• Log in of maak account aan om verder te gaan zonder reclame

Veel plezier! 💪🏋‍♂️

MuscleMeat

koolhydraten

Bezoekers in dit topic

janmol1978

Novice
10 jaar lid
Waardering
0
Lengte
1m89
Massa
82kg
Vetpercentage
14%
Hallo iedereen die dit leest.
ben bezig met een voedingsschema en vroeg mezelf het volgende af
maakt het wat uit als ik voeding kies meet veel suikers wand vind ontbijtkoek erg lekker veel koolhydraten maar waarvan er veel suikers zijn.
of moet ik waarvan suikers zijn zo laag mogelijk houden.
alvast bedankt voor antwoorden.

Suikers hebben met name invloed op je bloedsuikerspiegel. Veel suiker eten --> veel insuline aanmaak --> tijdje na de suikerconsumptie een 'mini hypo', wat een slap/futloos gevoel geeft.

Over het algemeen is het aan te raden om de pieken in je suikerconsumptie tot een minimum te beperken, al kan ik me niet voorstellen dat een ontbijtkoek zoveel suiker bevat. Het effect verschilt volgens mij ook tussen of je puur een zooi suiker binnenkrijgt (denk halve fles normale cola) en verder niets, of dat je deze cola onder een (grote) maaltijd weg drinkt. Vast staat dat die halve fles cola sowieso slecht is, maar waar het me om gaat is of de maaltijd verzachtende werking heeft op de grote suikerconsumptie. Kan iemand dit wellicht toelichten voor de volledigheid?

Suiker is overigens bij je ontbijt niet aan echt te raden als hoofdcomponent. Koolhydraten zijn prima brandstof maar eet zo min mogelijk suiker. Ga liever voor eiwitten en vetten: die houden je langer verzadigd dan suiker en dienen voor meer doelen dan puur brandstof. Denk aan pindakaas of vleesbeleg.
Doe anders pindakaas op je ontbijtkoek? :) Dat vind ik persoonlijk een erg lekkere combi.

Succes!

Hallo iedereen die dit leest.
ben bezig met een voedingsschema en vroeg mezelf het volgende af
maakt het wat uit als ik voeding kies meet veel suikers wand vind ontbijtkoek erg lekker veel koolhydraten maar waarvan er veel suikers zijn.
of moet ik waarvan suikers zijn zo laag mogelijk houden.
alvast bedankt voor antwoorden.

Wat is je doel?
Kan volkorenontbijtkoek.
Het is niet per definitie slecht, een volwaardige koolhydraatbron is meestal wel beter ivm vezels, complexer, langzamere opnamen, of als je insulineresistent bent.
Maar je hoeft niet autistisch suiker te vermijden.

• Topic Starter Topic Starter
bedankt voor de reacties.
mijn doel is spiermassa aankomen tegen zo weinig mogelijk vet, dus probeer ik ongeveer 100 tot 200 kcal meer te nemen dan mijn dagelijkse behoefte.
zal even mijn specs laten zien.
37jr
189cm
vp 19%
vv massa 69
ps train thuis met halters en dumbels ik heb al een trainingsschema opgesteld dus nu nog een degelijke voedingsschema.
maar vind het moeilijk producten te vinden waar veel koolhydraten in zitten tegen zo weinig mogelijk suikers weet wel dat er in pasta Brinta en dergelijke veel koolhydraten in zitten maar kan moeilijk dat 6 keer per dag eten, vandaar de vraag stelling alvast bedankt.

heb trouwens in een stuk op internet gelezen dat je als beginnende bodybuilder het beste overdag zo veel mogelijk koolhydraten tot je te nemen en s avonds eiwitten klopt dat?

Je eet boven je dagelijkse behoefte en je vet percentage is 19? Wil je niet liever eerst wat vet kwijt?

Suikers hebben met name invloed op je bloedsuikerspiegel. Veel suiker eten --> veel insuline aanmaak --> tijdje na de suikerconsumptie een 'mini hypo', wat een slap/futloos gevoel geeft.

Over het algemeen is het aan te raden om de pieken in je suikerconsumptie tot een minimum te beperken, al kan ik me niet voorstellen dat een ontbijtkoek zoveel suiker bevat. Het effect verschilt volgens mij ook tussen of je puur een zooi suiker binnenkrijgt (denk halve fles normale cola) en verder niets, of dat je deze cola onder een (grote) maaltijd weg drinkt. Vast staat dat die halve fles cola sowieso slecht is, maar waar het me om gaat is of de maaltijd verzachtende werking heeft op de grote suikerconsumptie. Kan iemand dit wellicht toelichten voor de volledigheid?

Suiker is overigens bij je ontbijt niet aan echt te raden als hoofdcomponent. Koolhydraten zijn prima brandstof maar eet zo min mogelijk suiker. Ga liever voor eiwitten en vetten: die houden je langer verzadigd dan suiker en dienen voor meer doelen dan puur brandstof. Denk aan pindakaas of vleesbeleg.
Doe anders pindakaas op je ontbijtkoek? :) Dat vind ik persoonlijk een erg lekkere combi.

Succes!

Je hamert wel erg veel op pure suikers. Complex carbs kunnen dit ook makkelijk veroorzaken hoor. Na 100 gram oats pleur ik binnen een uur in slaap.

oke beter is om te gaan cutten dan? ben er helemaal nieuw in hoor! maar wil het wel goed aanpakken en niet halve bak

misschien draaf ik er wel in door en moet ik gewoon aan de gang.

Je hamert wel erg veel op pure suikers. Complex carbs kunnen dit ook makkelijk veroorzaken hoor. Na 100 gram oats pleur ik binnen een uur in slaap.
In slaap vallen is wat anders dan een hypo. Hij bedoelt dat meer, schommelingen in suikerspiegel.
Logisch dat je lichaam "moeier" is na een maaltijd, spijsvertering kost energie.

heeft iemand nog verder tips om in mijn voedingsschema rekening mee te houden?

Terug
Naar boven