Jongens (en dames

)
hoever?
De regel is inderdaad tenen niet voorbij de knieen. Als het er een klein stukje voorbij komt is dat niet erg. Immers schoenmaten verschillen en het is maar een regel die 'grofweg' de juiste manier aangeeft.
wanneer?
De regel geldt voor leg press EN voor squat. Bij de leg press moet je echter een lijn trekken vanaf je tenen in de richting waarin je duwt. Kijk of je voeten grofweg achter die lijn blijven.
waarom?
De knie wordt gevormd door tibia (scheenbeen) femur (dijbeen) en patella (knieschijf). Als je staat rust het de femur in een soort ondiep kommetje gevormd door de bovenkant van de tibia. Alle druk die van bovenaf komt rust dus recht op de Tibia. Als je het onderbeen naar voren brengt kantelt dat kommetje steeds verder. Op een gegeven moment heeft het bovenbeen de neiging uit het kommetje te schiten. Dit zal natuurlijk niet gebeuren omdat de gewrichtsbanden (met name kruisbanden) dit voorkomen.
Echter met 100 kilo ofzo in je nek of 300 kilo op de legpress is deze belasting veel te groot voor het kniegewricht. Hou dus de kracht op de knie minimaal door het onderbeen goeddeels in lijn te houden met de uitgeoefende kracht op de grond (bij squat) of het plateau (bij leg press).
hoezo niet mogelijk bij squat?
Bij squat kan het ook in tegenstelling wat sommigen beweren. Ik geef toe het is moeilijk. Zeker bij sommigen met bovenbenen die relatief lang zijn ten opzichte van de rest van het lichaam (zoals ikzelf). Je moet in dat geval een powersquat doen (zoals ik dat noem en misschien anderen ook). Dat wil zeggen kont naar achter en de benen ietwat wijd. Zelf doe ik sumo-style powersquat (alhoewel de laatste tijd niet erg powerfull

) : ik plaats mijn benen echt heel wijd.
Nog iets: hoe zwaarder je gaat squaten hoe rechterop je automatisch komt te staan. Vanaf een kilo of 100 gaat het wel aardig.
over de kleine kniehoek
Hoe kleiner de kniehoek hoe groter de druk op de patella. Bij deze diepe hoek wordt de krachtvector die door de patellapees loopt steeds meer tegen het onderliggende kraakbeen gericht.
Als je daarbij ook nog eens geen ondersteuning hebt van de tibia die een deel van de kracht kan opvangen (teen ver voor de knie), dan heb je het recept voor disaster. Dat is dus bij een klassieke hacksquat.
Succes met de beentraining!!