XXL Nutrition

klaagzang van een ecto, (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

achilles

Cool Novice
15 jaar lid
Lid geworden
14 feb 2003
Berichten
36
Waardering
0
Dit is een artikel over hoe mijn fitness leven eruitziet en zegt dus niets over hoe andere vermeende ecto's het beleven. Het zegt ook niets over hoe ik verder in het leven sta, want ik ben normaal gesproken verdomd positief ingesteld, maar als je dit artikel leest zou je een andere indruk kunnen krijgen.

Eerst even mijn stats. Ik ben 1.82 lang, 22 jaar en weeg nu 75 kilo (verpercentage ong 10%). Ik train nu ongeveer 3 jaar, maar hoeveel ik woog voordat ik begon met fitnessen weet ik niet want toen woog ik me nooit (vond dat volkomen onbelangerijk), maar waarschijnlij iest van 65 kilo. Tot ik op een gegeven moment zag dat vrouwen toch wel erg op gespierde mannen vielen en niet op magere "scharminkels" zoals ik toen was. Toen heb ik eerst 1,5 jaar thuisgetraind, met een barbell en een setje dumbbells. Ik trainde volstrekt willekeurig. Soms een weeklang elke dag alle spiergroepen en soms weer een week niet en alles wat daar tussen inzit. Toch ben ik in die tijd volgens mij sneller dan ooit gegroeid, dat kwam waarschijnlijk omdat mijn lichaam nog nooit gewichtsweerstand had gehad en zich daar vrij snel aan aan wist te passen.

Op een gegeven moment begon ik meer en meer in fitness geinteresseerd te raken en begon op internet en in blaadjes te zoeken. Ik besefte al snel dat ik om meer vooruitgang te boeken lid moest worden van een sportschool en dat heb ik toen ook gedaan (geen hardcore gym maar een normaal fatsoenlijk fitnesscentrum, zonder losse barbells en met dumbbells tot 20 kilo).

Vanaf dat moment begon mijn 'lijdensweg'. Ik begon weer vrij slecht, met slechte schema's en ik had vooral moeite om setjes tot failure te doen en hield meestal al op als ik de spier stevig voelde branden. Langzamerhand ging dat beter en kon ik setjes tot failure doen, al heb ik tot de dag van vandaag het idee dat ik soms niet alles geef, vanwege een gebrek aan energie bij een laatste herhaling. Ook mn trainingsschema werd steens beter, met push/pull en split.
Helaas ging de spiergroei heel erg langzaam en ik trainde soms maanden zonder een duidelijk verschil te zien. Meerdere malen keek ik op een dag in de spiegel naar mn bovenlichaam (wat toen het enige was wta ik trainde). Ik kon op de ene dag mezelf vrij gespierd vinden en op de andere een iel, mager mannetje. Desalniettemin wist ik mezelf altijd te motiveren om te gaan trainen. Het was voor mij dan ook heel frustrerend om mensen in de sportschool te zien met een veel betere genetische aanleg, die groeiden als kool terwijl ze allerlei klassieke fouten maakten, zoals alle spiergroepen3 x per week trainen en oefeningen helemaal verkeerd uitvoerden.
Ik ben toen een keer op de weegschaal gaan staan en zag dat ik 80 kilo woog, ik natuurlijk helmaaal blij (dat is echt een magische grans voor mij). Een paar dagen later stond ik weer op de weegschaal en stond er 76 kilo. Die paar keer daarna schommelde het gewicht steeds, met als dieptepunt 73 kilo. OP mn postieve dagen vind ik mezlef er redelijk gespierd uitzien (een bodybuilderslichaam hoeft voor mij niet, ik ga voor de pretty beach boy look :D )) Maar die waarschijnlijke illusie wordt weer teniet gedaan doordat ik nog steeds met gemak in mn Guns n Roses t shirts van de 3e/4e klas middelbare school pas, goed het ziet er wel wat 'gevulder' uit maar desalniettemin. En dat terwijl ik over gespierde mannen altijd hoor dat ze op een gegeven moment nieuwe broeken en t-shirts e.d. moeten kopen en daar dan nog over klagen ook :mad: .

OP een gegeven moment was ik het zo zat dat ik heel internet afgezocht heb naar allerlei tips en uiteindelijk dus ook leerde dat het belangerijk was dat je je benen trainde, goed at en eventueel creatine en whey proteine kon proberen om een groeistimulans te krijgen. Nou goed ik dat dus ook were proberen. Mn benen heb ik 1 keer per week stevig aangepakt (al squat ik pas sinds kort), ik probeerde goed op mn eten te letten (2,2 gram proteine per kg VVM bla bla bla), wat de ene keer beter lukte dan de andere en als mn budget het toeliet kocht ik creatine en whey. Vooral van de creatine merkte ik positieve dingen, ik werd wat zwaarder en kon zwaarder fitnessen. Dat gewicht ging er echter net zo snel weer af als ik stopte met creatine. OOk heb ik veel met schema's gewisseld voor de afwisseling (oa HST gedaan en het ging allemaal lekker)

Nou op een gegevn moment had ik het idee dat ik echt wel gegroeid was en ik keek angstig naar de weegschaal (een paar weken nu geleden). het was alweer een paar maanden gelden dat ik me voor het laatst gewogen had en ik hoopte dat er duidelijk verschil zou zijn qua gewicht. Geeft dat klote ding 74,8 kilo aan. Ik bedoel ik weet wel dat gewicht niet alles zegt, maar als je het idee hebt dat alles lekker gaat en dat je flink wat spiermassa hebt gekregen dan moet dat toch te zien zijn. Nou niet dus, blijkbaar een illusie. Mn shirts zaten ook nog net zo wijd.
Ik hoop dat als ik het nog ene tijd blijf doen dat ik langzamerhand toch wel vooruit zal gaan maar veel hoop heb ik niet en k wete niet hoe lang ik het nog vol ga houden... Zucht en morgen moet ik weer naar de sportschool...
 
Nice

Ik heb het gevoel dat je aandacht wel naar het trainen gaat, maar niet naar voeding. Je kunt echt alleen zwaarder worden als je meer kcal. eet dan je verbrandt. En cheer up :)
 
K*t is dat.... Dan denk je dat het lekker gaat, als je in de spiegel kijkt lijkt het ook of je vooruit gaat. Maar als je op die weegschaal gaat staan blijkt dat je geen moer ben opgeschoten.
 
echt echt flink bulken...kijk eens naar arnolds massa bommen en probeer er 1tje te maken en te gebruiken als aanvulling.
 
10% lichaamsvet noem ik geen ecto maar goed :)

ik zou zeggen, let niet teveel op je gewicht en zo, en vreet er eens op los, je moet niet DENKEN dat je veel eet, je moet nog méér eten dan. maak van melk je tweede drankbron na bier... EUH water bedoel ik (sry :D)
 
bij mij t zelfde verhaal. t ene moment kan je t niet laten om keer op keer inde spiegel te kijken en de volgende dag vind je jezelf dat totaal niet waard. Ben zelf ooit begonnen als menneke zonder enige vorm in mn lichaam. ik had echt dunne armpjes en een behoorlijke volle pens. Ik hoor van velen dat ik zekers ben gegroeid en groter ben geworden. Mijn gewicht is nagenoeg vrijwel t zelfde gebleven. ik zit nu op ochtendgewicht 78 kilo. Vroeger woog ik me ook nooit maar t zal wel rond t zelfde zijn. blijkbaar heb ik dus vet verloren en spiermassa aangezet. Beter voor mij. Van dat bulken (wel met schoon en gezond bodybuildingvoedsel overigens) krijg ik steeds alleen maar een uitpuilende pens dat me weer doet denken aan mn vroegere fysiek waardoor ik gelijk geneigd ben om weer te cutten.

Ik ga dus ook voor een droog beachboy fysiek ipv enorm groot te worden. Dit zal ik qua mijn genetische aanleg toch niet kunnen bereiken. Na de zomer ga ik me eigen toch wel weer aanzetten om weer flink te bulken en kijken hoever ik dan kom.
maar genoeg over mij, (komt doordat ik me heel erg in jou verhaal kon vinden) back to you.

wees blij dat je dit al bereikt hebt en dat negatieve gevoel in de laatste alinea moet je omzetten naar positieve inzet op de sportschool. Als je ooit de neiging hebt om te stoppen denk je gewoon weer aan je fysiek voor je begonnen was. Reken maar dat dat motiveert en dan is het niet meer:
"Zucht en morgen moet ik weer naar de sportschool... "
maar "beter!morgen weer naar de sportschool"

:thumb: :lifter:
 
Leuk geschreven!
Mening: ik vind de weegschaal (zeker voor ectos) geen goede referentie, ten eerste moet je je vet/spier ratio héél precies kennen anders heeft het helemaal weinig zin. Verder moet je altijd helemaal nuchter meten ( wat een groot probleem is als je om de 2 a 3 uur eet want zowel je maag als darminhoud heeft een gewicht, om nog te zwijgen over de vochtretentie van creatine ed)
Maar het kan best dat je wel gegroeid bent en toch hetzelfde gewicht hebt gehouden. ( Vet afname, vocht afname, spiertoename = gewicht in balans)
Het belangrijkste blijft toch weer dat dieet, mensen die denken dat ze genoeg eten , eten meestal dan toch te weinig. Vooral vetten en koolhydraten komen weleens te kort terwijl eiwit eigenlijk voldoende gegeten wordt.
 
Originally posted by admin
Verder moet je altijd helemaal nuchter meten ( wat een groot probleem is als je om de 2 a 3 uur eet want zowel je maag als darminhoud heeft een gewicht, om nog te zwijgen over de vochtretentie van creatine ed)

je kan dan toch het beste sóchtends meteen op de weegschaal gaan staan. lijkt mij toch t beste en betrouwbaarste moment.
 
Goed artikel, ik kan me er wel een beetje in vinden.
 
In principe maakt het niet uit wanneer je op de weegschaal gaat staan, als het elke keer maar op het zelfde tijdstip gebeurd. Creatine veroorzaakt cell volumisering wat technisch gezien toch iets anders is dan water retentie. Als je creatine periodiek gebruikt moet je daar rekening mee houden, zo niet, dan maar het volgens mij niks uit. Het is tenslotte lean mass.
 
Originally posted by dandyman


je kan dan toch het beste sóchtends meteen op de weegschaal gaan staan. lijkt mij toch t beste en betrouwbaarste moment.
Je darminhoud van de vorige dag zit er gewoon hoor, nuchter bestaat eigenlijk niet, of je moet 24 uur na elkaar niets eten...
 
Originally posted by axestream
In principe maakt het niet uit wanneer je op de weegschaal gaat staan, als het elke keer maar op het zelfde tijdstip gebeurd.

Niet waar, niet elke maaltijd verteerd even lang. Dus het kan best zijn dat je toch op hetzelfde moment meet en toch een grotere darm/maaginhoud hebt.
Een weegschaal is gewoon niet te vertrouwen, zolang je niet compleet nuchter bent (24u geen eten of drinken), geen crea gebruikt en je vet% weet.

Creatine veroorzaakt cell volumisering wat technisch gezien toch iets anders is dan water retentie. Als je creatine periodiek gebruikt moet je daar rekening mee houden, zo niet, dan maar het volgens mij niks uit. Het is tenslotte lean mass.
Nope, water retentie is het vasthouden van water, precies wat creatine doet.
Als je ermee stopt dan verminderd het vocht in de spier. Geen lean mass dus maar tijdelijke gewichttoename. Continu creatine gebruik kan maar is niet verstandig omdat dan het shock-effect wegvalt doordat je eraan gewoon raakt.
 
Originally posted by Homer

Niet waar, niet elke maaltijd verteerd even lang. Dus het kan best zijn dat je toch op hetzelfde moment meet en toch een grotere darm/maaginhoud hebt.
Een weegschaal is gewoon niet te vertrouwen, zolang je niet compleet nuchter bent (24u geen eten of drinken), geen crea gebruikt en je vet% weet.


Nope, water retentie is het vasthouden van water, precies wat creatine doet.
Als je ermee stopt dan verminderd het vocht in de spier. Geen lean mass dus maar tijdelijke gewichttoename. Continu creatine gebruik kan maar is niet verstandig omdat dan het shock-effect wegvalt doordat je eraan gewoon raakt.

Lean mass is in principe alles behalve lichaamsvet en aangezien de volwassen mens qua botstructuur/dichtheid/volume niet veel meer veranderd wordt lean mass toename gekenmerkt door gewichtstoename van spieren. Dat is dus inclusief bloed/vocht dat zich in de spieren bevindt.

In de sportwereld is water retentie en cel volumisering dus echt niet hetzelfde. Met water retentie word dus meestal bedoeld het vasthouden van vocht buiten de spieren en dat is dus iets wat creatine niet doet.

De weegschaal is wel te vertrouwens mits je er rekening mee houdt dat je met gemiddelden te maken hebt. Trouwens als je een strak schema en dieet hanteert dan zijn de punten die jij opnoemt te verwaarlozen.

Gewoon een keer per week op de weegschaal gaan staan op hetzelfde moment van de dag en er is echt niks aan de hand. Of je nou altijd 's avonds voor het slapen gaan op de weegschaal gaat of 's ochtends voor je eerste maaltijd en hoeveel je precies weegt maakt absoluut niks uit. Je vergelijkt immers de vorige moment opname met de huidige van precies hetzelfde tijdstip (en dus in principe ook met een vergelijkbare maag/darminhoud).
 
"De weegschaal is wel te vertrouwens mits je er rekening mee houdt dat je met gemiddelden te maken hebt."

Ben het hier niet mee eens. Het blijft wisselvallig voor velen en zeker niet stimulerend.
Je moet rekening houden met de veranderingen op verschillende niveaus.
Je vet % kan afnemen terwijl je VVM toeneemt. Iemand die zichzelf weegt en beginner is en bovendien ectomorph is, zal heel snel ontmoedigd geraken door de weegschaal. Terwijl dit misschien volledig onterecht is.

Ikzelf heb me al 2 maanden niet meer gewogen. Ik weet van mezelf dat het vooruit gaat, de spiegel is op dat vlak een betere en meer stimulerende weergave van de feiten.

Natuurlijk is af en toe wegen aan te raden, maar je hoeft er niet zoveel belang aante hechten als je weet dat alles wat je doet goed in orde is.
 
Originally posted by Homer

Niet waar, niet elke maaltijd verteerd even lang. Dus het kan best zijn dat je toch op hetzelfde moment meet en toch een grotere darm/maaginhoud hebt.
Een weegschaal is gewoon niet te vertrouwen, zolang je niet compleet nuchter bent (24u geen eten of drinken), geen crea gebruikt en je vet% weet.


Nope, water retentie is het vasthouden van water, precies wat creatine doet.
Als je ermee stopt dan verminderd het vocht in de spier. Geen lean mass dus maar tijdelijke gewichttoename. Continu creatine gebruik kan maar is niet verstandig omdat dan het shock-effect wegvalt doordat je eraan gewoon raakt.


volgens mij is "dat je lichaam er aan went" inmiddels al achterhaald...
 
goed stukje zie veel overeenkomsten met mezelf. Vooral als je van die beren ziet die maar wat aankloten en ik goed eet train rust en minder resultaat zie.
 
Originally posted by Muis



volgens mij is "dat je lichaam er aan went" inmiddels al achterhaald...

Het gaat er niet om dat je lichaam er aan went.

Normaal train je 100%
Je neemt creatine en trained 110%
maar door creatine te blijven gebruiken blijf je op 110% trainen waardoor het shock effect weggaat.
 
ik gebruik weegschaal af en toe als extra stimulans om veel te eten... weeg 's morgens en stel dan voor mezelf dat ik savonds zoveel kg zwaarder ben voor ik ga slapen.. zo niet dan werk ik nog een liter yoghurt of iets dergelijks weg (en dan zit het meestal wel goed)
 
damn ik herken dit erg in mezelf :(
ik slinger ook rond t zelfde gewicht. alleen ben geen ecto.

ene dag woog ik bijna 80.. en laatse maanden blijf ik maar op die 75-76 kg hangen :( ga geen gram vooruit.

begin nu wel steeds beter te begrijpen wrom mensen aan de as beginnen....
 
mooi verhaal vind me er helemaal in :-s
 
Back
Naar boven