AndroidHealthClinic

Koolhydraten / Eiwit - Wat doet wat precies ?

Bezoekers in dit topic

paradox

Cool Novice
15 jaar lid
Lid geworden
17 jan 2005
Berichten
32
Waardering
0
Ik train al een tijdje en ja, ik had dit misschien al lang moeten weten. Maar ik wil toch graag precies weten van hoe en wat.

Koolhydraten en Eiwit, de 2 belangrijkste dingen in Bodybuilding.

Maar wat doen die 2 met je, en op wat voor moment heb je er meer van nodig. Na de training of voor de training.

Graag een duidelijke uitleg over deze 2 dingen.


Alvast bedankt.


ps. heb de zoekfuntie al gebruikt, maar kan niet echt volledig iets uithalen wat het nou precies is en wat het zelf met je lichaam doet.
 
kort gezegd in een bb perspectief :
kh = energie
ei = groei

vergeet niet dat vet ook heel belangrijk is, zonder vet weinig testo
 
vet is net zo belangrijk.
 
pfff.....als ik hier een uitgebreid en goed antwoord op moet geven dan moet ik zeker 10 A4'tjes gaan zitten uittypen...

Even snel de basislijnen:

Je voeding bestaat uit 3 macronutrienten, Koolhydraten, eiwitten, en vetten.
Vetten staat dikgedrukt, omdat dit net zo belangrijk is als Koolhydraten (KH) en eiwitten.

Koolhydraten leveren je de energie, meestal gewonnen uit glucogeen (Glucose, Lactose, Fructose, Calactose, enz...). Na een training zorgen KH's er ook indirect voor dat eiwitten naar de spieren worden gebracht. Kortom, KH's geven je energie, en is nodig voor spierherstel.

Eiwitten zijn de bouwstenen van je lichaam, net als bakstenen voor je huis. Je lichaam is continu bezig zichzelf te vernieuwen, denk maar aan huidschilfers, die krijg je omdat oude huid word afgeworpen en nieuwe huid is geproduceerd, dit gebeurd met heel je lichaam. (een mens maakt bv in 2 weken tijd een compleet nieuw skelet). Hiervoor heb je eiwitten nodig. Ook zijn eiwitten heel belangrijk voor spierherstel en opbouw, tijdens een training worden je spieren beschadigd, en dit wordt weer aangevuld en gerepareerd met eiwitten.

Vetten zijn minstens zo belangrijk, en dan niet de vetten uit de frituurpan, of een zak chips (verzadigde vetten) maar de "goeie" vetten (EFA's (Essential Fatty Acids) enkelvoudig en meervoudige onverzadige vetten). Denk maar aan een auto, die loopt ook niet zonder olie.
 
[Link niet meer beschikbaar]
 
Centaur zei:
pfff.....als ik hier een uitgebreid en goed antwoord op moet geven dan moet ik zeker 10 A4'tjes gaan zitten uittypen...

Even snel de basislijnen:

Je voeding bestaat uit 3 macronutrienten, Koolhydraten, eiwitten, en vetten.
Vetten staat dikgedrukt, omdat dit net zo belangrijk is als Koolhydraten (KH) en eiwitten.

Koolhydraten leveren je de energie, meestal gewonnen uit glucogeen (Glucose, Lactose, Fructose, Calactose, enz...). Na een training zorgen KH's er ook indirect voor dat eiwitten naar de spieren worden gebracht. Kortom, KH's geven je energie, en is nodig voor spierherstel.

Eiwitten zijn de bouwstenen van je lichaam, net als bakstenen voor je huis. Je lichaam is continu bezig zichzelf te vernieuwen, denk maar aan huidschilfers, die krijg je omdat oude huid word afgeworpen en nieuwe huid is geproduceerd, dit gebeurd met heel je lichaam. (een mens maakt bv in 2 weken tijd een compleet nieuw skelet). Hiervoor heb je eiwitten nodig. Ook zijn eiwitten heel belangrijk voor spierherstel en opbouw, tijdens een training worden je spieren beschadigd, en dit wordt weer aangevuld en gerepareerd met eiwitten.

Vetten zijn minstens zo belangrijk, en dan niet de vetten uit de frituurpan, of een zak chips (verzadigde vetten) maar de "goeie" vetten (EFA's (Essential Fatty Acids) enkelvoudig en meervoudige onverzadige vetten). Denk maar aan een auto, die loopt ook niet zonder olie.

correct me if I'm wrong, maar verzadigde vetten zijn ook nodig
voor de testosterone aanmaak
 
Jup 1/3 van alles: verzadigd, mono onverzadigd, poly onverzadigd
 
Jay Impol zei:
correct me if I'm wrong, maar verzadigde vetten zijn ook nodig
voor de testosterone aanmaak
Absoluut.
 
MonsterStrength zei:
Jup 1/3 van alles: verzadigd, mono onverzadigd, poly onverzadigd
Doe jij scheikunde ofzo?? :D
Niet om zeikerig te doen, maar mochten mensen het niet snappen..
mono = enkelvoudig
poly = meervoudig
 
Post van centaur:
Koolhydraten leveren je de energie, meestal gewonnen uit glucogeen (Glucose, Lactose, Fructose, Calactose, enz...).

Wat bedoel je hiermee? Waarschijnlijk bedoel je glycogeen.
Glycogeen bestaat echter enkel en alleen uit glucose moleculen.
De structuur lijkt op die van amylopectine (zetmeel bestaat voor 80% uit amylopectine naast 20% amylose) echter het aantal vertakkingen is veel groter.
Lactose, fructose, galactose enz... zijn geen bestanddeel van glycogeen.

Vriendelijke groeten Robjee.
 
Leophyte zei:
Doe jij scheikunde ofzo?? :D
Niet om zeikerig te doen, maar mochten mensen het niet snappen..
mono = enkelvoudig
poly = meervoudig

img "captain obvious" /img :D
 
Back
Naar boven