AndroidHealthClinic

Kort lichtelijk licht in mijn hoofd na sommige oefeningen

Bezoekers in dit topic

Sterkjanus

Cool Novice
Lid geworden
27 jul 2020
Berichten
42
Waardering
36
Eindelijk de sportschool weer open, dus ben weer aan de slag gegaan.

Ik merk dat ik bij sommige oefeningen, na een set wat 'licht in mijn hoofd' ben. Met een beetje een zwaar gevoel in de rest van het lichaam. Mijn zicht is dan even net wat anders, tegen het langzame / duizelige aan. Gaat na een paar seconden (max 20-30) weer weg.
Ik heb niet het idee dat het iets met mijn hart te maken heeft of zo. Hartslag is constant, stijgt naar 120-140 tijdens de oefening en zakt dan al snel weer terug naar 90-100 na een minuut rust. Ben niet topfit, maar volgens mij is dat het probleem niet.

Wellicht haal ik verkeerd adem? Een soort hyperventilatie? Of worden mijn nekspieren / aderen 'compressed' of zo wat een tijdelijk tekort aan zuurstof geeft?
Het gebeurt vaak na een set Barbell curls / Barbell rows / Squat. Dus oefeningen die ik staand uitvoer en waarbij ik mijn nek flink aanspan.

Iemand tips / verklaringen?
 
Waarschijnlijk gewoon verkeerde ademhaling. Heb het zelf ook bij zware compound oefeningen. Beter op de ademhaling letten. Het hoort er ook een beetje bij, althans ik maak mij er geen druk meer over.
 
Waarom span je je nek daarbij aan?

Ademhaling kan goed. Je hebt het niet op andere momenten, bijvoorbeeld als je te snel opstaat?
 
Waarom span je je nek daarbij aan?

Ademhaling kan goed. Je hebt het niet op andere momenten, bijvoorbeeld als je te snel opstaat?

Goede vraag. Ik zal er eens op letten. Ik duw mijn hoofd zeg maar meer richting mijn lichaam waardoor mijn nek onder spanning komt te staan wanneer ik hard moet trekken.

Ik heb het inderdaad niet als ik snel op sta of zo.
 
Is normaal maat. Wanneer ik zware sets doe gaan mijn oren piepen en zie ik sterretjes.
 
Je moet voordat je gaat trainen ook goed eten. Ik zie hier wel eens bepaalde helden voorbij komen die op lege maag trainen. Wanneer ik met een trek gevoel ga trainen heb ik er al bij voorbaat geen zin in. Geen idee hoe sommigen het doen.
 
Laatst bewerkt:
Eindelijk de sportschool weer open, dus ben weer aan de slag gegaan.

Ik merk dat ik bij sommige oefeningen, na een set wat 'licht in mijn hoofd' ben. Met een beetje een zwaar gevoel in de rest van het lichaam. Mijn zicht is dan even net wat anders, tegen het langzame / duizelige aan. Gaat na een paar seconden (max 20-30) weer weg.
Ik heb niet het idee dat het iets met mijn hart te maken heeft of zo. Hartslag is constant, stijgt naar 120-140 tijdens de oefening en zakt dan al snel weer terug naar 90-100 na een minuut rust. Ben niet topfit, maar volgens mij is dat het probleem niet.

Wellicht haal ik verkeerd adem? Een soort hyperventilatie? Of worden mijn nekspieren / aderen 'compressed' of zo wat een tijdelijk tekort aan zuurstof geeft?
Het gebeurt vaak na een set Barbell curls / Barbell rows / Squat. Dus oefeningen die ik staand uitvoer en waarbij ik mijn nek flink aanspan.

Iemand tips / verklaringen?
Ja je traint hard. Dan doe je het misschien gewoon goed. Ik ga half out na een goeie set. Zelfs van tryceps. Maar alles begint bij adem. Je kunt wel op je ademhaling letten zodat ie de beweging begeleid. Minder 'persen'. Zoals bij yoga, of dat je uit moet ademen als je je buikspieren aanspant wanneer je die goed wil trainen. Maar die high die ik ervan krijg is aardig chill dus no problem :p.
 
Back
Naar boven