AndroidHealthClinic

Ketting van solidariteit tegen Antwerps verbod hoofddoek

Bezoekers in dit topic

bart82

DBB Goeroe
Elite Member
15 jaar lid
Lid geworden
12 mei 2003
Berichten
8.593
Waardering
13
Ketting van solidariteit tegen Antwerps verbod hoofddoek

[Afbeelding niet meer beschikbaar]

Zowat 150 mensen hebben vanavond een ketting gevormd rond de Antwerpse Groenplaats. Ze wilden daarmee protesteren tegen het hoofddoekverbod dat het nieuwe stadsbestuur wil invoeren voor het stedelijk loketpersoneel. De stad wil op die manier neutraal overkomen bij de bevolking. De actie ging uit van het Platform Allochtone Vrouwen (PAV), het Vrouwen Overleg Komitee (VOK) en nog enkele andere organisaties. Zij zijn teleurgesteld, maar vooral ook diep verontwaardigd over deze nieuwe politiek. "De neutraliteit moet gewaarborgd zijn op het niveau van de dienstverlening, niet op het niveau van het uiterlijk", klonk het bij verschillende deelnemers.

Hoofddoek boven werk
"Wij hadden verwacht dat het nieuw verkozen bestuur - dat er mede dankzij de stemmen van de allochtone kiezers gekomen is - een beleid zou voeren dat alle burgers van de stad ten goede zou komen. Maar met deze beslissing doet de stad haar slogan 't Stad is van iedereen' geweld aan", stelde Saida El Fekri van het PAV. De protesterende organisaties zijn van mening dat het verbod op het dragen van een hoofddoek in een openbare functie het recht op arbeid beknot van moslimvrouwen. Ze vrezen dat vele meisjes de hoofddoek boven hun werk zullen verkiezen. "We roepen het stadsbestuur op om deze plannen op te bergen. Conform het non-discriminatiebeleid moet iedere burger, ongeacht zijn of haar afkomst, geloof of overtuiging op gelijke manier behandeld worden", klinkt het. Om hun eis kracht bij te zetten, verzamelden ze ruim duizend handtekeningen die ze aan burgemeester Janssens willen overhandigen.

Persoonlijke uiting
Niet alleen allochtone vrouwen stapten mee in de ketting, ook autochtone vrouwen én mannen toonden zich solidair met hun grieven. Onder de deelnemers bevonden zich ook bekende koppen als Nahima Lanjri en Ergün Top van de CD&V en de groene politici Mieke Vogels, Freya Piryns en Fatima Bali. "De stad wil de hoofddoeken bannen aan de loketten omdat ze vindt dat ze als overheid neutraal moet overkomen. "Maar die neutraliteit moet zich niet in uiterlijke kenmerken tonen, maar juist in de dienstverlening zelf", stelde Lanjri. Volgens de politica, die zelf geen hoofddoek draagt, hangt er tegenwoordig een negatieve connotatie rond het woord hoofddoek. "Mensen moeten begrijpen dat hoofddoeken geen oorlogsverklaring inhouden of een teken van fundamentalisme zijn. Het is gewoon een persoonlijke uiting van iemands geloof". (belga/hln)



1000 handtekeningen? Damn zeg :cool:

en Mie Vogel is ook weer van de partij :rolleyes:
 
Weer eens wat anders dan een woordenketting :p

monster opkomst trouwens
 
Links bestuur en nog klagen over wetten die ze niet aanstaan, geen doeken is geen doeken dus uitdoen die handel, iedereen gelijk voor de wet, klaar. Als ik nog 1 keer het woordje solidariteit moet horen in België word ik misselijk.
 
solidariteit :o
 
geen kruisjes in de openbare gebouwen? dan ook geen hooddoeken.
 
Trouwens als je hoofddoeken gaat toelaten op zo'n plaatsen dan speel je in de kaarten van Vlaams Belang, burgers stemmen vaak op die partij omdat ze angstig zijn voor veranderingen in de stad. Ze zien de toename van de multiculturele samenleving en dan heb ik het vooral over zichtbare, uiterlijke kenmerken. Ongetwijfeld is dit een zet van de SP om door meer neutrale openbare gebouwen bij de mensen een betere samenhorigheid te verwekken. Ik vond het een prima wet die er sowieso moest komen. Aangezien de groep die er niet mee akkoord gaat relatief klein is hoeft het bestuur zich hier niets van aan te trekken.

Valt me trouwens tegen van CD&V...maar het waren natuurlijk ook van die bekrompen conservatieve vrouwen.
 
Back
Naar boven