Fitness Seller

Kikkererwten voedingswaardes?

Bezoekers in dit topic

maxtrain

Cool Novice
Lid geworden
10 aug 2014
Berichten
103
Waardering
27
Lengte
1m68
Massa
71kg
Beste mede BB ers,
Mijn vriendin en ik preppen ons eten en gebruiken dezelfde maaltijdcomponenten. allebei gek op kikkerwten, linzen etc... We hebben nu al een aantal merken kikkererwten gehad maar nu in de cut zijn we verward... De voedingswaardes varieren van ca. 78-130 kcal per 100 gram. Producten zijn exact gelijk.. we hebben nu 4 merken geprobeerd (zie foto's/plaatjes) en de smaak en bite zijn ook van allen gelijk maar wat moeten we nu rekenen in ons schema..
Het scheelt soms ruim de helft voor eenzelfde product. Het heeft niet te maken met uitlekgewicht zijn we al achter. Heeft iemand hier enige verklaring voor? Misschien enkele vegetariers onder ons? Kathlinoo ?
We rekenen nu met ca. 110 kcal per 100 gram maar willen ons schema toch wat strakker zetten.

Dit zien we overigens ook bij linzen. Lidl 77 kcal per 100 gram en bonduelle bijvoorbeeld 120 kcal per 100 gram. Bij beiden staat erop dat het voedingswaarde van uitgelekte product is. Smaak en bite ook hiervan hetzelfde.

Bijgevoegd 4 foto's van de kikkererwten.
Hak.JPG
IMG_4829.JPG
IMG_4830.JPG
jumbo.JPG
 
Gewoon de kcal van de verpakking gebruiken?
Het heeft misschien te maken met de kooktijd die ze gebruiken.. Langer koken = meer water dat de kikkererwt opneemt = zwaarder (Niet dat dat heel veel verschil maakt).
Bij het ene product zit ook weer suiker (aquafaba) wat ook weer wordt meegeteld waarschijnlijk.
 
Verpakking gebruiken
 
Gewoon de kcal van de verpakking gebruiken?
Het heeft misschien te maken met de kooktijd die ze gebruiken.. Langer koken = meer water dat de kikkererwt opneemt = zwaarder (Niet dat dat heel veel verschil maakt).
Bij het ene product zit ook weer suiker (aquafaba) wat ook weer wordt meegeteld waarschijnlijk.
Als de kooktijd verschilt zou je ook verschil moeten "proeven" in hardheid... en dat is er niet...
In alle gevallen die ik had was het enkel water en zout... geen suiker oid..
 
Als de kooktijd verschilt zou je ook verschil moeten "proeven" in hardheid... en dat is er niet...
In alle gevallen die ik had was het enkel water en zout... geen suiker oid..
Neem gewoon de kcal van de verpakking, snap het probleem niet :p

Koop desnoods de ongekookte kikkererwten en kook ze zelf als het zo veel uit maakt.
 
Er staat trouwens nergens dat het de waardes zijn voor het uitgelekte product.
 
Neem gewoon de kcal van de verpakking, snap het probleem niet :p

Koop desnoods de ongekookte kikkererwten en kook ze zelf als het zo veel uit maakt.
Das nu net het probleem.. dan kunnen we de ene dag 200 gram eten en moeten we de dag erna (ivm boodschappen andere winkel) op slechts 100 gram teren...
Die tijd is er gewoonweg niet....

Er staat trouwens nergens dat het de waardes zijn voor het uitgelekte product.
Heb ze allemaal al gecontact... bij die 2 screemshots staat het gewoon bij het product.. (die had ik toevallig niet in huis)
De andere 2 gemaild en alles is per uitlek gewicht... Immers is het vocht enkel water en zout....Dus bevat geen kcal.
 
Hahahah vegan
 
Hahahah vegan
Zeker niet! No meal without fish or meat!!!

Probeer eens.. lekker stoofpotje... voor 1 persoon
200 gr kikkererwten (uit pot dus)
200 gram knoflook kip ( en dan bedoel ik met 4 teentjes knoflook gebakken.. :o gelukkig eten we dus hetzelfde alleen mijn vriendin minder.. ;) )
samen met een half blik gepelde tomaten en flink wat griekse kruiden

Dan met rijst (en soms met gebakken aardappelen... )
 
Ik moet zeggen.. een afwijking in eenzelfde/soortgelijk product van bijna 100% vind ik wel erg veel...78 kcal tov 140 kcal ....
 
Kcal in je kip wisselt ook van filet tot filet, de ene dag 100 kcal meer en de andere dag minder gaat je niet breken...
Waarschijnlijk is de ene kikkererwt met een betere bodem, meer water en meer licht geteeld en de andere met minder hiervan en wellicht iets waardoor ze sneller groeien.. Daarom gewoon uitgaan van het etiket
 
Ik moet zeggen.. een afwijking in eenzelfde/soortgelijk product van bijna 100% vind ik wel erg veel...78 kcal tov 140 kcal ....

Het is allebei een 25% afwijking tov 105.
 
Het is allebei een 25% afwijking tov 105.
Dan had TS t goed ingeschat met zijn 110 kcal...

@TS: Lekker houden zo...ene dag wat meer en andere dag wat minder kcal... Het gaat uiteindelijk toch om het gemiddelde. ;)
 
Geen kikkererwten meer eten. Problem solved :p
 
Dan had TS t goed ingeschat met zijn 110 kcal...

@TS: Lekker houden zo...ene dag wat meer en andere dag wat minder kcal... Het gaat uiteindelijk toch om het gemiddelde. ;)
Dit dus, het gaat uiteindelijk om schattingen en benaderingen.
Rekenen met 110 à 120 kcals per 100g zit je wellicht wel goed
 
De meetmethode van de energetische waarde kan inderdaad veel variatie opleveren. Een andere verklaring kan ook zijn dat sommige voedingswaarde gebaseerd zijn op het totaalgewicht, en anderen op het uitlekgewicht.
 
Als de kooktijd verschilt zou je ook verschil moeten "proeven" in hardheid... en dat is er niet...
In alle gevallen die ik had was het enkel water en zout... geen suiker oid..
Hoeft niet. Hangt van de temperatuur af.
 
Back
Naar boven