Fitness Seller

Kieft benchpress log

Bezoekers in dit topic

Update:
Bijna helemaal hersteld. Eerste 3 weken dacht ik dat het een kwestie van vele maanden zou worden, kon bijna niks met rechts. Opeens ging het snel vooruit en bankdrukken met 130kg gaat prima.
Alleen press oefeningen boven hoofd doe ik voorlopig nog niet.

Met trainen even geen overload of schema met een idee. Probeer even wat vet% wat omlaag te krijgen en doe wat cardio. Train wel fanatiek, maar veel wisselende oefeningen en meer reps.
Over paar weken als ik weer begin met een zwaarder schema, weinig sets en weinig reps en ga ik weer loggen.

Weinig sets, weinig reps maar wel zo zwaar mogelijk blijft voor mij de winnende formule om sterker te worden.
 
in, als je terug bent :p
 
Update: schouder helemaal hersteld.

Laatste training 5 x 120kg met een stop tussen elke rep. Doe ik nooit maar voelt wel lekker, maakt de training zwaarder zonder dat er zwaardere gewichten nodig zijn.

Verder train ik erg rustig aan en ben meer aan het bijhouden.

Knieproblemen zijn nog aanwezig, weer maand niks gedaan. Een keer gekeken of het al kon maar bij 70kg alweer steken linker knie. Meteen stoppen.
Daarbij nu ook wat pijntjes in de ellebogen wat ik nog nooit heb gehad. Heel licht nog, ook nog weinig hinder bij oefeningen maar wel aanwezig. Tijd voor een bezoekje naar dokter/fysio.

Gelukkig kan ik nog positief zijn over mijn kracht, zit min of meer op mijn beste niveau en kost niet veel moeite hier op te blijven.
Ook grip bij shrugs gaat goed, 140kg x 8 reps heb ik nooit beter gedaan. Heb het gevoel dat ik zo weer een zware reeks kan doen en voor pr's kan gaan maar kan dit even de gewrichten niet aan doen.

Zowel knie als elleboog klachten beloofd weinig goeds, hopelijk staat het los van elkaar. Anders ben ik de pineut met een chronische ziekte. Vroeger weleens last van mijn rug gehad en zwakke polsen, maar nooit iets gehad wat het trainen echt in de weg stond. We gaan het zien. Blijft voorlopig even bij het bijhouden zonder te maxen.


5x120 paused
 
Laatst bewerkt:
Ik ga het log weer openen, in de winter weer veel tijd om te trainen.

Ga proberen weer een zwaar schema te volgen na maanden een beetje aangekloot te hebben zonder een echt schema te gebruiken. Sinds begin 2020 veel klachten. Overal stijfheid knakjes en pijntjes wat in de knieën en ellebogen is begonnen. Nu het hele lijft wel stijf en vreemde pijntjes die komen en gaan. Bij reumatoloog geweest die op dit moment niks kan ontdekken, niks is ontstoken of warm en pijnlijk bij aanraking. Wel voelt alles beurs aan, vooral de ellebogen als ik deze lang moet steunen. Verder geen idee wat er mankeert, huisarts heeft geen idee. Ik blijf zoeken naar wat er aan de hand kan zijn. Trainen gaat gelukkig nog wel een beetje, benieuwd wat het schema gaat brengen.

Ga hetzelfde schema als vorig jaar gebruiken, dat wil zeggen ik starten met X gewicht en een aantal sets met 2 reps, de training daarna hetzelfde gewicht met 3 reps. Week daarna verhogen met 2,5kg. Vorig jaar hier een pr mee geboekt nadat dit 10 jaar niet meer was gelukt op de bench. Kort van genoten, daarna begonnen dus helaas meteen de klachten.

Het wordt een bankdruk log, heb een push/pull schema maar andere oefeningen zijn zo'n beetje altijd hetzelfde en niet interessant om bij te houden. Triceps doe ik voorlopig helemaal niet meer ivm ellebogen. Al blij dat ik nog kan bankdrukken, zal mij ook niet verrassen als dit op den duur niet meer gaat.

Bankdrukken vandaag
10x50
5x70
3x90
3x110

2x130
2x130
2x130
2x130

Daarna nog wat schouder werk en traps.

Morgen pull en squats en zondag volgende bankdruk training.
 
Trainingkje

banken
10x50
5x70
3x90
3x110

2x130
3x130
3x130
3x130

Licht 3x10 side raises en 3x12 shrugs

Viel mij op dat de sets soms wat traag gingen, even gekeken naar vorig jaar en toen voelde 130 ook zwaar maar kon er toch elke week 2,5 bij. Dus dan doen we dat nu ook maar.
Volgende keer dus verhogen met 2,5kg
 
Vandaag.

10x50
5x70
3x90
3x110

2x130
3x130
3x130
5x130 faal, zware grinder bij laatste rep en ging net niet.

Deed toch nog 130 omdat ik dit vorig jaar ook had gedaan met een 5x130 als afsluiter.

Kan deze faal niet gebruiken, heb wel een paar oorzaken. Weinig gegeten, weken geen triceps getraind wat toch invloed heeft en schouder voelde niet helemaal perfect en daardoor iets minder agressief de set in.

Volgende training denk ik even met 110kg kijken of de schouder goed aan voelt en een beetje herstel. Kan zo maar weg zijn, kan ook weken lang blijven. Valt prima mee te trainen, maar met sets vanaf 90% 1rm moet dat gewoon goed aanvoelen.

Soms kan het ook gewoon wat minder gaan, geforceerd gewichten met reps pakken terwijl je er net niet helemaal klaar voor bent maar omdat het schema dit aangeeft gaat niet werken, zo had ik dat in 2018 waarbij ik maar tot 145kg kwam. Toch elke week stoeien met reps op 140kg terwijl het niet lekker ging werkte alleen maar averechts.
 
training bankdrukken vrijdag
10x50
5x70
5x90

3x110
3x110
3x110
3x110

Herstel training. soms even goed na een faal.


vandaag bankdrukken:
10x50
5x70
5x90
3x110

3x130
3x130
3x130

5x130

Vandaag ging 5x130 wel als afsluiter.

Vanaf nu alleen nog 2 en 3 reppers tot in elk geval 140kg. Kijken hoe ver ik er mee kom.
 
donderdag

banken
10x50
5x70
3x90
3x110

2x130
2x132,5
2x132,5
2x132,5

Ging traag en voelde zwaar voor schouders.



Vandaag

10x50
5x70
3x90
3x110

3x130
3x132,5
3x132,5
5 x 90

Twijfelde om het schema voort te zetten en weer gewoon hogere reps te gaan doen, toch tijdens warm up keuze gemaakt door te gaan.
Ging beter en geen pijntjes. Kom daar altijd pas achter vanaf 130kg en meer.

Het blijft behelpen als je veel klachten hebt om zwaar te gaan. Eigenlijk is het bijna onmogelijk om deze periode een pr te maken met diverse pijntjes maar toch stoïcijns doorgaan. Zelfs 1 tricepsoefeningetje erbij gedaan, zo zo!

Volgende keer weer door naar 135kg. Daarna of door laden tot 140 óf met 140 een tijdje 1 reppers doen of voor te bereiden op de pr poging. Nog nooit echt met 1 reppers een periode getraind.

 
Vandaag

10x50
5x70
3x90
3x110

2x130
2x135
2x135
2x135
5 x 90

Kon nog een triceps oefening toevoegen, de ellebogen lijken iets meer toe te laten. Had dit niet verwacht, zijn al een half jaar beurs. Morgen hiervoor naar een oude bekende fysio van dbb.

Volgende training nog een keer hetzelfde van dit. Daarna of door naar dubbels met 137,5 en door naar dubbels 140.
Eventueel na 135 meteen door naar singles met 140 en dit meerdere trainingen aanhouden, weet het nog niet.
 
Vandaag

10x50
5x70
3x90
3x110

2x130
2x135
2x135
2x135
3 x 90


Filmpje is van de laatste set.
Als het vertrouwen er is probeer ik het gewicht zonder te persen uit te drukken. Ziet er makkelijker uit dan het aanvoelde.
 
Vandaag verhoogd naar 137,5kg.

10x50
5x70
3x90
3x110

2x130
2x137,5
2x137,5
2x137,5

Voelde niet echt zwaarder aan.
Wel vervelend merk helemaal onderin nog wat stijfheid schouder daardoor niet heel hard uit de startblokken.

 
Vandaag

10x50
5x70
3x90
3x110

2x130
2x140
2x140
2x140

Heb de 137,5kg die ik moest doen overgeslagen en meteen door naar 140kg zodat het schema niet te lang duurt.
Betreft de spieren ben ik tevreden alles voelt sterk en uitgerust alleen de rotator cuffs hebben moeite met het zware schema.
Als het erger wordt zit het er helaas niet in, maar nog een keer deze 140 en daarna nog een keer met 142,5kg en dan zitten de doubles erop en mag ik gaan maxen.

140 ging niet heel vlot maar had gisteren gedronken en was iets minder fit. Verwacht volgende keer iets sneller te zijn.
 
Vandaag had ik pulldag maar zoals altijd even beginnen met de schouders even losmaken door 3 setjes met een lege bar te bankdrukken.
Helaas steeds een beetje meer last van rotator cuff rechts, ik denk toch nog een overblijfsel van de blessure in april.
Met de spierkracht is niks mis maar met een niet compleet fitte schouder een pr poging gaan doen is vragen om problemen dus dit jaar geen pr poging meer.
Jammer dat ik vorig jaar niet voor 155kg ben gegaan na de succesvolle 152,5kg maar was toen al zo tevreden en ook een beetje opgelucht dat de schouder (destijds had ik hetzelfde links) het had volgehouden.

Ik train al jaren op zo'n 5 reps en lager voor bankdrukken en squat. Komende maanden ga ik een tijdje tussen de 10-20 reps trainen en meer oefeningen toevoegen om te kijken hoe dat bevalt. Voor de schouders denk ik goed om helemaal te herstellen.

Ik ga weer loggen als ik weer voor een pr poging ga. Ga dan zeker weer dit schema gebruiken. Al zal dit pas laat in 2021 zijn als ik verhuisd ben naar mijn nieuwe homegym en tijd genoeg heb om een strak schema te hanteren.
 
Filmpje is van de laatste set.
Als het vertrouwen er is probeer ik het gewicht zonder te persen uit te drukken. Ziet er makkelijker uit dan het aanvoelde.
Ik denk dat je meer zou kunnen halen uit een constante spanning op het lijf. Benen en heupen wiebelen naar mijn smaak meer dan nodig is. Je benen kunnen voor heel veel extra spanning zorgen, als iemand daar een trap tegenaan zou geven zou m.i. idealiter niets moeten meegeven. Wat ik niet goed kan zien, is of jouw heup vlak boven de hoogte van de knie ligt, eronder of gelijk? Ik zelf vind het het fijnste als de knie onder de heup gepositioneerd wordt. Dat kan in het begin even zieken zijn qua set-up.
 
Ik denk dat je meer zou kunnen halen uit een constante spanning op het lijf. Benen en heupen wiebelen naar mijn smaak meer dan nodig is. Je benen kunnen voor heel veel extra spanning zorgen, als iemand daar een trap tegenaan zou geven zou m.i. idealiter niets moeten meegeven. Wat ik niet goed kan zien, is of jouw heup vlak boven de hoogte van de knie ligt, eronder of gelijk? Ik zelf vind het het fijnste als de knie onder de heup gepositioneerd wordt. Dat kan in het begin even zieken zijn qua set-up.

Ja ik lig lig vrij plat zonder echte setup en haal nagenoeg geen winst uit legdrive.

Unracken moet met volledig gestrekte armen om de spanning op borst goed te hebben, mede door wide grip en de vrij lange catchers in dit powerrack komt mijn reet van de bank zodra ik de bar unrack. Ook de hoogte is misschien net 1cm te laag, dit rack gaat met iets te grote stappen.

Ik maak een soort bruggetje om daar mee de bar volledig gestrekt en met gespannen schouders+borst in startpositie te krijgen. Door mijn reet eerst los en daarna meteen in de bank te duwen helpt dit mee het gewicht met gestrekte armen eruit te halen.
Legdrive is dan aardig verdwenen. Bar moet toch wel 5cm omhoog én zo'n 5cm verder tot startpositie worden gebracht.

Een echte powerlift setup lukt mij wel met lagere gewichten, maar dan unrack ik net niet meer met volledig gestrekte armen (wat voor lagere gewichten nog niks uit maakt) en is de spanning in het bovenlichaam te laag.
Nadeel van alleen trainen en ook misschien de erg wijde grip die unracken ook wat lastiger maakt.
In de nieuwe home gym komt als het budget het toelaat nog eens een echte bank en wil ik ook een andere grip gaan proberen. Merk minder schouderklachten met een iets smallere grip, maar haal daar momenteel minder power uit.
 
Hoe zijn eigenlijk je schouders en doe je daar ook zware compounds op?
 
Ja ik lig lig vrij plat zonder echte setup en haal nagenoeg geen winst uit legdrive.

Unracken moet met volledig gestrekte armen om de spanning op borst goed te hebben, mede door wide grip en de vrij lange catchers in dit powerrack komt mijn reet van de bank zodra ik de bar unrack. Ook de hoogte is misschien net 1cm te laag, dit rack gaat met iets te grote stappen.

Ik maak een soort bruggetje om daar mee de bar volledig gestrekt en met gespannen schouders+borst in startpositie te krijgen. Door mijn reet eerst los en daarna meteen in de bank te duwen helpt dit mee het gewicht met gestrekte armen eruit te halen.
Legdrive is dan aardig verdwenen. Bar moet toch wel 5cm omhoog én zo'n 5cm verder tot startpositie worden gebracht.

Een echte powerlift setup lukt mij wel met lagere gewichten, maar dan unrack ik net niet meer met volledig gestrekte armen (wat voor lagere gewichten nog niks uit maakt) en is de spanning in het bovenlichaam te laag.
Nadeel van alleen trainen en ook misschien de erg wijde grip die unracken ook wat lastiger maakt.
In de nieuwe home gym komt als het budget het toelaat nog eens een echte bank en wil ik ook een andere grip gaan proberen. Merk minder schouderklachten met een iets smallere grip, maar haal daar momenteel minder power uit.
Houten latten (of harde rubberen tegels) onder de bench van pakweg 5cm? En een wat smallere gripbreedte oefenen, misschien ter ondersteuning een tijdje en kijken wat dat doet?
 
Back
Naar boven