AndroidHealthClinic

Klimaat(verdragen) Topic (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Het is uiteraard pas duurzaam als de hele keten milieuvriendelijk is, de vraag is welke vormen dat momenteel zijn en/ of zullen worden. Je kunt het ook afzetten tegen de huidige manieren van energieopwekkingen en of het dan al een stuk duurzamer is.

Kernenergie ;)

Biomassa kan echt alles zijn en in veruit de meeste gevallen is het niet duurzaam.
 
Zou een alternatief kunnen zijn zolang uranium er nog is, en het aandeel van de totale energieproductie flink toeneemt. Dit bijt elkaar geloof ik, los van de kosten en de effectiviteit ervan. Kernafval moet wel heel lang worden opgeslagen, over duurzame ketens gesproken, en er komt bij het hele proce veel CO2 vrij in de atmosfeer. Geloof wel tot wel 10x minder dan kolencentrales.

Inb4 Thorium.
 
Zou een alternatief kunnen zijn zolang uranium er nog is, en het aandeel van de totale energieproductie flink toeneemt. Dit bijt elkaar geloof ik, los van de kosten en de effectiviteit ervan. Kernafval moet wel heel lang worden opgeslagen, over duurzame ketens gesproken, en er komt bij het hele proce veel CO2 vrij in de atmosfeer. Geloof wel tot wel 10x minder dan kolencentrales.

Inb4 Thorium.
Volgens mij is een van de grote leugens het duurzame karakter van wind- en vooral zonne-energie, er wordt een schijntegenstelling gecreëerd tussen fossiel en/of kern van duurzaam.

Niet alleen heb je nogal wat fossiele brandstoffen en zeldzame fossiele materialen (quartzen oid, liefst door onbeschermde kinderhandjes opgegraven) nodig om het te maken, vervolgens gaan die panelen ook nog eens maar een beperkte tijd mee.

Biomassa is bomen verbranden, dat is alleen duurzaam in Excel, er moeten juist heel veel bomen geplant worden.
 
Ontwikkelingen staan niet stil. Als iets nog niet volledig duurzaam is, kan het wel duurzamer zijn dan andere of huidige alternatieven. Dat er veel zaken anders, beter en transparanter kunnen is helder. Van mijn part zetten ze alles in de fik.
 
Biomassa is bomen verbranden, dat is alleen duurzaam in Excel, er moeten juist heel veel bomen geplant worden.
Biomassa is idd niet koolstofneutraal, op korte termijn zelfs vervuilender dan fossiele brandstoffen. Daarbij, wat je wegkapt neemt geen broeikasgas op. Biomassa leek decennia terug een goed idee toen andere alternatieven nog niet zo in beeld waren.

Uitzonderingen zijn wellicht (rest)hout uit duurzame bossen met een korte compensatietijd.
 
Laatst bewerkt:
Het is uiteraard pas duurzaam als de hele keten milieuvriendelijk is, de vraag is welke vormen dat momenteel zijn en/ of zullen worden. Je kunt het ook afzetten tegen de huidige manieren van energieopwekkingen en of het dan al een stuk duurzamer is.
Hele bossen kappen voor een paar MW aan energie is verre van duurzaam. Het is eigenlijk gewoon waanzin.

Ik heb het niet eens over CO2. Deze manier van energieopwekken sloopt hele ecosystemen.
 
Ja maar je moet toch iets doen! Je ontkent dat er een probleem is! Kolen zijn de duivel!
Leg dat ff uit in DL waar ze om van de kernenergie af te gaan een oerbos slopen om bruinkool af te graven.

Ik meen ironie te herkennen in je post, gelukkig.
 
Ja maar je moet toch iets doen! Je ontkent dat er een probleem is! Kolen zijn de duivel!
Kunnen we die biomassa-centrales niet laten draaien op Groenlinksers? Of komen er dan allemaal zure luchtjes uit die schoorsteen?
 
Hele bossen kappen voor een paar MW aan energie is verre van duurzaam. Het is eigenlijk gewoon waanzin.

Ik heb het niet eens over CO2. Deze manier van energieopwekken sloopt hele ecosystemen.
Wat er nog eens verschrikkelijk hypocriet aan is, is dat wanneer een bedrijf biomassa verbrandt ook nieuwe bomen zal moeten planten volgens internationale afspraken. NL/ EU moet uitstoot melden van biomassa maar hoeven deze niet mee te nemen in de milieusommen. Maar iedereen weet dat als je een boom kapt er niet gelijk een vervanger is, terwijl biomassa telt als CO2 neutraal. Daarin zit dus een rekenfout (volgens Timothy Searchinger - https://scholar.princeton.edu/tsearchi/pages/bioenergy-writings).
 
Wat er nog eens verschrikkelijk hypocriet aan is, is dat wanneer een bedrijf biomassa verbrandt ook nieuwe bomen zal moeten planten volgens internationale afspraken. NL/ EU moet uitstoot melden van biomassa maar hoeven deze niet mee te nemen in de milieusommen. Maar iedereen weet dat als je een boom kapt er niet gelijk een vervanger is, terwijl biomassa telt als CO2 neutraal.
Als wij hele bossen laten kappen in Amerika en ze hier verbranden voor energie, waar zouden wij die nieuwe bomen dan moeten planten volgens de afspraken? Ben ik wel benieuwd naar.

Het is trouwens best bizar. De brandstof voor onze biomassa centrales moet eerst honderden/duizenden kilometers reizen tot de Amerikaanse oostkust, waarna deze nog 6000 km verder reist per containerschip voordat het in Nederland is. Aangezien biomassa geen hoge energiedichtheid heeft moet je dus enorme hoeveelheden blijven transporteren (i.t.t. bijvoorbeeld uranium). Al bij al levert het netto dus geen drol aan energiewinst op.
 
Als wij hele bossen laten kappen in Amerika en ze hier verbranden voor energie, waar zouden wij die nieuwe bomen dan moeten planten volgens de afspraken? Ben ik wel benieuwd naar want hier is geen plek.

Het is trouwens best bizar. De brandstof voor onze biomassa centrales moet eerst honderden/duizenden kilometers reizen tot de Amerikaanse oostkust, waarna deze nog 6000 km verder reist per containerschip voordat het in Nederland is. Aangezien biomassa geen hoge energiedichtheid heeft moet je dus enorme hoeveelheden blijven transporteren (i.t.t. bijvoorbeeld uranium). Al bij al levert het netto dus geen drol aan energiewinst op.
Vanuit het oogpunt dat links ook vooral de manier van leven van de massa wil bepalen en aanpassen, is het volkomen logisch.

Hoe meer CO2 de schone energie veroorzaakt, hoe stringentere maatregelen nodig zullen zijn.

Daarom is kernenergie een te makkelijke oplossing, dan kunnen we gewoon doorleven.
 
Als wij hele bossen laten kappen in Amerika en ze hier verbranden voor energie, waar zouden wij die nieuwe bomen dan moeten planten volgens de afspraken? Ben ik wel benieuwd naar.
Simpel. In het bos waar fervente aanhangers door de bomen het bos niet meer zien.
 
Als wij hele bossen laten kappen in Amerika en ze hier verbranden voor energie, waar zouden wij die nieuwe bomen dan moeten planten volgens de afspraken? Ben ik wel benieuwd naar.

Het is trouwens best bizar. De brandstof voor onze biomassa centrales moet eerst honderden/duizenden kilometers reizen tot de Amerikaanse oostkust, waarna deze nog 6000 km verder reist per containerschip voordat het in Nederland is. Aangezien biomassa geen hoge energiedichtheid heeft moet je dus enorme hoeveelheden blijven transporteren (i.t.t. bijvoorbeeld uranium). Al bij al levert het netto dus geen drol aan energiewinst op.
In die vuil hippies hunnen tuin!!!!!
 
Leg dat ff uit in DL waar ze om van de kernenergie af te gaan een oerbos slopen om bruinkool af te graven.

Ik meen ironie te herkennen in je post, gelukkig.
Dat is inderdaad een van de meest deugende keuzes die ik ooit heb gezien, puur voor de bühne. Volgens mij zorgt Bruinkool jaarlijks voor meer sterfte dan kernenergie ooit heeft gedaan.
Kunnen we die biomassa-centrales niet laten draaien op Groenlinksers? Of komen er dan allemaal zure luchtjes uit die schoorsteen?
We zijn nu eindelijk af van de zure regen...
 
Recent heb ik een brief van de gemeente gekregen met info over het het streven om in 2050 aardgasvrij te willen zijn. Als dat nu eenmaal landelijk of Europees besloten is, prima daar kan ik wel mee leven, maar een zinsnede als ”Van aardgas is bekend dat de prijs snel hoger wordt.” zorgt er wel voor dat ik toch een kritische mail naar de gemeente ga sturen.
 
Deze schadelijke ‘mayonaise’ in je oliedop komt door de lockdown en dit kun je ertegen doen


Maar wel goed voor het klimaat.
 
Back
Naar boven