MuscleMeat

koolhydraten waarvan suikers

Bezoekers in dit topic

steven4

Advanced Bodybuilder
15 jaar lid
Waardering
8
heb net een bakje vla op waar 0 procent vet is zat maar wel koolhydraten met 4.5 gram suiker.
nu is mijn vraag ten eerste in hoeverre moet ik koolhydraten met suiker vermijden en kan ik dus misschien beter iets eten waar wel vet in zit maar geen suiker koolhydraten.
En niet bij alle voedingsmiddelen staat onder koolhydraten hoeveel gram suiker erin zit, wil dit zeggen dat ze er niet in zitten of is het dan gewoon niet gegeven?

En niet bij alle voedingsmiddelen staat onder koolhydraten hoeveel gram suiker erin zit, wil dit zeggen dat ze er niet in zitten of is het dan gewoon niet gegeven?

Wat is logisch? Natuurlijk is het in vrijwel alle gevallen zo dat als er bij koolhydraten niet apart staat vermeld hoeveel daarvan suikers zijn dit niet betekent dat er geen suikers inzitten, maar dat ze het er gewoon (al dan niet bewust) niet bij vermelden.
Vrijwel alle koolhydraatbronnen bevatten (natuurlijke) suikers.

• Topic Starter Topic Starter
Wat is logisch? Natuurlijk is het in vrijwel alle gevallen zo dat als er bij koolhydraten niet apart staat vermeld hoeveel daarvan suikers zijn dit niet betekent dat er geen suikers inzitten, maar dat ze het er gewoon (al dan niet bewust) niet bij vermelden.
Vrijwel alle koolhydraatbronnen bevatten (natuurlijke) suikers.

ben er wel achter gekomen dat als het om BBén gaat dat ik geen held ben in logisch nadenken dus ik vraag veel:D
en neem nou die vla van hierboven, daarin zaten per 100 ml 3.7 gram EW 9.1 gram KH(waarvan 4.5 suikers) en 0.5 gram vet.

is dit een goeie voedingsbron of zou je deze suikers vermijden en liever iets anders eten?(ondanks dat hier misschien wat meer vet in zit)

Het logisch denkproces:

Vla = zuivel.
Vla = zoet.
Melk/kwark = zuivel.
Melk/kwark = niet zoet.
-----------------------
conclusie = toegevoegde suikers in vla

Hangt helemaal af van de rest van de voeding. Ik weet niet precies wat jij voor substituut in gedachten had, maar in magere kwark zit maar 0,4gr vet in.

Mocht je in je voeding een tekort hebben aan vetten, dan kan je beter (meervoudig) onverzadigde vetzuren binnen krijgen...

das logisch.
heb het aardig op een rijtje nu denk ik:P

en als ik moet kiezen tussen een product met koolhydraten waarvan 4.5 gram suiker maar 0.5 gram vet,zeg vla, en een product met koolhydraten zonder suikers maar met 2 gram vet zoals bijvoorbeeld brood. dan zegt mijn logische verstand voor de koolhydraten in het brood te kiezen.
klopt dat beetje?:p

Dat klopt helemaal. Vetten moet je trouwens niet vermijden, alleen verzadigde vetten beperken en transvetten elimineren. Een beetje suiker in je voeding kan weinig kwaad, zeker als je het in combinatie met complexe koolhydraten eet.

vetten zijn zeer belangrijk vooral in de cut.. hier en daar wat verzadigde vetten is geen probleem.. Het beste is natuurlijk onverzadigd vetten.

koolhydraten vooral snelle suikers vermijden. zijn dikmakers
beter zijn de complexere koolhydraten zoals in brinta etc:D

vetten zijn zeer belangrijk vooral in de cut.. hier en daar wat verzadigde vetten is geen probleem.. Het beste is natuurlijk onverzadigd vetten.

koolhydraten vooral snelle suikers vermijden. zijn dikmakers
beter zijn de complexere koolhydraten zoals in brinta etc:D

bullshit

te veel calorieen is de dikmaker.

Of dat nu komt in de vorm van vet of complexe zetmeel, of simpele suikers. Sterker nog, waarschijnlijk worden die gezonde vetten die je eet eerder opgeslagen dan de suikers die netjes verbrand worden.

waarom geeft iedereen dan zoveel om de samenstelling van hun voedsel? zoals de verschillende soorten pindakaas, het beleg dat ze op brood doen etc..? waarom dan niet gwn pasta ipv kipfilet?
omdat spieren daar minder goed op groeien?

en als ik in het wat eet je nu topic kijk lijken mensen vooral te geven om wat ze eten, niet zozeer hoeveel(mensen die misselijk naar bed gaan)

Er zijn twee OERwetten:

1. De keiharde caloriewiskunde

2. De onderlinge verdeling van de calorieën over de macronutriënten: je moet de verhouding juist hebben. Altijd veel eiwitten, qua vetten en carbs hangt het ervan of of je bulkt of cut

Gewoon suiker piekt je suikerspiegel, insuline, VETopslag!
Complexe koolhydraten niet, die worden gestaag afgegeven, is net zoveel energie, alleen geen suikerspiegel piek.
Tijdens het cutten verbruik je alle twee wel op de dag, alleen boven onderhoud heb je makkelijker vet opslag, tenmiste als je dagelijks suiker neemt. Voor een keer maakt het geen drol uit.

kun je spreken van een verzadigingseffect? dat wil zeggen dat nog eens 500kcal bovenop je extra 500 geen effect gaan hebben op je massa opbouw maar puur vet zal worden?
en eten al die posters die ik zie dan alleen zoveel omdat ze gewoon een gigantisch onderhoud hebben omdat ze erg veel massa hebben?
of zal deze 2de extra 500 ook voor spieropbouw zorgen maar ook meer vet opslaan dan de eerste 500?

Ik ben van mening dat 500 schoon boven onderhoud genoeg is voor spieropbouw.
Snel spieren kweken lukt toch niet, vet gaat wat makkelijker, dus 1000 boven onderhoud kun je snel vet worden zonder veel meer spieren te kweken.
Zo kun je de tijd ook in onthouden die je boven onderhoud zit, zo weet je ook ongeveer de tijd om het vet er weer af te krijgen tijdens de cut door 500 onder onderhoud te zitten met zoveel mogelijk spierbehoud.

Ik ben van mening dat 500 schoon boven onderhoud genoeg is voor spieropbouw.
Snel spieren kweken lukt toch niet, vet gaat wat makkelijker, dus 1000 boven onderhoud kun je snel vet worden zonder veel meer spieren te kweken.
Zo kun je de tijd ook in onthouden die je boven onderhoud zit, zo weet je ook ongeveer de tijd om het vet er weer af te krijgen tijdens de cut door 500 onder onderhoud te zitten met zoveel mogelijk spierbehoud.

mee eens, enkel heeft de 1 meer nodig dan de anders, ik zit nu ook al 700 boven behoefte en blijf rond gewicht.. Dus per persoon verschillend..

Gewoon suiker piekt je suikerspiegel, insuline, VETopslag!
Complexe koolhydraten niet, die worden gestaag afgegeven, is net zoveel energie, alleen geen suikerspiegel piek.

met snelle koolhydraten sla je vet snel op
met langzame koolhydraten sla je vet langzaam op

Het verschil .... NUL komma niks.

Ik ben het met je eens, ervan uitgaande dat je met langzaam opslaan bedoelt 'op langere termijn'.

Aan het einde van de maand ben je met dezelfde hoeveelheid aan extra kcals in de vorm van langzame koolhydraten net zoveel aangekomen als met snelle koolhydraten. In beginsel in ieder geval: wellicht dat de vezels in de langzame koolhydraten ervoor gezorgd hebben dat je een groter gedeelte van het kcal-overschot hebt uitgepoept dan bij de snellere koolhydraten het geval was. Het verschil, als dit er dan uberhaupt is, blijft dan wel klein.

Ik ben het met je eens, ervan uitgaande dat je met langzaam opslaan bedoelt 'op langere termijn'.

Aan het einde van de maand ben je met dezelfde hoeveelheid aan extra kcals in de vorm van langzame koolhydraten net zoveel aangekomen als met snelle koolhydraten. In beginsel in ieder geval: wellicht dat de vezels in de langzame koolhydraten ervoor gezorgd hebben dat je een groter gedeelte van het kcal-overschot hebt uitgepoept dan bij de snellere koolhydraten het geval was. Het verschil, als dit er dan uberhaupt is, blijft dan wel klein.

Nou, over vezels gesproken...

Vezels leveren iets van 1.5 Cal per gram.. niet veel, maar als er dus extra vezels in zitten levert de voeding meer Calorieën en zou je er theoretisch vetter van worden (zwaar theoretisch uiteraard).

En je poept er bar weinig calorieën uit tenzij je een ernstige stofwisselingsziekte hebt. En de vezels zorgen eerder voor een betere vertering dan voor een mindere.

Met snelle heb je een zuiker piek en dus een insuline stijging, die direct omzet naar vet. Met complexe is dat niet of minder.
Dus als ik mijn goede voedingstofjes voor vandaag heb gehad kan ik de rest van de dag wel chocolade eten.
Dus 1600 kcal goede voeding is voldoende voor de dag aan voedingsstofjes.
Die andere 1700 uit chocola, dan komt het wel goed??

Terug
Naar boven