XXL Nutrition

Keuring cutschema (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Zllp

Novice
Lid geworden
9 okt 2017
Berichten
1
Waardering
0
Hallo dames en heren,

Na een tijd lang te hebben gesport zonder echt een voedingsschema te volgen vond ik het eens tijd worden dat daar verandering in kwam. Zonder er verder nog doekjes om te winden, de voedingsschema valt te vinden in de bijgevoegde Excel-bestand samen met de andere relevante informatie (mocht er wat missen meld het gerust).

Even een korte onderbouwing voor een aantal zaken in de voedingsschema. Ik heb geprobeerd de koolhydraten zo laag mogelijk te houden zonder te veel 'op te geven'. Ik snap dat je in plaats van brood en aardappelen beter groente kan eten als je koolhydraten laag wil houden, maar ik weet van mijzelf dat ik een voedingsschema niet lang vol zal houden als er vooral sla op staat.

Daarnaast is iets wat wellicht opvallend is de tonijn in olijfolie en geroosterde amandelen. Hier heb ik voor gekozen na het proberen van de normale producten, olijfolie op waterbasis en naturel amandelen, wat niet weg te krijgen was. In olijfolie en geroosterd lukt het een stuk beter. Mocht dit in jullie mening toch écht niet kunnen, laat het dan gerust weten. De tonijn in olijfolie heeft aardig wat meer calorieën dan in water dus daar kijk ik sowieso al naar om te kijken naar alternatieven voor de olijfolie. De geroosterde amandelen hebben, zover ik weet, niet heel verschillende voedingstoffen in vergelijking met naturel amandelen. Dus tenzij hier wordt aangegeven dat geroosterde amandelen wel degelijk een stuk slechter zijn dan naturel amandelen denk ik niet dat ik dat ga veranderen.

Als laatste, de uitkomsten qua calorieën, koolhydraten, vet en eiwitten. De calorieën heb ik bewust wat lager gedaan dan de cut doelstelling, dit omdat bepaalde zaken zoals braadboter niet meegenomen is. Om die zaken op te vangen. Qua koolhydraten ben ik wel tevreden, zit nog redelijk laag. De vetten en eiwitten zijn de enige dingen waar ik niet helemaal tevreden over ben. Heb aardig wat vetten te weinig en een klein beetje eiwitten te weinig. Over de eiwitten maak ik me niet erg ongerust, ik heb namelijk de tweede portie Whey niet in de voedingsschema gezet. De portie die ik neem na het sporten. De vetten, echter, weet ik niet op te lossen. Is het erg dat ik aardig wat vetten te weinig heb dan de vetten die ik gebaseerd op mijn gewicht moet halen en wat kan ik wijzigen om dit op peil te krijgen?

Ondanks alle tekst hierboven ben ik niet heel begaafd op het gebied van voedingsschema's, de reden dat ik dit topic open. Om aan de mensen op dit forum te vragen of de voedingsschema die ik gemaakt heb een beetje goed is en zo niet, welke verbeteringen ik kan maken om het wel goed te maken. Graag hoor ik jullie mening.

Vlak voor het posten schoot me nog een vraag te binnen die ik ook nog heb. Is het het waard om naast de schema die ik hier geüpload heb nog een schema te maken voor dagen waarop ik niet sport?
 

Bijlagen

  • Voedingsschema1.xlsx
    12 KB · Weergaven: 80
Laatst bewerkt:
Ik neem aan dat je de tonijn afgiet? Scheelt ook al.
Wat je ook kan doen is tonijn op water nemen en zelf wat olijfolie erbij doen. Weet je iig wat je binnenkrijgt.

Ik zou de appelmoes bij je eten weglaten en daar groenten voor in de plaats nemen.

Eventueel boter op brood weg en een lekker eitje erin. Heb je goede vetten en eiwitten en erg lekker ook.

Kwark in de avond kan je prima 250 gr nemen. Neem je bij wijze van spreken 5 gr amandelen minder. Heb je wat meer eiwit ook.

Rijst kan je het beste ongekookt wegen. Is nauwkeuriger.

Amandelen zijn geroosterd ook prima. Als ik ze heb doe ik dat zelf ook.

Kipfilet mag best wat dikker op brood dan 1 plakje.
Neem 30+ kaas met een likje Mayo ipv boter. Goede vetten en lekkere smaakmaker.

Rijst hoef je nier droog te eten.
Kruiden, ketjap, sambal, beetje ketchup/ curry. Kan ook. Als je die appelmoes skipt kan je det prima als sausje gebruiken.

Je onderhoud is berekend op een week. Dus bij 2900 onderhoud zou je rond 2400 kcal moeten eten.
Max 500 onder onderhoud ivm zo min mogelijk spierverlies.

Je kan op trainingsdagen bijvoorbeeld ook wat meer carbs eten rondom trainingen. Kan wat meer energie geven. Op rustdagen wat minder. Dus bij om de dag trainen bijvoorbeeld op trainingsdagen 2600 en op rustdagen 2200.
Het is net wat je prettig vind.

Je kan ook gewoon elke dag evenveel eten. Het gaat om het totaal per week. Als je gemiddeld op die 2400 komt is T prima.

Neem macro's niet te nauw. Ene dagvaarding minder eiwit of vet of kh andere dag wat meer. Het gaat om T totaal. T komt echt niet aan op 10-20 gr eiwit wat afwijkt op een dag.

Hoop dat je hier al wat mee kan.
Succes!
 
Back
Naar boven