Fitness Seller

Knieen niet voor tenen.... waarom? (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Slowfellow

Novice
15 jaar lid
Lid geworden
16 okt 2002
Berichten
21
Waardering
0
Wat was de motivatie achter de 'regel' dat je bv. bij leg-press moet zorgen dat je je knieen niet voor je tenen uit laat komen?

Ik probeer deze regel zelf altijd te volgens maar het zou ook wel leuk zijn als ik wist waarom :)
 
Als je knieen voorbij je tenen komen, gaat alle krachten vol over je kniegewricht, dus meer kans op blessures en pijnlijke knieen.
 
Originally posted by Shadow
Als je knieen voorbij je tenen komen, gaat alle krachten vol over je kniegewricht, dus meer kans op blessures en pijnlijke knieen.
Als je zegt kniegewricht bedoel je dan knieschijf?.... want op zich zijn altijd alle krachten op dat hele gewricht aanwezig.....maar als je knieschijf bedoelt, heeft dat dan niet meer te doen met de hoek van 't kniegewricht en niet zo zeer met hoe die tenen er nou precies onderstaan?...hmm.... nou ja iemand die er meer nuttigs over kan vertellen....be my guest ;)
 
knieschijf/kniegewricht, het heeft in ieder geval te maken met de krachtsvector of zo iets (ik ben maar mavo-er... :) ).
Het is in ieder geval niet goed, ivm blessuregevaar, dat weet ik wel!
 
Die tenenregel kende ik niet, maar wel iets anders: als je knieen een hoek van kleiner dan 90 graden maken voordat je er spanning op hebt staan (dus aan het begin van je setje), werkt dat knieblessures in de hand. De legpress op onze sportschool heeft daarom 2 plateaus, 1 verder weg, wat je kunt gebruiken om (in een hoek van groter dan 90) het gewicht af te duwen aan het begin. Dan zet je je voeten over op het andere plateau en doe je de eigenlijk oefening. De eerste week dat ik ermee trainde, wist ik dat niet, en had ik met een heel laag gewicht zelfs al pijn in mijn knieen. Nu druk ik 2x zoveel zonder 1 centje pijn!
 
Hhmm.... ik ga eens kijken of ze zoiets ook op onze legpressapparaat hebben zitten dan ;)..... tot nu help ik mezelf in de beginspositie te komen door mezelf met me armen af te zetten namelijk :o
 
Probeer dit beslist te voorkomen! Ik heb door een ondeugelijk (lees: te kleine) HackSquat ongeveer een half jaar mijn benen niet kunnen trainen. We hebben in onze sportschool een nieuwe lijn gekregen van Panatta (Fantastic Line) en volgens mij zijn die apparaten gemaakt voor typisch Italiaanse mannetjes van 1.60 mtr. Ik ben toen diep en zwaar gegaan waarbij mijn knieen ruim over de tenen kwamen, met als gevolg een ontsteking aan het kraakbeen in de knie.

Ben ondertussen herstellende (slik nog steeds Diclofenac om terugkeer van de ontsteking te voorkomen), maar ik kan gelukkig de benen weer lichtjes trainen. Niets zo frustrerend dan weer in broeken passen die je twee jaar geleden al niet meer aankon.

Dus mijn wijze raad: Pas alsjeblieft op!!
 
Mijn wijze raad...luister niet naar deze bullshit!!! :finger: Tenzij je hele grote poten hebt, komen je knieën altijd voorbij je tenen. Ik heb nog nooit iemand gezien bij wie dat niet was (behalve op ee smith, of op een machine). Dat is onmogelijk. Je moet er wel voor zorgen dat je niet vanit je knieën werkt...en als je dat wel doet, dan voel je dat meteen. Overdreven over je knieën is slecht...een stukje niet.
 
Ik heb geleerd dan je hoek tussen je onderbenen en bovenbenen niet meer dan 90 graden mag zijn.....
 
Originally posted by Robin
Mijn wijze raad...luister niet naar deze bullshit!!! :finger: Tenzij je hele grote poten hebt, komen je knieën altijd voorbij je tenen. Ik heb nog nooit iemand gezien bij wie dat niet was (behalve op ee smith, of op een machine). Dat is onmogelijk. Je moet er wel voor zorgen dat je niet vanit je knieën werkt...en als je dat wel doet, dan voel je dat meteen. Overdreven over je knieën is slecht...een stukje niet.

Hoezo bullshit???? Als je een goeie leg press hebt, kun je je poten echt wel zo hoog zetten, dat je knieen achter je tenen blijven.
Je ziet toch aan het voorbeeld van Bulldog wat er kan gebeuren!
We hebben het over machines hier he, niet over een squat....
 
Originally posted by Shadow

We hebben het over machines hier he, niet over een squat....

ehm, de legpress werd als voorbeeld gegeven. anyway bij mij in de gym wordt het idd ook welles gezegd : knieen niet over tenen.
maar bij een deep-squat (wat ik zelf prefereer) is dit natuurlijk onvermijdelijk.
 
Maar bij squat heb ik idd er erg veel moeite mee om ervoor te zorgen dat m`n knieen niet voor m`n tenen uitkomen, ne volgensmij heeft dat idd met de lengte van iemand te maken. Zelf ben ik 1.94.
Volgensmij is het wel makkelijker als je je benen dichter bij elkaar zet, maar dan geef je de nadruk weer op iets andere spieren.
 
Originally posted by AstroNiels
Maar bij squat heb ik idd er erg veel moeite mee om ervoor te zorgen dat m`n knieen niet voor m`n tenen uitkomen, ne volgensmij heeft dat idd met de lengte van iemand te maken. Zelf ben ik 1.94.
Volgensmij is het wel makkelijker als je je benen dichter bij elkaar zet, maar dan geef je de nadruk weer op iets andere spieren.

Bij Squats flikker je gewoon achterover als je de tenen voor de knieen wil houden. Op een "goede" legpress machine kun je de voeten schuiner plaatsen. In onze gym staat een legpress waar in ligt met een heel groot voetplaatsingdeel. Je voeten staan bij dat ding niet meer haaks met je onderbenen. ( snappie het nog? )
 
Jongens (en dames ;) )

hoever?
De regel is inderdaad tenen niet voorbij de knieen. Als het er een klein stukje voorbij komt is dat niet erg. Immers schoenmaten verschillen en het is maar een regel die 'grofweg' de juiste manier aangeeft.

wanneer?
De regel geldt voor leg press EN voor squat. Bij de leg press moet je echter een lijn trekken vanaf je tenen in de richting waarin je duwt. Kijk of je voeten grofweg achter die lijn blijven.

waarom?
De knie wordt gevormd door tibia (scheenbeen) femur (dijbeen) en patella (knieschijf). Als je staat rust het de femur in een soort ondiep kommetje gevormd door de bovenkant van de tibia. Alle druk die van bovenaf komt rust dus recht op de Tibia. Als je het onderbeen naar voren brengt kantelt dat kommetje steeds verder. Op een gegeven moment heeft het bovenbeen de neiging uit het kommetje te schiten. Dit zal natuurlijk niet gebeuren omdat de gewrichtsbanden (met name kruisbanden) dit voorkomen.
Echter met 100 kilo ofzo in je nek of 300 kilo op de legpress is deze belasting veel te groot voor het kniegewricht. Hou dus de kracht op de knie minimaal door het onderbeen goeddeels in lijn te houden met de uitgeoefende kracht op de grond (bij squat) of het plateau (bij leg press).

hoezo niet mogelijk bij squat?
Bij squat kan het ook in tegenstelling wat sommigen beweren. Ik geef toe het is moeilijk. Zeker bij sommigen met bovenbenen die relatief lang zijn ten opzichte van de rest van het lichaam (zoals ikzelf). Je moet in dat geval een powersquat doen (zoals ik dat noem en misschien anderen ook). Dat wil zeggen kont naar achter en de benen ietwat wijd. Zelf doe ik sumo-style powersquat (alhoewel de laatste tijd niet erg powerfull :( ) : ik plaats mijn benen echt heel wijd.
Nog iets: hoe zwaarder je gaat squaten hoe rechterop je automatisch komt te staan. Vanaf een kilo of 100 gaat het wel aardig.

over de kleine kniehoek
Hoe kleiner de kniehoek hoe groter de druk op de patella. Bij deze diepe hoek wordt de krachtvector die door de patellapees loopt steeds meer tegen het onderliggende kraakbeen gericht.

Als je daarbij ook nog eens geen ondersteuning hebt van de tibia die een deel van de kracht kan opvangen (teen ver voor de knie), dan heb je het recept voor disaster. Dat is dus bij een klassieke hacksquat.

Succes met de beentraining!! :)
 
Laatst bewerkt:
Thanx Kris..duidelijke post... nu kan ik weer met een gerust hart trainen :)
 
Goed zo! Gerust hart = minder stress = meer groei :) :p
 
Yep, idd heel goed zo! Voel me meteen een stuk beter :)
 
Back
Naar boven