XXL Nutrition

Kip bevat veel cholesterol. (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

DutchVince

Ripped Bodybuilder
Elite Member
15 jaar lid
Lid geworden
18 jan 2005
Berichten
3.184
Waardering
8
Leuk is dat: ik vreet me ongans aan kip en kalkoen, zoals iedereen weet veel eiwitten en weinig vet.

Blijkt dat kip en kalkoen barsten van de cholesterol. Ik heb een uurtje rond geGoogled en eigenlijk nix zinnigs gevonden, behalve dat directe cholesterol inname niet heel erg schadelijk is, het schijnt erger te zijn om verzadigde vetten te eten en die zelf om te zetten naar cholesterol.

Wie o wie van de voedingsdeskundigen kan me vertellen of veel (300- 500 gram per dag) kip/kalkoen eten schadelijk is? Ik ben 44 dus aderverkalking/hartaanvallen en zo zijn niet echt denkbeeldig meer...

Ik neem aan dat ik het negatieve effect (deels) teniet kan doen met omega 3,6,9 vetzuren?
 
DutchVince zei:
Leuk is dat: ik vreet me ongans aan kip en kalkoen, zoals iedereen weet veel eiwitten en weinig vet.

Blijkt dat kip en kalkoen barsten van de cholesterol. Ik heb een uurtje rond geGoogled en eigenlijk nix zinnigs gevonden, behalve dat directe cholesterol inname niet heel erg schadelijk is, het schijnt erger te zijn om verzadigde vetten te eten en die zelf om te zetten naar cholesterol.

Wie o wie van de voedingsdeskundigen kan me vertellen of veel (300- 500 gram per dag) kip/kalkoen eten schadelijk is? Ik ben 44 dus aderverkalking/hartaanvallen en zo zijn niet echt denkbeeldig meer...

Ik neem aan dat ik het negatieve effect (deels) teniet kan doen met omega 3,6,9 vetzuren?

Ff naar de dokter en laten testen in je bloed kunnen ze duidelijk zien of je een verhoogd cholesterol hebt!
Ik denk dat het wel meevalt!
 
ik ben geen expert, maar weet wel dat er verschil is tussen de verschillende soorten cholestrol net zoals bij de vetten, dus goede cholesterol en slechte. Stond dat er niet bij, post het artikel anders even met een linkje.
 
Eieren bevatten ook veel cholesterol en zijn ook niet schadelijk. Ik denk dat dat trouwens niet alleen voor kip geld maar voor alle vleessoorten. Cholesterol exogeen is niet concreet schadelijk voor je cholesterolspiegel het zijn idd de verhoudingen en hoeveelheid vetsoorten die daar verantwoordelijk voor zijn. :)
 
Ik heb geen onderzoek bij de hand, maar zoals je zelf al gevonden had is de hoeveelheid verzadigde vetten veel schadelijker. Ik zou dus zeker kiezen voor magere kipfilet, dan zal er volgens mij weinig aan de hand zijn. Misschien dat je zelf nog even op PubMed kan zoeken, daar is vast wel wat over te vinden om je gerust te stellen.

Verder kan het sowieso geen kwaad om te supplementeren met Omega-3-vetzuren aangezien je daar 99% zeker in verhouding te weinig van binnenkrijgt. Een disbalans in de verhouding geconsumeeerde Omega-3 tegenover Omega-6 vetzuren is veel schadelijk in verband met hart- en vaatziekten dan hoeveel cholesterol je binnenkrijgt. Dus hier zou ik zeker op letten! Hier de link naar een artikel dat hierover gaat, erg interessant om te lezen als je erin geïnteresseerd bent!

http://www.tegendraads.org/site/pg_details2.asp?idarticle=232
 
Het lijkt me sterk dat kip ongezond is, maar het kan natuurlijk nooit kwaad om je bloed een keer na te laten kijken.
 
Op de kip van de KFC de McChicken en dat kipbroodje van de BK lijkt kip mij gezonder dan van bovenstaande junkshops!
 
Cholesterol zit in alle cellen van zoogdieren. Het is een essentieel onderdeel van de celmembranen. Die hoeveelheid cholesterol kan nog behoorlijk zijn. Dus zo slecht kan het toch niet zijn... :D
 
Ik geloof ook niet zo dat het schadelijk is. Bij eieren het zelfde verhaal. In een ei zit veel cholesterol, maar het gaat erom wat ermee gebeurd als je het eet. Dat moet wel redelijk meevallen.

Zelf eet ik veel kip en daarmee ook mijn vriendin. Wel geen 500gr/dag maar toch wel 3/4x per week. Ze heeft pas nog een cholesterol test gehad ivm hartklachten in de familie en dit was een voorbeeld waarde vertelde de dokter...
 
aan ieder voedingsmiddel is er een nadeel verbonden (vis bevat zware metalen, rood vlees bevat relatief veel "slecht" vet, groenten bevatten chemicaliën, melk bevat transvetten,...) maar om kip nu ongezond te verklaren,...
 
flippodud zei:
aan ieder voedingsmiddel is er een nadeel verbonden (vis bevat zware metalen, rood vlees bevat relatief veel "slecht" vet, groenten bevatten chemicaliën, melk bevat transvetten,...) maar om kip nu ongezond te verklaren,...
tsja, veel cholesterol is veel cholesterol, hoe je het ook wendt of keert.
het gaat er natuurlijk om hoe je lichaam daarmee omgaat/wat ermee gebeurt.
 
DutchVince zei:
tsja, veel cholesterol is veel cholesterol, hoe je het ook wendt of keert.
het gaat er natuurlijk om hoe je lichaam daarmee omgaat/wat ermee gebeurt.

Er is verschil tussen cholesterol, High Density Lipoproteine (de "goede") en Low Density Lipoproteine (de "slechte"). Het grootste risico op ziektes is als je een teveel hebt aan LDL, samen met een tekort aan HDL
 
Hier is er ook zo'n magere tante van middelbare leeftijd op de lokale tv die zegt dat je kip moet vermijden want het verhoogt je cholesterol.
Wat je beter kunt doen is "olijfolie met een eetlepel citroenzuur op een lege maag drinken om het cholesterol weg te branden" en "je valt er ook van af".
Verder "geen koud water drinken, alleen maar warm water drinken" en "veel salades" eten en "noni juice en aloe juice drinken om de parasieten te doden die je in je maag hoort tekeergaan als je 's morgens opstaat".
Heeft niets te maken dat je laatste maaltijd van de dag om 17.00 was, "het zijn de parasieten, zeg ik je"

En de volgende dag krijg ik al die patienten op mijn stoep om te vragen hoe dat nu zit met wat ik had gezegd over kip en laat eten... :sad:
 
bestoldschool zei:
Hier is er ook zo'n magere tante van middelbare leeftijd op de lokale tv die zegt dat je kip moet vermijden want het verhoogt je cholesterol.
Wat je beter kunt doen is "olijfolie met een eetlepel citroenzuur op een lege maag drinken om het cholesterol weg te branden" en "je valt er ook van af".
Verder "geen koud water drinken, alleen maar warm water drinken" en "veel salades" eten en "noni juice en aloe juice drinken om de parasieten te doden die je in je maag hoort tekeergaan als je 's morgens opstaat".
Heeft niets te maken dat je laatste maaltijd van de dag om 17.00 was, "het zijn de parasieten, zeg ik je"

En de volgende dag krijg ik al die patienten op mijn stoep om te vragen hoe dat nu zit met wat ik had gezegd over kip en laat eten... :sad:
Het leven is een groot risico. Ik waag het er wel op.
Noni juice, das goed spul man. Was een poosje terug bij Undercover in Nederland. :cool:
 
In kip- of kalkoenfilet zit 0 g vet en daarom 0,0 cholesterol.
Zo heb ik het altijd begrepen.

Cholesterol moet je je niet druk om maken. Het gaat inderdaad om de verhouding tussen "goed" en "slecht" cholesterol. Die moet niet doorslaan naar het negatieve.

Dit voorkom je door meer onverzadigde vetten (olijfolie/noten/visolie) naar binnen te schuiven dan verzadigde vetten. En door minimaal 10% van je energie uit vetten te halen. Juist door heel lage vetinname verschuift de verhouding ook naar "slecht" cholesterol. Niet logisch, maar toch.
 
Vet en cholesterol (in het product) hebben niets met elkaar te maken.

Volgens http://www.nutritiondata.com/facts-001-02s00k2.html bevat 100 g kip 89 mg cholesterol en dat is al 30% van wat je maximaal per dag mag hebben.

Overigens bevat kip 8 g vet per 100 g.
 
Back
Naar boven