Fitness Seller

Koolhydraten verminderen in schema, wat is de beste manier?

Bezoekers in dit topic

AnneEhme

Novice
Lid geworden
1 sep 2016
Berichten
4
Waardering
0
Dag allemaal!

Voor mijn vakantie ben ik een aantal maanden erg bezig geweest met krachttrainen en mijn voeding. De resultaten logen er ook niet om. Door een blessure en mijn vakantie in het buitenland is het helaas een beetje ingekakt, en sta ik nu weer te popelen om weer keihard aan mezelf te gaan werken.

Voorheen hielp een bekende van mij met het bijstellen van mijn voedingsschema om de zoveel tijd. Ik kreeg van hem weinig informatie los om zelf dingen aan te kunnen passen in mijn schema's wat hij dus even tussen neus en lippen door voor mij deed. Ik ben prima in staat om mijn eigen schema's op te stellen en houd me hier dan ook aan.

Nu loop ik alleen tegen een klein probleempje op qua het verminderen van koolhydraten in mijn voedingsschema. Die bekende van mij deed om de 2 weken ongeveer de koolhydraten verminderen, maar legde mij verder niks uit hoe ik dit zelf het beste kan doen (de hoeveelheid koolhydraten, uit welke maaltijden etc. Etc. Etc.) Graag wil ik hier zelf aan kunnen sleutelen. Ik weet dat het uitproberen is, maar met wat tips en nuttige informatie van jullie die hier bekent mee zijn, kom ik weer verder!

Bij deze hoop ik dat iemand mij hierbij kan helpen zodat ik lekker zelf hieraan kan werken! Alvast enorm bedankt! :pressing:
 
qua macros wordt aangeraden 2 gr eiwit per kilo lichaamsgewicht 1gr vet per kilo lichaamsgewicht en de rest aanvullen met carbs.

Waarom wil je laag in koolhdraten gaan? En hoe laag zou je dan gaan?

Om vet te verliezen is het niet nodig om zeer laag in carbs te gaan.

Hoe ziet je voedingsschema er uit? Moeilijk om zo te zeggen waar je wat carbs kan schrappen als we je voedingsschema niet weten.
 
Rondom training laat ik mijn koolhydraten altijd intact. Maar het komt allemaal niet zo nauw waar je het verder weghaalt.
 
Mijn schema ziet er zo uit:

Ontbijt
- 250 ml magere melk
- 1 schep eiwitten
- 1 schep 35 gram havermoutpoeder

Tussendoortje
- 1 eiwitshake met water
- 1 appel

Middageten
- 75 gram tonijn in water uit blik
- 75 gram basmatirijst
- 75 gram groente
- 1 gekookt ei

Tussendoortje
- 1 tomaat
- 100 gram cottage cheese
- 3 witte toast crackers van de aldi

Avondeten
- 100 gram kip/vis etc
- 75 gram rijst/aardappel/pasta
- 75 gram groente

Tussendoortje
- 15 gram ongezouten amandelen

Voor t slapen
- 1 caseine shake met water

Verhouden van de macros komt neer op 40% eiwitten, 40% koolhydraten en 20% vetten. Calorieen per dag zijn 1661

Als je zegt dat het zakken van de koolhydraten niet per se hoeft, moet ik dan om de 2 weken mijn totale schema bijstellen op de caloriebehoefte die ik dan heb nadat ik ben afgevallen? Ik wil namelijk meer vetverliezen maar natuurlijk wel met behoud van mn spiermassa! ;-)

Hoop dat je me een duwtje in de goede richting kan geven zo!
 
Rondom training laat ik mijn koolhydraten altijd intact. Maar het komt allemaal niet zo nauw waar je het verder weghaalt.

Hoeveel haal jij weg dan en tot hoe ver ga iij hiermee door?
 
Er zitten niet bijster veel koolhydraten in je voedingsroutine
 
Hoeveel haal jij weg dan en tot hoe ver ga iij hiermee door?

Je kan daar zo laag in gaan als je wil, ik ben ooit tot 70 gram koolhydraten per dag gegaan maar daar voelde ik me niet lekker op.
 
Hoeveel haal jij weg dan en tot hoe ver ga iij hiermee door?
Ik haal weg wat ik noodzakelijk acht. Soms is het een stap van 400 kcal als ik ineens stuk minder actief ben. Of een stap van 100 kcal om puur mijn verlies in lichaamsgewicht te compenseren.
Ik kom zelf doorgaans niet lager dan 2500 kcal, maar ik ben dan ook een man van 100 kg en dan is 2500 kcal erg laag. Streef in ieder geval naar 2 g eiwit/kg lichaamsgewicht en vet 0,8-1 gram/kg lichaamsgewicht. Rest vul ik op met carbs. Dus dat is op mijn minimum alsnog 200 gram carbs.
Mocht het puur om kcals gaan kan je natuurlijk de formule voor je onderhoud opnieuw berekenen elke x aantal weken en aan de hand daarvan wat rijst/aardappel/crackers whatever weghalen.
 
Om de 2 weken je schema aanpassen is volgens mij niet nodig. De weegschaal in het oog houden. Als afvallen je doel is dan zou ik mijn schema aanpassen wanneer ik een 2 tal weken niet meer afval.

qua macros wordt aangeraden 2 gr eiwit per kilo lichaamsgewicht 1gr vet per kilo lichaamsgewicht en de rest aanvullen met carbs. Ik werk liever hiermee dan met die % verhoudingen.
 
Om de 2 weken je schema aanpassen is volgens mij niet nodig. De weegschaal in het oog houden. Als afvallen je doel is dan zou ik mijn schema aanpassen waanneer ik een 2 tal weken niet meer afval.

qua macros wordt aangeraden 2 gr eiwit per kilo lichaamsgewicht 1gr vet per kilo lichaamsgewicht en de rest aanvullen met carbs. Ik werk liever hiermee dan met die % verhoudingen.

Bedankt voor je reacties! Mijn doel is inderdaad afvallen/vet verliezen. Dan ga ik het op die manier doen en het goed in de gaten houden. Heb je nog tips qua cardio? Na elke training 10 minuutjes of een training in de week alleen cardio? Heel erg bedankt!
 
Bedankt voor je reacties! Mijn doel is inderdaad afvallen/vet verliezen. Dan ga ik het op die manier doen en het goed in de gaten houden. Heb je nog tips qua cardio? Na elke training 10 minuutjes of een training in de week alleen cardio? Heel erg bedankt!

Als je genoeg afvalt zonder cardio is cardio nog eens niet nodig. Wil je wat sneller afvallen dan kan cardio helpen. 10 minuutjes na de training is mss wat kort. Na de training of een aparte dag maakt niet veel uit om vet te verliezen.
Het draait uiteindelijk om kcal in kcal out.

Cardio kan ook goed zijn voor je uithoudingsvermogen mocht dit interessant voor je zijn.
 
Na elke training 10 minuutjes of een training in de week alleen cardio?
Wat je zelf fijn vindt, persoonlijk haat ik cardio en ga ik liever 2x per week 2 uur wandelen voor extra lichaamsbeweging. Mij zul je niet in de gym cardio zien doen.
 
Back
Naar boven