam en niet glucose zoals veel mensen denken. Glucose is alleen makkelijker om te verbranden. Het verbranden van vet is een stuk ingewikkelder. De overgang van glucose- naar vetmetabolisme is niet aangenaam voor het lichaam. De meeste mensen haken dan ook af in deze stadium. Het kan circa 2 weken duren voordat het lichaam hieraan gewend raakt. Wanneer de overgang eenmaal is geschied, verbetert de gehele gezondheid en stijgen de energieniveau's.
Vet is een reserve brandstof en zeker geen betere energie bron, je moet erg stom zijn om te denken dat hersenen, zenuwstelsel maar ook spieren en andere organen liever vet hebben dan directe glucose.
Na een training heeft je lichaam nood aan snelle koolhydraten, niet aan vet.
Verder is de overgang van vet als belangrijkste energiebron een overgang die het lichaam enkel maakt in tijden van nood, wanneer men in normale omstandigheden leeft is het veel gezonder om de normale verhoudingen in voeding te gebruiken.

Word het hoge vet dieet correct gevolgd, dan vind er een daling van het LDL en een stijging in het HDL in het bloed plaats. Het lichaam slaat geen cholestrol op in een glucose/glycogen beroofde staat !
Vet kan altijd een bron zijn voor cholesterol, en het gaat niet op om te zeggen dat de goede cholesterol stijgt, het moet in evenwicht zijn om gezonde cholesterol verhoudingen te verkrijgen. Genoeg onderzoek wees al uit dat in welke omstandigheden ook, een teveel aan vet altijd nadelig werkt.

En het belangrijkste nog, vezels. Vezelrijke voeding zoals groenten zijn calorie-arm. Het dieet verbiedt en beperkt niet eens het eten van groenten. Het word zelfs aangeraden om tonnen groenten te consumeren. Een tekort aan vezels is dus eerder een eigen schuld dan van het dieet. Dan heb ik het nog niet gehad over vezelpreparaten.
Dan denk ik dat je het niet erg begrepen hebt, met die 10% koolhydraten (wat eigenlijk nog te hoog is voor een goed keto dieet) zal je maar heel beperkt aan je nodige vezels komen.
Vezelpreparaten helpen voor een deel, maar kunnen niet opvangen wat je in evenwicht houdt met een goed gebalanceerde voeding.

De schade die door eiwitten veroorzaakt worden is verwaarsloosbaar, die theorie is achterhaald.
Achterhaald? Staat overal te lezen dat hoge eiwit inname schadelijk is, niets achterhaald aan hoor.

Irrelevant, ik dacht dat wij het over de CKD hadden. De Atkins dieet heeft geen link met bodybuilding.
Atkins heeft grote gelijkenissen met andere vormen van het keto dieet, het ging om wat al die diëten gemeenschappelijk hebben, als je de tekst goed leest zal je dat ook merken.
 

Nee teveel betekend in dit geval een verhouding die onevenwichtig is.


In de afwezigheid van glucose zorgt de hoge verhouding vet tegenover eiwitten en koolhydraten niet voor problemen.

Vet is een reserve brandstof en zeker geen betere energie bron, je moet erg stom zijn om te denken dat hersenen, zenuwstelsel maar ook spieren en andere organen liever vet hebben dan directe glucose.
Na een training heeft je lichaam nood aan snelle koolhydraten, niet aan vet.
Verder is de overgang van vet als belangrijkste energiebron een overgang die het lichaam enkel maakt in tijden van nood, wanneer men in normale omstandigheden leeft is het veel gezonder om de normale verhoudingen in voeding te gebruiken.

Dat vet een reserve brandstof is zegt niks. Glucose kan eveneens als reserve brandstof dienen. Daarmee doel ik op glycogen en spieren die ook als glucose kunnen worden verbruikt. Vet kan eveneens als glucose door organen worden gebruikt, niet ? waarom blijven mensen dan in leven tijdens de CKD ?

Je hebt na de training snelle koolydraten, heb ik ergens gezegd dat het niet zo is ? Een post-wo shake met glucose en eiwitten is een onderdeel van de CKD.


Verder is de overgang van vet als belangrijkste energiebron een overgang die het lichaam enkel maakt in tijden van nood


Euhm....wanneer je minder caloriën consumeert dan je verbruikt ziet je lichaam dat als een noodsituatie. Dus zal je lichaam de reserves moeten aanspreken, dat kan zijn eiwitten, die uiteindelijk worden omgezet in glucose, of vetten. Jij kan hierop inspelen.

Vet kan altijd een bron zijn voor cholesterol, en het gaat niet op om te zeggen dat de goede cholesterol stijgt, het moet in evenwicht zijn om gezonde cholesterol verhoudingen te verkrijgen. Genoeg onderzoek wees al uit dat in welke omstandigheden ook, een teveel aan vet altijd nadelig werkt.


En toch is het zo. De cholestrol niveau verbetert evenwichtig, LDL daalt en HDL stijgt, dat is ook bewezen.

Dan denk ik dat je het niet erg begrepen hebt, met die 10% koolhydraten (wat eigenlijk nog te hoog is voor een goed keto dieet) zal je maar heel beperkt aan je nodige vezels komen.
Vezelpreparaten helpen voor een deel, maar kunnen niet opvangen wat je in evenwicht houdt met een goed gebalanceerde voeding.


De aanbeveling van de CKD voor koolhydraten bedraagt circa 50gr per dag. In mijn voorbeeld is die 50gr 10% van het totaal aantal kcals.

Over de vezels, ik wil geen dingen gaan herhalen. Je kan genoeg vezels uit groenten halen bij een CKD, zoniet dan neem je er een vezelpreparaat bij klaar uit.


Achterhaald? Staat overal te lezen dat hoge eiwit inname schadelijk is, niets achterhaald aan hoor.


Ik ben niet echt duidelijk geweest, ik doelde hier op het afbraak van calcium door een hoge eiwit inname. Die theorie is inderdaad achterhaald. De hoeveelheid calcium die verloren wordt is zo gecompenseerd met een paar lepels melk.


Atkins heeft grote gelijkenissen met andere vormen van het keto dieet, het ging om wat al die diëten gemeenschappelijk hebben, als je de tekst goed leest zal je dat ook merken.


Atkins verschilt enorm met de CKD. De carb-up, post-wo drink zijn één van de grootste verschillen. Je komt geen bodybuilder/fitness enthousiast tegen die een Atkins dieet volgt.

Finally, nothing about the Atkins diet encourages the dieter to learn some very basic weight management strategies like portion control and serving sizes, let alone develop the skills necessary for a lifetime of balanced nutrition.


En jij beweert dat de Atkins grote gelijkenissen heeft met de CKD ? De CKD is specifiek voor bodybuilders.
 
Laatst bewerkt:
Originally posted by admin

Nee teveel betekend in dit geval een verhouding die onevenwichtig is.


Vet is een reserve brandstof en zeker geen betere energie bron, je moet erg stom zijn om te denken dat hersenen, zenuwstelsel maar ook spieren en andere organen liever vet hebben dan directe glucose.
Na een training heeft je lichaam nood aan snelle koolhydraten, niet aan vet.
Verder is de overgang van vet als belangrijkste energiebron een overgang die het lichaam enkel maakt in tijden van nood, wanneer men in normale omstandigheden leeft is het veel gezonder om de normale verhoudingen in voeding te gebruiken.
Eskimo's leven bijna het hele jaar door zonder KH en doen het prima. Epileptische kinderen worden vaak op een ketodieet gezet en leven in zeer diepe ketose zonder problemen.. de hersenen kunnen prima functioneren op ketonen. Het is alleen erg wennen in het begin omdat je hersenen het nog niet gewend zijn.. dat heet de 'induction flu' in het Amerikaans.. en gaat na 2 of 3 weken weer over. Sommigen zijn niet geschikt voor zo'n dieet en die stappen er van af... of ze hebben domweg toch stiekem te veel KH gesnoept... gelukkig wist ik al van anderen (zie http://forum.lowcarber.org/index.php?s= ) op het Active Low Carbers forum en andere Low-carb fora dat het zo zou zijn.. er is daar ook een aparte stek voor mensen die CKD of TKD doen (ik doe een beetje van allebei: 25 gram KH voor training (KT of cardio, 50 g als ik het allebei doe) en 2-3 KH-maaltijden in het weekend). Vrouwen blijken VEEL MINDER glycogeen te verbruiken dan mannen en hebben daarom ook minder KH ter aanvulling nodig!


Vet kan altijd een bron zijn voor cholesterol, en het gaat niet op om te zeggen dat de goede cholesterol stijgt, het moet in evenwicht zijn om gezonde cholesterol verhoudingen te verkrijgen. Genoeg onderzoek wees al uit dat in welke omstandigheden ook, een teveel aan vet altijd nadelig werkt.
Het meeste cholesterol komt niet binnen door voeding, maar door de eigen aanmaak van het lichaam. Juist als je te weinig vet eet, kan die eigen aanmaak wellicht verstoord zijn???


Dan denk ik dat je het niet erg begrepen hebt, met die 10% koolhydraten (wat eigenlijk nog te hoog is voor een goed keto dieet) zal je maar heel beperkt aan je nodige vezels komen.
Vezelpreparaten helpen voor een deel, maar kunnen niet opvangen wat je in evenwicht houdt met een goed gebalanceerde voeding.
Dat is een fout die ik heel vaak zie.. als je je houdt aan GROENE groenten, dan zit daar slechts heel weinig VERTEERBARE KH in .. en ook weinig kcal. Dat wil zeggen dat je ongestraft groene groenten kunt eten zonder dat je te veel KH binnen krijgt. Onverteerbare vezel-KH tellen nl. niet mee, die gaan er gewoon weer aan de andere kant weer uit :toilet:


Achterhaald? Staat overal te lezen dat hoge eiwit inname schadelijk is, niets achterhaald aan hoor.
Dat zijn dan oude onderzoeken.. is BS hoor.. Alleen zeer hoge eiwit innames zijn slecht, maar ik zit met 150 g eiwit echt niet zo extreem hoog als mensen die hier aan het bulken zijn..


Atkins heeft grote gelijkenissen met andere vormen van het keto dieet, het ging om wat al die diëten gemeenschappelijk hebben, als je de tekst goed leest zal je dat ook merken.

Kan wel zijn, maar Atkins heeft ook van zijn fouten geleerd en wijst iedereen er nu op dat
- je wel veel groenten moet eten
- je niet zomaar alles kunt eten wat los en vast zit.
Desondanks vind ik het, nadat ik alles gelezen heb wat er gezegd wordt door low-carbers (ketoërs) hem een enorme flapdrol, die weinig wet. inzicht heeft. Mijn keto-goeroe is Lyle McDonalds die me zelfs persoonlijk advies heeft gegeven over mogelijkheden om door mijn setpoint van 72 kg heen te breken (ECA of legaal C met tyrosine) en evt. oorzaken van de problemen (PCOS, waardoor je veel visceraal vet hebt). Hij hamert ook ontzettend op het belang van carbo-loading ivm het omhoog brengen van het leptine-gehalte in je lichaam..
Ik ben zijn boek aan het lezen en vind het ongelooflijk helder en behulpzaam... jullie info trouwens ook.
Desondanks is het mogelijk dat ik ivm de enorme hoeveelheid cardio die ik vanaf medio feb ga doen het Zone - dieet ga doen (zie boven), is me nl. ook door Krista Smash! (ja die Canadese met haar webstek voor vrouwen, KT en voeding www.stumptuous.com) aangeraden.. is iso-calorisch met 33% calorieën voor elke macro-nutriënt.

Ik ben echter bang.. en daarom werkt keto zo goed voor mij dat ik dan weer zulke last van vreetbuien krijg, dat ik me WEER niet in de hand kan houden.. dat was altijd de moeilijkheid.. ik kon niet stoppen bij een halve bak ijs of half zakje drop.. het MOEST altijd op.. is behalve psychisch ook fysiologisch, heb daar nl. na een carbo-loading weekend nog 2 dagen last van...

Dus ik hink een beetje op 2 gedachten. Aan de ene kant leuk die verplichte junkdag en ik snap de reden ook wel, maar aan de andere kant ben ik zo ontzettend blij dat ik van de snoeplust af ben, dat ik het heel rot vind om daar 2 dagen na de junkdag weer zo mee geconfronteerd te worden....

Espi
 
Laatst bewerkt:
Back
Naar boven