Fitness Seller

Kokoschips / Kokos-snippers

Bezoekers in dit topic

Mushral

Advanced Bodybuilder
Lid geworden
24 jul 2011
Berichten
1.203
Waardering
257
Lengte
1m73
Massa
74kg
Vetpercentage
8%
Ik heb altijd in de veronderstelling geleefd dat kokos een gezond product is (kokos olie, kokosmelk, etc.). Nu kwam ik de winkel van die kokoschips tegen, 't zijn niet echt chips, meer van die kokos snippers/flakes, maar schrok toch wel van de voedingswaarde, maar dan met name de verhouding verzadigde vetten t.o.v. onverzadigde vetten. Bijna 90% van de vetten is verzadigd, hetgeen me toch wel opviel. Even online een voedingswaardentabel erbij gepakt. Nu vraag ik me af waar 't beeld vandaan komt dat kokos en dit product zo goed voor de gezondheid zou zijn. Kan op internet nou ook niet echt bronnen vinden anders dan de bio-sites die toch sowieso al wel redelijk pro-vegan en propaganda achtige artikelen benoemen. Iemand die hier een goed beeld heeft van of dit product nu wel de moeite waarde is om in je voedingsschema op te nemen?

(Ik volg sowieso redelijk IIFYM maar nou vind ik dit nu niet echt de voedingswaarden die je heel makkelijk in een schema opneemt gezien het hoge gehalte verzadigde vetten)

Energie in calorieën
663 kcal
Eiwitten
5,6 gr
Koolhydraten
6,4 gr
waarvan suikers
6,4 gr
Vet
65 gr
waarvan verzadigd
53,4 gr
Vezels
6,4 gr
Natrium
0 mg.
 
Waarom zouden verzadigde vetten per definitie slecht zijn? Zolang de verhouding wat je in totaal binnenkrijgt maar enigszins gezond is.
 
Het gaat om alles in verhouding.
Die kokosflakes wegen ook niets en velen gebruiken het voor wat smaak en knapperigheid.
Kijk maar eens hoeveel 10 gram van die flakes is. Das best behoorlijk wat als je het voor de smaak door ijvoorbeeld je havermout oid doet.
Buiten dat.

Ook verzadigd vet hebben we nodig. Juist ook verzadigd vet. Ja oke als je elke dag zo een zak leeg eet is het niet echt gezond. Maar alles wat je gewoon met normaal gebruik eet kan prima (in mijn ogen).

Als je gewoon kijk naar een simpele extra pure chocolade is ook het grootste gedeelte verzadigd vet.
En dan zegt iedereen een stukje pure chocolade (25 gram) is gezond. Maar als je dat vergelijkt met een portie van die cocosflakes a 10 gram... dan zou ik zeggen wat is het verschil.

en daarbij.. je eet eerder 100-200 gram chocolade op dan zo een zak van die flakes :o
 
Ik eet bijna 75 gram aan kokosolie per dag .. misschien eens wat vervangen voor olijfolie
 
Ik eet bijna 75 gram aan kokosolie per dag .. misschien eens wat vervangen voor olijfolie
Of avocado olie, naar mijn mening heeft het een fijnere smaak om in te bakken
 
Of advocado olie, naar mijn mening heeft het een fijnere smaak om in te bakken
Zal qua smaak wel lekkerder zijn denk ik (hou niet van cocos behalve in curry's)
Maar das duur spul :eek:
 
Of avocado olie, naar mijn mening heeft het een fijnere smaak om in te bakken
Ik bak er in maar dat tel ik niet, ik gooi het ook door me eten etc.
 
Voedingscentrum hanteert ook nog steeds de achterhaalde Schijf van Vijf, dus ik zou wat terughoudend zijn bij het hanteren als bron. Beter kun je wetenschappelijk onderzoek raadplegen.
De doorsnee Nederlander is denk ik niet goed in staat om research papers juist te interpreteren. Dan kun je beter uitgaan van de adviezen van het Voedingscentrum, die een praktische vertaling zijn van de adviezen van de Gezondheidsraad. https://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/gezondheidsraad.aspx
 
Voedingscentrum hanteert ook nog steeds de achterhaalde Schijf van Vijf, dus ik zou wat terughoudend zijn bij het hanteren als bron. Beter kun je wetenschappelijk onderzoek raadplegen.
Het voedingscentrum is wetenschappelijk gefundeerd. Het is gewoon wetenschappelijk aangetoond dat verzadigd vet slechter is voor je hart en bloedvaten dan onverzadigd vet. Daarmee wil ik geen angst voor verzadigd vet aanwakkeren, want de dosering bepaald de toxiciteit, maar minder verzadigd en meer onverzadigd blijft het beste.
 
Je kan beter dit kopen naar mijn mening, ga er straks protein muffins mee draaien. Ook lekker door smoothies of shake. Het heeft een sterke smaak dus je hebt er niet veel van nodig.
20191216_112221.jpg
 
Back
Naar boven