XXL Nutrition

kraakbeenletsel patella (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Tony91: Hoe weet de sportdokter zo zeker dat jouw kraakbeen beschadigd is zonder dat er een MRI is gemaakt?

Pijn achter de knieschijf(retropattelaire klachten) hoeft nog niet te betekenen dat er kraakbeen is beschadigd.

Dit was zijn grootste vermoeden, moet binnenkort ook onder de MRI. Maar aangezien hij 60 is en een ervaren sportdokter is geloof ik hem wel (hij was en is sportdokter van Stefan Everts)

@ Rougemonkey wat zijn nog mogelijke oorzaken van pijn achter de patella ?
 
Dit was zijn grootste vermoeden, moet binnenkort ook onder de MRI. Maar aangezien hij 60 is en een ervaren sportdokter is geloof ik hem wel (hij was en is sportdokter van Stefan Everts)

@ Rougemonkey wat zijn nog mogelijke oorzaken van pijn achter de patella ?

Het kan te maken met met een slechte 'sporing' van de knieschijf door verstoorde coordinatie/synergie van spieren. Er kan (daardoor?) een lichte irritatie zijn van het kraakbeen achter de knieschijf. Ik zou sowieso geen leg curls meer doen, maar enkel squats en lunges en op een matige intensiteit mits je dit pijnvrij kan doen.

Wat zijn op dit moment jouw klachten?
 
Het kan ook zijn dat je overbelast door verkeerde uitvoering van oefeningen zoals de squat (bv niet diep genoeg waardoor je pattela pees relatief overbelast wordt tov je hamstrings), of ze gewoon te veel en te vaak doet.

Ik denk overigens dat jouw klachten vallen onder: retropattelaire (=latijn voor achter de knieschijf) chondropathie (=latijn voor stoornis aan kraakbeen).

Edit: Ik bedoelde overigens geen leg extensions meer doen, maar ik zou ook geen leg curls meer doen. Dus geen isolatieoefeningen.
 
Ik denk overigens dat jouw klachten vallen onder: retropattelaire (=latijn voor achter de knieschijf) chondropathie (=latijn voor stoornis aan kraakbeen).
:nowai:
:p

Edit: Ik bedoelde overigens geen leg extensions meer doen, maar ik zou ook geen leg curls meer doen. Dus geen isolatieoefeningen.

Open kinetic chain exercises vind ik bij de benen sowieso al pauper. Veel te belastend voor de knieën.
 
:nowai:
:p



Open kinetic chain exercises vind ik bij de benen sowieso al pauper. Veel te belastend voor de knieën.

Ja, dat weet jij wel, maar dat weet hij niet. Zo kan je veel gerichter googlen en kom je op betere sites met die zoektermen.

So true. Toch zijn er veel fysio's die hem adviseren. Je zou ze in theorie nog wel statisch kunnen doen om die VMO te trainen, maar dan nog twijfel ik of het zin heeft, omdat je geen patroon traint, dus niet functioneel.
 
@ RougeMonkey @ beginnerbb, nu weet ik dat die oefeningen slecht zijn, te laat dus.

Mijn klacht is: constant geïrriteerd gevoel zelfs zonder bewegen (geprikkeld), bij een inspanning pijn aan de binnenkant onder de knie en net erboven een soort krampgevoel in het binnenste 'bultje' van mijn quad. Dit bij beide knieën...

fijn dat jullie mij wat op niveau helpen :), karma zodra er gegeven kan worden!
 
Wat heeft die hebben die eerste en tweede fysio gedaan dan?

1ste. zeggen dat ik moes minderen met benen belasten
shock therapy. dit werkte niet.
daarna was het minder benen belasten en vaag knie bandje die men patella omhoog moes houden ofzo en alsnog shock therapy
daarna helemaal stoppen met belasten en shock therapy
deed ook niets

2de. kreeg andere manier van opwarmen mee voor het squatten en moes gewicht even op 3 X 8 X 100 fullsquat houden ( afgestemd op mijn max )
kreeg een sorta massage onderkant patella en bepaalde movement bovenakant om pezen uit te rekken ofzo ??? en kreeg rekoefeningen mee naar huis.

gewicht mag ik opvoeren in mate dat mijn knie het toeliet.
verhoogde ik te snel moes ik weer zakken.

kan nu meer squatten dan voor deze ''blessure'' en geen pijn
af en toe als ik tever ga is het nog iets gevoelig maar dat trekt snel weer weg
 
Back
Naar boven