MuscleMeat

Korte off-cycles

Bezoekers in dit topic

Berensterk

Novice
Lid geworden
23 jun 2021
Berichten
29
Waardering
4
Lengte
1m80
Massa
127kg
Normaal gesproken is het zo dat
tijd(on-cycle+pct)=tijd(off-cycle).

Ik vraag mij af, zijn er bb'ers die niet cruisen maar na een cycle van zo'n 12 weken + 4 weken pct nog 1 of 2 weken wachten (ipv 16 weken) om vervolgens weer on-cycle te gaan? Wat gebeurt er als je je off-cycle significant inkort? Je lichaam krijgt dan natuurlijk niet echt de tijd om voldoende te herstellen, zoals bloeddruk weer op normaal niveau krijgen.
Wat als je na zo'n cycle zoals boven beschreven maar 8 weken wacht ipv 16? Ik vraag mij af of het verschil in herstel echt veel verschilt. Je lichaam is in staat om gigantisch snel te herstellen en 8 weken is best een lange tijd voor je lichaam om bij te komen, lijkt mij. Het zal ook wel afhankelijk zijn van wat voor roids je hebt gestackt. Of je jezelf nou helemaal vult met test, tren en deca voor 12 weken of dat je enkel test gebruikt zal ook wel een zeer groot verschil zijn in tijd dat je lichaam nodig heeft om te herstellen.
 
Waarom zou je dat willen?
Lijkt mij dan handiger om een TRT dosis aan te houden?
 
Waarom zou je dat willen?
Eigenlijk is het vooral interesse en ben ik vaak erg sceptisch over dit soort vuistregels. Ik vraag mij dus af of een off-cycle wel echt zo lang hoeft te duren of dat je misschien tijd aan het verspillen bent terwijl je al eerder aan de volgende cycle kon beginnen. Ik ben niet ongeduldig, maar wil wel zoveel mogelijk profijt hebben uit de tijd dat ik mijn lichaam martel (strongman).
 
Ieder lichaam is anders. Zoals Wovano zei is het enige wat kan uitwijzen of je "herstelt" bent een bloedtest. Het is meer een soort van harm reduction. De een herstelt gewoon veel sneller dan de ander.
 
Normaal gesproken is het zo dat
tijd(on-cycle+pct)=tijd(off-cycle).

Ik vraag mij af, zijn er bb'ers die niet cruisen maar na een cycle van zo'n 12 weken + 4 weken pct nog 1 of 2 weken wachten (ipv 16 weken) om vervolgens weer on-cycle te gaan? Wat gebeurt er als je je off-cycle significant inkort? Je lichaam krijgt dan natuurlijk niet echt de tijd om voldoende te herstellen, zoals bloeddruk weer op normaal niveau krijgen.
Wat als je na zo'n cycle zoals boven beschreven maar 8 weken wacht ipv 16? Ik vraag mij af of het verschil in herstel echt veel verschilt. Je lichaam is in staat om gigantisch snel te herstellen en 8 weken is best een lange tijd voor je lichaam om bij te komen, lijkt mij. Het zal ook wel afhankelijk zijn van wat voor roids je hebt gestackt. Of je jezelf nou helemaal vult met test, tren en deca voor 12 weken of dat je enkel test gebruikt zal ook wel een zeer groot verschil zijn in tijd dat je lichaam nodig heeft om te herstellen.
Zo loop je eigenlijk het hele jaar rond met fucked up bloedwaardes. Van die 8 weken off heb je waarschijnlijk maar 2 weken enigszins normale waardes om er daarna weer gear in te trappen en weer 12 weken met fucked up bloedwaardes rond te lopen, maar dit is wat ik denk miss kan Galen hier meer over vertellen.
 
Dat hele time on/time off is natuurlijk een vuistregel die nergens op is gebaseerd. Ik denk dat je herstel kunt opsplitsen in twee delen. Enerzijds het herstel van de testosteronaanmaak. Waarbij de gedachte is dat, zodra dat volledig hersteld is, je het weer 'veilig' kunt onderdrukken onder de aanname dat je daarna ook weer kunt herstellen binnen een afzienbare tijd. En daarbij dus ook de aanname dat, als je het wéér onderdrukt voordat het is hersteld, het daarna moeilijker gaat worden. Ik denk dat je wel kunt aannemen dat je waarschijnlijk wat sneller je eigen testosteronproductie erbovenop hebt na een kuur van 10 weken t.o.v. een kuur van 100 weken. Of er merkbaar verschil zit tussen bijv. een kuur van 10 weken en 16 weken, om maar iets te noemen, geen idee.

Anderzijds heb je nog het herstel van je gezondheid in zekere zin. Anabolen hebben o.a. een effect op je cholesterolwaardes, je bloeddruk, en het hart. Je cholesterolwaardes en bloeddruk zullen niet al te lang na een kuur weer 'de oude' zijn. Maar, zoals vntl hierboven al uitlicht, wat heb je eraan als je een paar weken per jaar met goede cholesterol- en bloeddrukwaardes rondloopt, als je de rest van het jaar aan het kuren bent? Bij wijze van spreken. De enige regel die daarvoor wellicht geldt is: des te korter je kuren, des te minder schadelijk is het voor je gezondheid. Tot slot lijken de veranderingen aan het hart, in elk geval ten dele, omkeerbaar. Daar gaan enkele maanden waarschijnlijk overheen. Je zou misschien daarover kunnen stellen dat na lang genoeg kuren je wellicht op een punt komt dat het gedeeltelijk echt niet/nauwelijks meer omkeerbaar wordt. Verder wordt het bij langdurig kuren vooral ook zaak om zaken als bijv. een te hoog LDL-cholesterol en een te hoge bloeddruk te behandelen tijdens een kuur als daar een indicatie voor is.
 
Back
Naar boven