AndroidHealthClinic

kracht en vechtspot

Bezoekers in dit topic

Dragan

Cool Novice
10 jaar lid
Lid geworden
20 aug 2009
Berichten
140
Waardering
1
Beste DBB'ers

Ik doe nu een halfjaar aan Ving Tsun ( chinese vechtkunst ), maar wat ik echt mis is het type training die je alleen kunt krijgen met behulp van gewichten.
dus ben ik onlangs (nu 2 weken) begonnen met fitness, mijn doel is voornamelijk kracht.. ma wo en vr doe ik aan fitness en di do en za doe ik ving tsun...
ik heb een aantal vragen wat betreft mijn schema.., 3 keer pw full body elke oefening pak ik 5x5, buikspieren 4x15-20, de oefeningen zijn als volgt: squat, deadlift, benchpress, 1 arm dumbbell rows/lat pulley (wissel ik af), military press, dips en decline crunches met gewicht op borst... de reden dat barbell bent over row niet ertussen staat is omdat als ik die probeer uit te voeren na al die oefeningen ik half sta te trillen op me benen en de techniek er onder gaat lijden

ik ben er zelf al achter gekomen dat het niet lukt om elke keer voluit te gaan dus heb ik besloten om maandag voluit te trainen, woensdag lichte training en vrijdag medium tot zwaar trainen om mijn lichaam toch genoeg rust te geven.
en daarnaast heb ik ook mijn huiswerk gedaan en gelezen dat mijn schema eigenlijk teveel is en al helemaal voor een beginner, ik weet dit niet zeker en zou het fijn vinden als jullie hier iets over kunnen zeggen.

zoals ik al zei is mijn doel kracht en explosiviteit.. beetje massa komt met de jaren wel als een bonus maar wat ik dus graag zou willen is veel kracht met een soort van ( om het maar met gay verwoording duidelijk te maken ) beachbody massa... ik heb geen idee hoe bruce lee het deed maar hij was echt niet breed vergeleken met bbers en powerlifters maar hij was tog zeer sterk.
ik denk zelf dat het puur te maken heeft met hoelang hij heeft getraint met gewichtheffen, dat was namelijk zo een 15 jaar

dit staat op wiki en de meeste mensen kunnen dit denk ik amper nadoen ook al zijn ze super buff..,
Lee could take in one arm a 75 lb barbell from a standing position with the barbell held flush against his chest and slowly stick his arms out locking them, holding the barbell there for several seconds.
http://en.wikipedia.org/wiki/Bruce_Lee#Physical_feats

ik ben benieuwd naar jullie reacties over hoe je kracht en uithouding kweekt met weinig massa, ik weet zelf ook wel dat wel of geen massa nu nog niet uitmaakt maar ben gewoon benieuwd naar jullie antwoorden... verder doe ik nu cardio 4-5 keer p/w, ik moet namelijk aardig wat vet kwijt maar dat gaat wel goed komen zo.. kben zeer gemotiveerd

excuses voor de hele lap tekst :P
 
Laatst bewerkt:
Het beste wat jij kunt doen is gewoon rustig opbouwen, eerst 2x per week fullbody, of je kunt je te trainen lichaamsdelen verspreiden over de 3 dagen die je beschikt, ik zou voor de 2de gaan. Een paar redenen waarom: Je lichaamsdelen krijgen meer rust omdat je alles opslitst in 3 dagen, je kan je meer concentreren op beperkte lichaamsdelen wat je spiergroei dus drastisch bevorderd, je neemt sneller toe in kracht omdat je dan de mogelijkheid krijgt om op een iets hoger intensiteit te trainen omdat je dan minder energie gebruikt dan als je een fullbody doet.

Verder gewoon goed eten, ongeveer 2,5x je lichaamsgewicht eiwitten naar binnen werken, 's ochtends goed ontbijten(brinta/havermout o.i.d) veel fruit en groente, geen ongezonde dingen natuurlijk!

Wat ook handig zou zijn is als je je stats hier zou posten (gewicht, bodyfat%, lichaamslengte etc.) daarop kan ik baseren wat je het beste kan doen
 
Wat chillouh zegt. Echter als nuance: spiergroei = groei in spierkracht indien je circa 5 reps aanhoudt.

En doe de oefeningen explosief. Hiermee train je dus kracht en snelheid zonder (veel) in massa te groeien.
 
Groei in kracht : 3 á 4 x 6/8 herhalingen
Groei in massa : 3 á 4 x 8/10 herhalingen
Groei in uithoudingsvermogen : 3 á 4 x 15+ herhalingen

Explosief doen zoals jk88 zei is dus sneller worden en minder massa aanzetten.
Als je het rustig doet (op een normale manier 1 sec omhoog 2 sec naar beneden ongeveer)
Dan kom je meer in massa aan en word je een soort van slomer.

Wat ik ook zal doen als ik jou was om af te vallen is cardio combineren met kracht,

Eerst 1 uurtje kracht, daarna 3 kwartier lang intesief cardio. Dat activeert het zogenaamde "afterburn" effect dat betekent dat je ongeveer dubbel zoveel calorieen verbrand na de training dan als je bijvoorbeeld 2 uur lang kracht gaat doen.

Nog even een tip: Lees de stickies eventjes door, kan je een heel eind mee komen!
 
dank u zeer voor de reacties!! ik dacht zelf ook al dat et iets teveel was en ga denk ik over op 3 keer split en cardio doe ik trouwens al 5 dage in de week erbij 30-40 minuten na de kt en op 2 van de 3 kung fu dagen 50-60min alleen de intensiteit valt nog best mee.. 150-16 hartslag..

#chillouh.. ik zal snel ff een aantal stats posten ik wil me bf% binnekort meten en dat dan maandelijks bijhouden dan kan nog accurater zien wat voor progressie ik maak

kbedenk me net dat ik ook nog 2 dagen split kan doen 3 keer pw.. maandag: dag 1, woensdag dag 2, vrijdag dag1, maandag dag 2 et cetc.. maakt eigenlijk niet zoveel uit.. om de zoveel tijd zal ik toch van trainingroutine moeten veranderen :D
 
Laatst bewerkt:
Ja, als ik jou was zou ik ongeveer 6-8 weken lang 1 schema aanhouden en daarna mag je hem wijzigen, maar het beste blijft toch 3 dagen split, maar natuurlijk kan je ook een 2 dagen split schema gebruiken, maar dat is dan alleen maar zwaarder en herstellen duurt ook wat langer. Uiteindelijk gaat het erom wat jij het fijnst vind.
 
jah ik denk dat ik begin met 3 dagen split en dan over 2 maanden overga op 2 dage split, over een paar maanden kijk ik wel weer verder :D
 
heb eventueel een pdf bestandje over vechtsporters en de juiste supplementen met vechtsport en krachttraining mocht je daar nog niet aan gedacht hebben
 
ow die wil ik wel hebben!! je kunt em versturen naar mijn email.. ik pm et wel naar je :D
 
@lloydatoni zou je mij die ook kunnen emailen? Ik stuur hem ook een een pm. bvd
 
als je je mail geeft stuur ik em tenzij lloy eerder is
 
al geregeld :P
 
heb eventueel een pdf bestandje over vechtsporters en de juiste supplementen met vechtsport en krachttraining mocht je daar nog niet aan gedacht hebben

waar is dat bestand online ergens te vinden?
 
reden dat Bruce lee niet zo breed is komt doordat ie niet eet als een bodybuilder
 
jah daar zat ik laatst dus ook aan te denken.. de spiere die bbers kweken komen dus inderdaad puur van het voedseloverschot dat ze opvreten elke dag

---------- Post toegevoegd Tue 3 Apr 2012 om 16:49 ----------

Wat ook handig zou zijn is als je je stats hier zou posten (gewicht, bodyfat%, lichaamslengte etc.) daarop kan ik baseren wat je het beste kan doen

Gewicht: 75 kilo
Bodyfat: 23,4% ( is niet 100% accuraat, geen huidplooimeting )
Lengte: 170cm
LBM: 57-58 kilo
 
Back
Naar boven