Fitness Seller

kraakbeenletsel patella

Bezoekers in dit topic

Tony91

Dutch Bodybuilder
10 jaar lid
Lid geworden
3 jul 2007
Berichten
501
Waardering
10
Beste BB'ers,

ik zit met een kraakbeen letsel aan mijn patella. Omdat ik nog maar net 18 ben vroeg ik mij af of nog van de problemen ga afkomen ?

Zijn er onder jullie die hetzelfde hebben en wat doen jullie hiertegen ?

Ik moet over een maand onder de MRI-scanner en dan weet ik de precieze schade, de sportdokter zei dat het waarschijnlijk komt door benen te trainen in de legcurl machine of iets gelijkaardigs.

alvast dank (=karma) voor bruikbare tips ;)!
 
Beste BB'ers,

ik zit met een kraakbeen letsel aan mijn patella. Omdat ik nog maar net 18 ben vroeg ik mij af of nog van de problemen ga afkomen ?

Zijn er onder jullie die hetzelfde hebben en wat doen jullie hiertegen ?

Ik moet over een maand onder de MRI-scanner en dan weet ik de precieze schade, de sportdokter zei dat het waarschijnlijk komt door benen te trainen in de legcurl machine of iets gelijkaardigs.

alvast dank (=karma) voor bruikbare tips ;)!

ik weet niet of jou situatie zelfde is als de mijne
maar ik heb ook te horen gekregen dat mijn kraakbeen beschadigd is en had ook ontstoken pezen.

maanden lang bij een fysio gelopen zonder enige resultaat
en op advies van mensen hier op het forum ben ik opzoek gegaan naar andere fysio. vervolgens ben ik nu maanden verder en probleem is zo goed als verholpen
 
Vorig jaar ben ik op men werk door men knie gezakt.
Ook problemen aan de knie. Kraakbeen beschadigd, slijmbeurs geknele.

Heb hierna 30 kine behandelingen gehad, heb een zeer goede behandeling gehad.

volledig hersteld, ga nu zelfs terug lopen..

Wil hiermee zeggen dat het wel inorde zal komen
 
uit wat bestaat zo een behandeling dan ?
Ik kreeg van de dokter als tip ga 4 keer per week zwemmen half uurtje zwemmen en hierna stretchen en neem glucosamine met zwavelsulfaat (osteoplus). Dit ook mede omdat ik zeer korte spieren heb en daardoor een zeer grote druk op mijn patella uitgeoefend wordt.
 
uit wat bestaat zo een behandeling dan ?

Bij was de bedoeling van de behandeling om de uitgerokken spieren terug stevig te maken.
10 tot 30 min fietsen en moonwalker, daarna verschillende oefeningen, dan massage en dan nog met electrostimulatie.

ze waren daar in totaal zo'n 1,5 uur per dag bezig met mijn behandeling.
 
Laatst bewerkt:
dat is een aardige behandeling !
Ik hoop dat het zwemmen enz bij mij gaat afdoen.
 
Zwemmen zal ook wel een goeie behandeling zijn..
Je traint je spieren, zonder zware belasting!!
 
dank u!
Raar dat kraakbeen zich dan toch herstelt!
 
dank u!
Raar dat kraakbeen zich dan toch herstelt!

Kraakbeen herstelt zich niet! Helaas, was het maar zo, dan zouden al die knie- en heup- protheses tot het verleden behoren.

Alles eromheen ( banden, pezen, spieren) kunnen echter wel veel overnemen, zeker als je nog jomg bent. Maar het kraakbeen, nee...helaas.
 
Vorig jaar ben ik op men werk door men knie gezakt.
Ook problemen aan de knie. Kraakbeen beschadigd, slijmbeurs geknele.

Heb hierna 30 kine behandelingen gehad, heb een zeer goede behandeling gehad.

volledig hersteld, ga nu zelfs terug lopen..

Wil hiermee zeggen dat het wel inorde zal komen

door knie zakken is een ander verhaal dan deze manier van overbelasten en patella beschadigen

uit wat bestaat zo een behandeling dan ?
Ik kreeg van de dokter als tip ga 4 keer per week zwemmen half uurtje zwemmen en hierna stretchen en neem glucosamine met zwavelsulfaat (osteoplus). Dit ook mede omdat ik zeer korte spieren heb en daardoor een zeer grote druk op mijn patella uitgeoefend wordt.

je moet even echt een goede fysio zoeken niet zomaar een dokter
glucosamine ben ik nogal sceptisch over.
grote kans dat inderdaad je spieren tekort zijn geworden en daarom moet je stretchen inderdaad

Bij was de bedoeling van de behandeling om de uitgerokken spieren terug stevig te maken.
10 tot 30 min fietsen en moonwalker, daarna verschillende oefeningen, dan massage en dan nog met electrostimulatie.

ze waren daar in totaal zo'n 1,5 uur per dag bezig met mijn behandeling.

nogmaals jouw spieren zijn al uitgetrokken
fietsen is goed voor het opwarmen van de benen en verbeteren van de bloodflow. een fatsoenlijke massage kan er wel voor zorgen dat patella bepaalde stimulance krijgt. hierdoor word het allemaal wat gevoelige maar daarna word het beter.

electrostimulatie is in dit geval kolder en gaat echt NIETS doen
heb ik maanden lang gehad en had er echt geen flikker aan
andere fysio opgezocht en die snapte ook absoluut niet waarom ze dat uberhaupt deden
 
jammer dat je in het begin als je wil knallen niet bewust bent van de gevaren van BB.
Benen trainen in de legcurl machine zijn echte kniekillers blijkbaar.
 
jammer dat je in het begin als je wil knallen niet bewust bent van de gevaren van BB.
Benen trainen in de legcurl machine zijn echte kniekillers blijkbaar.

Zeker waar. Zonde dat je hierdoor gelijk kraakbeenschade hebt opgelopen, want zoals eerder al vermeld is dit niet reversibel.
Maar dit is neit typisch een BB gerelateerde klacht hoor. Ik heb patiënten gezien die simpel hun knie stootte aan de tafelpoot en daar retropatellaire kraakbeenklachten aan over hebben gehouden.

Wat de dokter zegt komt op mij heel verstandig over. Zwemmen, je traint hierbij de spieren, zonder dat de knie belast wordt, daarnaast is onbelast bewegen het belangrijkste voor kraakbeenschade. Als ik jou was zou ik benentraining even laten voor wat het is, want je kan de klacht hiermee verergeren als je niet goed weet waaar je mee bezig bent.

Zoek een goede fysio op. Deze kan jou oefentherapie aanbieden en kan ook manueel je knieschijf mobiliseren.
 
denk jij dat ik nog helemaal van mijn klachten afkom ?
 
denk jij dat ik nog helemaal van mijn klachten afkom ?

Jep, die kans is zeker aanwezig.
Het herstel zal niet over 1 nacht ijs gaan. Maar met goede begeleiding verwacht ik wel dat je van de klachten af zal komen.
 
merci! Dan heb ik weer motivatie om ergens naartoe te werken.
In de vakantie na de examens ga ik dan 4 keer per week zwemmen B)

Zou ik met zwemmen mijn spiermassa kunnen behouden, uitbreiden mits ik goed eet ?
 
merci! Dan heb ik weer motivatie om ergens naartoe te werken.
In de vakantie na de examens ga ik dan 4 keer per week zwemmen B)

Zou ik met zwemmen mijn spiermassa kunnen behouden, uitbreiden mits ik goed eet ?

Spiermassa is neit zo belangrijk, als het om blessures gaat, vind ik.

Wel gewoon goed blijven eten, en het bovenlichaam blijven trainen, dan zal het wel goed komen.
 
heel erg bedankt, karma zodra ik weer kan geven ;)

Zou fietsen met 90-110 r/m ook goed zijn ?
 
ik weet niet of jou situatie zelfde is als de mijne
maar ik heb ook te horen gekregen dat mijn kraakbeen beschadigd is en had ook ontstoken pezen.

maanden lang bij een fysio gelopen zonder enige resultaat
en op advies van mensen hier op het forum ben ik opzoek gegaan naar andere fysio. vervolgens ben ik nu maanden verder en probleem is zo goed als verholpen

Wat heeft die hebben die eerste en tweede fysio gedaan dan?
 
Tony91: Hoe weet de sportdokter zo zeker dat jouw kraakbeen beschadigd is zonder dat er een MRI is gemaakt?

Pijn achter de knieschijf(retropattelaire klachten) hoeft nog niet te betekenen dat er kraakbeen is beschadigd.
 
Back
Naar boven