AndroidHealthClinic

kracht + snelle kracht voor voetbal (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

erikteeuwen

Novice
15 jaar lid
Lid geworden
13 okt 2004
Berichten
24
Waardering
0
he ik ben mijn benen aan het trainen zodat ik bij voetbal meer kracht krijg en hiervoor doe ik dus flink trainen (squaten, legpress etc.). maar ik merkte dat ik wel iets minder snel ben geworden doordat ik meer massa heb gekregen ook op bovenlichaam

Maar ikhoorde dat je dit terug kon winnen door je snel kracht te trainen ... maar ik snap niet helemaal hoe je dit moet doen. Ik bedoel daarma hoe snel moet je een rep maken dan ?? setjes van hoeveel ?? en hoeveel gewicht van je max moet je dan ongeveer pakken of hoeveel minder van wat je normaal 4x10 doet ???
hopelijk weten jullie het wel :rolleyes:
 
3x30 met lichter gewicht en dan altijd zo snel mogelijk wegduwen. Dat gaat je al helpen.
Neem een 65% van je max.
 
Als voetbal voor je op 1 komt moet je gewoon goed trainen op het veld door te sprinten en explosief weg te rennen vanuit stilstand. Zo trainen footballplayers in de US ook. Op de tweede plaats komt de krachttraining (veelal beginnen die lui er pas aan als het seizoen is afgelopen).

Als je per se wilt beuken in de gym, train dan op explosiviteit met squat, deadlift, clean, jumpsquat en train ook je quads; want als je sprint hang je naar voren en gebruik je je quadriceps veel.
Als voetballer heb je weinig aan brute schouders en hoefijzer-triceps. Tenzij je bonje krijgt met de tegenstander :P
 
Idd, speed-squats. Sets op ongeveer 60% van je 1 RM, met 2 herhalingen en flink explosief. Ik zelf heb er nog niet veel ervaring mee, maar meestal worden 6-8 sets aangehouden.
 
huckfinn zei:
Als voetbal voor je op 1 komt moet je gewoon goed trainen op het veld door te sprinten en explosief weg te rennen vanuit stilstand. Zo trainen footballplayers in de US ook. Op de tweede plaats komt de krachttraining (veelal beginnen die lui er pas aan als het seizoen is afgelopen).

Als je per se wilt beuken in de gym, train dan op explosiviteit met squat, deadlift, clean, jumpsquat en train ook je quads; want als je sprint hang je naar voren en gebruik je je quadriceps veel.
Als voetballer heb je weinig aan brute schouders en hoefijzer-triceps. Tenzij je bonje krijgt met de tegenstander :P

De quads gebruik je helemaal niet veel, iig niet in vergelijking met de hamstrings. In de sprint zijn de 2 belangrijkste bewegingen de heup extensie en knie flexie, die beiden o.a. worden gemaakt door de hamstring, en niet door de quadriceps. Verder heeft de hamstring nog een heel belangrijke functie, de decelleratie van het onderbeen bij de swingfase van de sprint.
 
doci zei:
3x30 met lichter gewicht en dan altijd zo snel mogelijk wegduwen. Dat gaat je al helpen.
Neem een 65% van je max.

Hierbij train je vooral muscle endurance en lactaattolerantie maar veel voor je snelheid gaat het niet doen, misschien dat het je zelfs trager maakt. Uit de literatuur blijkt dat al na 3 - 4 herhalingen op dit percentage van je 1RM een daling is te zien in snelheid, laat staan 30.
 
Verder zou ik heel goed de core trainen, vooral de rotatie en latoflexie. Flexie / extensie moet vooral statisch getrained worden.

Verder zou ik de laterale snelheid ook goed trainen door de ab / adductie in de heup oefeningen te doen (sumo squats en step ups).

Olympische lifts kun je ook doen om sneller te worden, maar ik zou liever aangepaste versies hier van toepassen voor voetbal.
 
Speed strength word inderdaad het best getraind met low reps voor meerdere sets, zoals Unregistered aanhaald. Als het puur voor voetbal is raad ik je zeker sled pulling aan, met vooral oog op korte sprints. Je gaat ervan versteld staan hoe sneller je dan bent als je zonder rent. Dit is ook een veelgebruikte techniek bij prof sprinters btw ;)
 
HEAVY V’s LIGHT LOADS

Research has found cases for using both methods for developing power. However, the argument that is usually put forward is that heavy resistance strength training with high loads and slow contraction velocities leads to improvements primarily in maximum strength and is demonstrated by specific shifts in the high force portions of the force-time curve. However, power training that utilizes high contraction velocities and low loads produces changes in the early parts of the force-time curve which is vital for sports involving short contraction times.


Further research by Pedemonte (37) provides information on explosive training based on the results of a study conducted by Soviet researchers. Subjects used loads 30,40,50,60,70% of 1RM during a hang snatch. Athletes performed continuous repetitions until speed decreased. With a load of 30% of 1RM, the athletes where able to maintain speed for 21 seconds, at 40% speed lasted for 12 seconds whilst at 50% speed lasted for 6 seconds. Based on this information he suggests loads of 30-40% of 1RM when seeking to develop high speed strength.


Harris et al (30) compared the effects of three weight training programs on measures of athletic performance: maximum strength, power, speed and agility. Group 1 performed loads at 30% of maximum isometric strength, group 2 performed loads at 80-85% 1RM, group 3 alternated between a heavy day (80-85% 1RM) and light day (55-60% 1RM). Group 1 improved significantly (p<0.05) in 1/4 squat, mid-thigh pull, vertical jump (VJ), Margaria-Kalaman (MK) power test, and standing long jump (SLJ). Group 2 improved significantly in squat, 1/4 squat, mid-thigh pull and MK. Group 3 improved significantly in squat, 1/4 squat, mid-thigh pull, vertical jump (VJ), Margaria-Kalaman (MK) power test, standing long jump (SLJ), 10yd shuttle and vertical jump power index. The study revealed that combining heavy and light weights produced the best results.

CONCLUSION

The research suggests that there are strong arguments for the use of heavy or light loads, combining heavy and light loads, the intention of quick movement on heavy loads, combining weights and plyometrics and the use of plyometrics alone in order to develop power. For these methods to be effective there needs to be transfer into specific movement speeds and patterns of the particular sporting performance. Research suggests that by combining weights and plyometrics and by combining plyometrics and speed, power is increased compared to each exercise performed alone. Therefore, it would be logical to assume that by combining maximum weights, plyometrics and speed training in the one session, power would be increased even further. Anecdotal evidence suggests that this is the optimal method for maximum power conversion.Therefore extensive research into this area is recommended.


(Bij rennen maak je echter nauwelijks gebruik van de stretch-reflex, dus plyometrics heeft hiervoor niet zoveel zin)


http://www.faccioni.com/Reviews/powerdevelopment.htm
 
MonsterStrength zei:
Speed strength word inderdaad het best getraind met low reps voor meerdere sets, zoals Unregistered aanhaald. Als het puur voor voetbal is raad ik je zeker sled pulling aan, met vooral oog op korte sprints. Je gaat ervan versteld staan hoe sneller je dan bent als je zonder rent. Dit is ook een veelgebruikte techniek bij prof sprinters btw ;)

Strength speed bedoel je? ;)
 
Maakt toch niet uit in welke volgorde je het zet Mr. English Teacher? ;)
 
MonsterStrength zei:
Maakt toch niet uit in welke volgorde je het zet Mr. English Teacher? ;)

Jawel, strength-speed is circa 60~70% 1rm en speed-strength circa 30~40% 1rm ;).
 
Thx om me er op te wijzen dan, ging het anders nog veel door elkaar gebruiken ;)
 
De voorste van de 2 zegt dus iets over de dominantie.
 
ik ben sprinter geweest met wielrennen moet zeggen dat je door krachttraining niet langzamer word zijn veel onderzoeken naar gedaan maar als je gewoon snelheidstraining blijft doen naast krachttraining dan blijf je zeker evensnel.
Kijk maar naar een 100m finale op de os die zouden op een bodybuild podium geen kinderfiguur slaan en dat zijn toch de snelste mensen op aarde
 
houthakker zei:
ik ben sprinter geweest met wielrennen moet zeggen dat je door krachttraining niet langzamer word zijn veel onderzoeken naar gedaan maar als je gewoon snelheidstraining blijft doen naast krachttraining dan blijf je zeker evensnel.
Kijk maar naar een 100m finale op de os die zouden op een bodybuild podium geen kinderfiguur slaan en dat zijn toch de snelste mensen op aarde

Nope, dat zijn de olympische gewichtheffers, op de 25meter verslaan die de sprinters.
 
Zie ik hier de geboorte van een nieuwe sporttak :D
 
plyometrische oefeningen zijn erg efficient verhoging snelheid en lichaamcoïtusplosiviteits.

Deze worden heel veel gebruikt door sprinters, vechtsporters, American footballers.
 
Back
Naar boven