XXL Nutrition

Koffie (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Sanca Saxon

Resurrected
Super Mod
Elite Member
15 jaar lid
Lid geworden
9 mei 2006
Berichten
85.220
Waardering
65.246
Lengte
1m78
Massa
106kg
Vetpercentage
1%
Welk merk/branding koffie heeft jouw voorkeur?
Voor mezelf is dat momenteel Zwarte kat maar ik sta open voor nieuwe merken.

(Ja, merken mogen hier gesproken worden)
 
:haha:

Nespresso :heart:
Jones brothers coffee vind ik ook wel erg lekker, maar haalt het niet bij Nespresso.
 
Kaars koffie (brander uit Gouda) ; Espresso oro. Like it pikzwart en zonder enige toevoeging :coffee:

Op vakantie altijd Nespresso mee.
 
Grand Maestro Italiano. Een boon die niet gaat vervelen, heeft de smaak van een boon die 2 a 3 keer zo duur is.
En Izzo is ook zeker de moeite waard om te proberen, alleen al het mooie blik en het verhaal dat bij de koffie hoort.....
 
Hoe zetten jullie dan koffie? Ik heb nu een Nespresso en de koffie vind ik oprecht lekker en het gebruiksgemak en de snelheid is fijn. Alleen de prijs is wat hoog. Met 2 personen drinken we 100 cups binnen 3 weken op á €37,50. Daar kan je ook vast een goede boon voor kopen. Ik heb wel eens gekeken naar espresso apparaten als een Rancillio Silvia of Gaggia Classic, maar dan lees ik over temperature surfing in PID modding en hoeft het al niet zo meer. Ook moet de boiler vaak 20 minuten opwarmen en als ik opsta en beneden kom wil ik direct koffie bij mijn ontbijt. Ik heb ook een goede french press geprobeerd en weer door verkocht en daarnaast de Bialetti Moka en Brikka geprobeerd en doorverkocht. Ik wil eventueel alleen nog een Hario V60 of Chemex proberen en dan een molen erbij van Hario (handmatig) of een Rancillio Rocky Doser of Gaggia MDF. Maar vooral die laatste zijn alweer mega duur. Als ik het niets vind mag ik het weer met verlies marktplaatsen.
 
Laatst bewerkt:
Echte espresso zetten is bewerkelijk, vergeet het schoonmaken niet bij een halfautomaat! Wel leuk zeker als je ook melk gaat opschuimen etc. Weet dat de molen het belangrijkste is. Een volautomaat is gebruikersvriendelijker, beter geschikt als je veel “lungo” drinkt maar eeft altijd een slechtere molen. Blijf weg bij Jura (ik heb me na diverse vol-en halfautomaten ook laten verleiden tot de “top” van Jura maar je betaalt alleen voor het merk. Na tuning in Vlaardingen is de koffie acceptabel maar alleen de zetgroep van Gaggia is vele malen beter en makkelijk te reinigen). Denk dat je eerst moet bepalen hoe je koffie wilt gaan zetten....
 
Ik heb al aardig wat bonenapparaten gehad, maar wat me het meest tegen staat is het onderhoud van die dingen en allemaal gingen ze (net) na de garantieperiode kapot.

Na achtereenvolgens een Saeco (2x), DeLonghi en Siemens gehad te hebben met alle toeters en bellen (Capuccino, latte, etc), was ik het na de laatste keer helemaal zat en omdat wij toch alleen (sterke) koffie willen gegaan voor een relatief goedkope Melita Cafeo Solo en nog geen seconde spijt van gehad. Zet gloeiend hete koffie, is snel op temperatuur en gemakkelijk in onderhoud. Hij is nu ongeveer 2 jaar oud,, dus benieuwd of die ook de geest gaat geven binnenkort. Nadelen heeft die ook wel, zoals het relatieve kleine bonen- en waterreservoir.

Let er op dat je, ongeacht wel merk of type, er altijd 1 koopt met keramische maalschijven. Goedkope worden nog weleens uitgerust met plastic schijven en die geven snel de geest en geven vroeg of laat een verbrande smaak aan de koffie.
 
Wij hebben hier een inbouw bonen machine van Bosch, destijds meteen geplaatst toen we de nieuwe keuken kregen. Heb er al veel verschillende merken en type's bonen in gehad. Omdat de trechtervorm niet heel erg stijl is van deze machine moeten de bonen niet te vet zijn heb ik gemerkt omdat ze dan niet goed in het maalwerk glijden. Met 80% van de bonen die ik heb gehad was dat geen probleem maar een paar keer ging het niet goed.

Heb er nu l'or espresso bonen nummer 9 in en die smaken me erg goed. Heb ook heel veel soorten bonen gehad die ik bij een koffie speciaal zaakje kocht maar die waren vaak erg duur. Betaalde zomaar rond de 6 á 7 euro per 250 gram terwijl de L'or bonen het zelfde kosten maar dan voor 500 gram.
 
Ook hier nespresso cups en apparaat
Bijkomend: ook gewone Douwe Egberts dessert koffie en jacqmotte absolu
 
Hoe zetten jullie dan koffie? Ik heb nu een Nespresso en de koffie vind ik oprecht lekker en het gebruiksgemak en de snelheid is fijn. Alleen de prijs is wat hoog. Met 2 personen drinken we 100 cups binnen 3 weken op á €37,50. Daar kan je ook vast een goede boon voor kopen. Ik heb wel eens gekeken naar espresso apparaten als een Rancillio Silvia of Gaggia Classic, maar dan lees ik over temperature surfing in PID modding en hoeft het al niet zo meer. Ook moet de boiler vaak 20 minuten opwarmen en als ik opsta en beneden kom wil ik direct koffie bij mijn ontbijt. Ik heb ook een goede french press geprobeerd en weer door verkocht en daarnaast de Bialetti Moka en Brikka geprobeerd en doorverkocht. Ik wil eventueel alleen nog een Hario V60 of Chemex proberen en dan een molen erbij van Hario (handmatig) of een Rancillio Rocky Doser of Gaggia MDF. Maar vooral die laatste zijn alweer mega duur. Als ik het niets vind mag ik het weer met verlies marktplaatsen.

Hier een nespresso lattissima touch. Heerlijk apparaat, snel warm en heerlijke koffie. De prijzen voor de cups zijn inderdaad aan de dure kant. Maar vergeleken met goedkopere cups is dat het echt wel waard.

Als ik denk aan wat voor andere shit we allemaal kopen, vind ik 50 euro voor koffie per maand niet eens onredelijk in dat perspectief. Wij drinken toch ook wel elk 2 á 3 kopjes per dag door de week en in het weekend het dubbele. Dat mag best lekker zijn vind ik dan.

Op het werk hebben we een bonenapparaat van WMF. Wat een kansloos apparaat zeg. Tweewekelijks ontkalken. Dan zit ie weer verstopt, dan weer dit dan weer dat. Dan zeurt ie weer dat de bonen niet goed gemaald kunnen worden, of dat de bonen te fijn zijn. Al twee keer voor onderhoud geweest. En de koffie is helemaal niet lekker, smaakt niet bijzonder en haalt het bij lange na niet bij mijn eigen nespressoapparaat. Ik word er echt niet goed van. Uit protest drink ik nu geen koffie meer op het werk :roflol:
 
Mijn ouders hebben een volautomatische Jura, maar dat is ook waterbak vol, bonenmaalmechanisme verstopt, etc. En dan heb je zo'n ding voor 1000 of 1500 euro gekocht, moet je elk jaar hem terug brengen voor service onderhoud. Op het werk zetten we gewoon Douwe Egberts koffie op onze afdeling terwijl de rest van het bedrijf ook naar zo'n apparaat gaat wat vaker in storing staat dan niet. Tevens zitten er elke keer verkeerde bonen in. De ene keer verbrandde smaak, de andere keer te zuur. Steeds meer mensen komen nu koffie pakken bij ons op de afdeling :P

Maar versgemalen koffie kan zeker heel goed smaken. Alleen dan de bereiding nog.
 
Hier ook gewoon Nespresso, het is dan wel niet de allerbeste koffie (ik geef het een 8/10), maar het apparaat is niet duur en werkt super makkelijk, de cups zijn niet goedkoop, maar uiteindelijk denk ik dat het de beste prijs/kwaliteit biedt.
 
Nespresso is zeker goed. Als je niet teveel met smaak, bonen, maalgraad, waterhoeveelheid en -temperatuur wilt variëren: de beste keuze. Voor barista aspiraties moet je naar een halfautomaat of als concessie een volautomaat. Maar dan kost het wel heeeeeeel wat meer tijd.
 
Kaars koffie (brander uit Gouda) ; Espresso oro. Like it pikzwart en zonder enige toevoeging :coffee:

Op vakantie altijd Nespresso mee.
Kom jij ook uit Gouda, broer?!
 
Nespresso is zeker goed. Als je niet teveel met smaak, bonen, maalgraad, waterhoeveelheid en -temperatuur wilt variëren: de beste keuze. Voor barista aspiraties moet je naar een halfautomaat of als concessie een volautomaat. Maar dan kost het wel heeeeeeel wat meer tijd.

Ik heb een paar kennissen met een volautomaat, maar geen van allen komen wat mij betreft in de buurt van Nespresso. Als je een goede maler hebt en je weet wat je doet, dan is de koffie uit een goede halfautomatische echt het beste, dat klopt.
 
Met goede bonen en een goede volautomaat moet je een nog betere smaak dan Nespresso kunnen maken hoor, maar Nespresso is wel zo gemaakt dat bijna iedereen het lekker vindt (commercieel georienteerd). Anders moet je toch maar eens een bakkie bij mij komen proberen, ondanks mijn Jura :D
 
Tegenwoordig niet meer, wel dicht in de buurt en heb de zaak in Waddinxveen.
M'n hele leven in Gouda gewoond, afgelopen augustus naar Waddinxveen verhuisd :P Je traint toch niet bij Flexx he??
 
M'n hele leven in Gouda gewoond, afgelopen augustus naar Waddinxveen verhuisd :P Je traint toch niet bij Flexx he??

Nee, ben woonachtig in Nieuwerkerk en train daar dus ook.
Heb wel wat collega's/medewerkers die bij Flexx trainen geloof ik.
 
Back
Naar boven