Fitness Seller

Koemelkeiwit biedt mogelijk bescherming tegen HIV

Bezoekers in dit topic

Persian

Cool Novice
10 jaar lid
Waardering
0
Koemelkeiwit biedt mogelijk bescherming tegen hiv

Donderdag 26 oktober 2006, 14:00 uur

Promotie
F. Groot / Geneeskunde
Dendritic cell-mediated HIV-1 transmission.

Moleculair bioloog Fedde Groot deed onderzoek naar de manier waarop het aidsvirus hiv de afweer te slim af is. Het virus verstopt zich in dendritische cellen – uitgerekend de cellen die normaal gesproken de vreemde indringers in ons lichaam moeten ‘aanbieden’ aan het afweersysteem. Groot zocht daarom naar stoffen die al in een vroeg stadium bescherming zouden kunnen bieden tegen het virus. Een mogelijke kandidaat lijkt het koemelkeiwit lactoferrine. Op dendritische cellen bindt dit eiwit aan dezelfde receptor als hiv en bovendien remt het de vermenigvuldiging van virusdeeltjes af.

--------------------------------------------------------------------------

Het is als het goed is ook al vandaag op tv verschenen. Ik heb echter niet kunnen kijken. Heeft iemand het wel gezien, of is iemand op de hoogte van dit onderzoek en de veronderstelde hypothese?

Met mijn melkconsumptie betekend dat dus onveilige coïtus vanaf nu.

Eerste is uit 2004, tweede uit 2005, de nieuwste staat er nog niet op.

A polymeric immunoglobulin receptor-like milk protein with inhibitory activity on human immunodeficiency virus type 1 reverse transcriptase.Ng TB, Ye XY.
Department of Biochemistry, Faculty of Medicine, The Chinese University of Hong Kong, Shatin, New Territories, Hong Kong, China.

A protein with a molecular mass of 85 kDa and an N-terminal sequence resembling polymeric immunoglobulin receptor has been isolated from bovine milk. The isolation procedure involved removal of globulin from acid whey by precipitation with 1.8 M (NH(4))(2)SO(4) followed by addition of (NH(4))(2)SO(4) to attain a concentration of 3.6 M. Subsequent steps included chromatography on CM-Sepharose and Mono S and elution of the protein of interest with a linear NaCl concentration gradient. The polymeric immunoglobulin receptor-like milk protein inhibited HIV-1 reverse transcriptase (RT) with an IC(50) of 4.8 microM. However, it did not exhibit ribonuclease activity. Neither did it inhibit translation in a cell-free rabbit reticulocyte lysate system.

PMID: 15313469 [PubMed - indexed for MEDLINE]

Lactoferrin prevents dendritic cell-mediated human immunodeficiency virus type 1 transmission by blocking the DC-SIGN--gp120 interaction.Groot F, Geijtenbeek TB, Sanders RW, Baldwin CE, Sanchez-Hernandez M, Floris R, van Kooyk Y, de Jong EC, Berkhout B.
Department of Human Retrovirology, Academic Medical Center, University of Amsterdam, Amsterdam, The Netherlands.

One of the cell types first encountered by human immunodeficiency virus type 1 (HIV-1) following coïtusual transmission are dendritic cells (DC). DC capture HIV-1 through C-type lectin receptors, of which the best studied example is DC-SIGN, which mediates HIV-1 internalization. DC can keep the virus infectious for several days and are able to transmit HIV-1 to CD4(+) T cells. We tested proteins from milk and serum for their ability to block DC-mediated HIV-1 transmission, of which bovine lactoferrin (bLF) is the most potent inhibitor. bLF binds strongly to DC-SIGN, thus preventing virus capture and subsequent transmission. Interestingly, bLF is a much more efficient inhibitor of transmission than human lactoferrin. Since bLF is nontoxic and easy to purify in large quantities, it is an interesting candidate microbicide against HIV-1. Another advantage of bLF is its ability to block HIV-1 replication in T cells. DC-mediated capture of a bLF-resistant HIV-1 variant that was selected during long-term culturing in T cells could still be blocked by bLF. This underscores the usefulness of bLF as a microbicide drug to prevent HIV-1 transmission.

PMID: 15709021 [PubMed - indexed for MEDLINE]

Bedankt BBD. Ik heb het gelezen, en eerlijk gezegd kan ik er niet veel wijzer uit worden wegens mijn wetenschappelijke onkunde. Ik wil graag geloven dat ik daar niet de enige in ben, dus misschien zou je het heel kort in wat toegankelijkere termen kunnen samenvatten voor ons?

Overigens is het vandaag op Één vandaag uitgezonden. EenVandaag :: het nieuws- en actualiteiten programma van de TROS en AVRO op Ned.1 Helaas kunnen we de uitzending (nog) niet op hun site bekijken.

Dit is niet iets waar ik me veel in verdiept heb en de helft van de termen ken ik niet, maar je uitleg in je eerste post klopt volgens mij wel zo'n beetje. Een eiwit in koemelk bind aan de dezelfde receptoren als het HIV virus. Als de receptoren al bezet zijn, kunnen ze dus niet binden aan HIV. Verder staat er ook in dat de verspreiding tegengaat.

Maar dan rijzen de volgende twee vragen bij mij:

- Het klinkt allemaal best logisch, waarom komt men dan "nu" pas met dit onderzoek aan?

- Waarom heeft het onderzoek (nog) niet zoveel aandacht gekregen in de media, als het zoals te lezen redelijk hoopgevend is?

Maar dan rijzen de volgende twee vragen bij mij:

- Het klinkt allemaal best logisch, waarom komt men dan "nu" pas met dit onderzoek aan?

- Waarom heeft het onderzoek (nog) niet zoveel aandacht gekregen in de media, als het zoals te lezen redelijk hoopgevend is?

Wellicht om dat het een vrij 'makkelijk' oplossing is, niet echt iets waar de farmacie miljarden aan kan winnen.

Bovendien is dit nu aangetoond op celniveau, of het in volledig organisme nog steeds zo werkt is een ander verhaal.
Zo leek retinol bijvoorbeeld op cellniveau preventief te werken tegen longkanker, maar bleek retinol supplementatie bij rokers in de praktijk een verhoogde kans op longkanker bewerk te stellen.

Kijk als zo'n studie gedaan wordt over een zeldzaam stofje, dan duiken de supplemten business er massaal op en maken een product met claims als anti HIV blablabla. Dat is dus een BS claim, totdat ze in een, liefts meerdere studies daadwerkelijk aantonen dat supplementatie met hun product de kans op HIV verlaagd.

Wellicht om dat het een vrij 'makkelijk' oplossing is, niet echt iets waar de farmacie miljarden aan kan winnen.
..precies waar ik dus aan zat te denken. ;)

Back
Naar boven