XXL Nutrition

Krachtsport voor basketbal (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

64impala

Novice
10 jaar lid
Lid geworden
11 jul 2006
Berichten
4
Waardering
0
Basketbal....een snelle sport waar het gehele lichaam bij wordt geactiveerd.

Vele posities op het veld.

De '' kleine mensen'' meestal de aanvoerders zijn pezig, flexibel en snel.

De '' lange mensen'' meestal wat trager, minder flexibel en snel.


Zijn er hier mensen die mij kunnen adviseren.

Mijn spelers moeten...sterk en vooral snel zijn/ blijven

Een opbouwende trap. Men wil kampioen worden.

Thanks.

P.S. Dit zijn geen recreatievelingen....we praten hierover proffesionele eredivisie spelers.


;)
 
Hmm, misschien zijn jumpsquats iets voor basketballers.
 
Denk ik ook Rawplayer.

Ook Speed squats!
 
64impala zei:
Basketbal....een snelle sport waar het gehele lichaam bij wordt geactiveerd.

Vele posities op het veld.

De '' kleine mensen'' meestal de aanvoerders zijn pezig, flexibel en snel.

De '' lange mensen'' meestal wat trager, minder flexibel en snel.


Zijn er hier mensen die mij kunnen adviseren.

Mijn spelers moeten...sterk en vooral snel zijn/ blijven

Een opbouwende trap. Men wil kampioen worden.

Thanks.

P.S. Dit zijn geen recreatievelingen....we praten hierover proffesionele eredivisie spelers.


;)

Ik speel basket op provinciaal niveau in west-vlaanderen. Ik ben geen prof natuurlijk maar het is wel logisch dat trainen als een bodybuilder of krachttrainer niet direct het gewenste effect heeft voor een basketspeler. Voor de hand liggend is dan gewoon trainen met een iets lager gewicht en de herhalingen wat opdrijven, naar een stuk of 20.

Het is ook allemaal niet zo duidelijk. Ik zelf train nu al een heel eind als 'bodybuilder' en ik moet zeggen dat ik als diepe man heel wat steviger in mijn schoentjes sta nu, en tenminste eens deftig kan uitblokken. Je loop vermogen moet je natuurlijk blijven trainen anders wordt je een beetje lomp.

Ik heb eens een fitness sessie gezien van van prof basketballers uit de nba .. en ik moet zeggen veel speciaal was er niet aan hoor. Ik geloof wel dat ze fullbody trainingen doen ... dus een stuk of 2 intense oefeningen per spiergroep, en alle spiergroepen samen op 1 training .. dus ingewikkeld moet je niet echt gaan maken denk ik zo

Maar dus voor spelverdelers of vleugels is een fullbody fitness sessie zowat wat er zal moeten gebeuren .. misschien voor mensen die onder de korf staan kan je wat meer op pure kracht focussen ...
 
erca zei:
krachttraining + plyometrics gecombineerd zorgen voor een hogere verticale sprong dan enkel krachttraining of enkel plyometrics
:stupid:

squaten en variaties daarop lijken mij de meest waardevolle oefeningen die je je spelers kan laten doen.
 
Ik ben ook basketballer en ik heb gedurende 5 jaar landelijk gespeeld en ik moet zeggen dat bodybuilding mij helemaal niet trager of lomper heeft gemaakt. Omdat ik nu een stuk groter ben dan toen ik begon, ga ik veel sterker naar de ring en spring ik veel hoger.

Ik neem aan dat je meestal op zaterdag een wedstrijd hebt en dan kan je ze beter geen krachttraining laten doen op vrijdag. Dan zou ik kiezen voor tweemaal per week Fullbody. Bijvoorbeeld op maandag en donderdag. En ik geloof helemaal niet in hoog in reps gaan. M.i kan je beter juist laag in reps gaan, een beetje Powerlifting-style. Vooral compound-oefeningen. Op die manier krijgen je spelers ook een betere controle over hun lichaam.

Nu in het off-season kan je ze ook drie maal per week laten trainen volgens het UB/LB-principe:

Week1:
maandag: UB
woensdag: LB
vrijdag: UB

Week2:
maandag: LB
woensdag: UB
vrijdag: LB

Zo, ik hoop dat ik je een beetje geholpen heb. Veel succes dit seizoen!
 
Ik heb zelf 12 jaar gebasketballt, komend seizoen speel ik niet meer. Ik heb heeeeeeeeeeeeeeeel goed gemerkt dat als je sterker bent (ook als guard) dat het veel verschil uit maakt. Ik merkte dat ze wat geintimideerder waren en ik kon beter spelers tegen houden etc.
Ik zou ze dus hun hele lichaam laten trainen (explosief natuurlijk), misschien met nadruk op triceps en benen.
Voeding is heel belangrijk, stel ze voor om veel te eten want anders kan je zoveel trainen als je wil maar krijg je geen massa.
 
ik speel ook competitie basketbal, al jaren. Bodybuilding heeft mij niet echt veel voordeel opgeleverd voor het spelen, behalve dan het lichaam, als ik een drive inzet, gaan de meeste gewoon braaf aan de kant, de rest wacht een dodelijk botsing. Sprinten leverde mij het meeste problemen op, vooral veel verzuring.

sinds ik powerlift en vooral veel gebruik maak van speed work, ben ik én sneller, ik spring hoger, mijn verzuring blijft uit en ik ben fysiek nog veel sterker geworden.

Veel sporten maken gebruik van powerliften, op elitefts is er zelfs een deel aan sportstraining gewijdt, wellicht kan je daar nog wat meer info vandaan halen, succes.
 
SideShow zei:
Ik speel basket op provinciaal niveau in west-vlaanderen. Ik ben geen prof natuurlijk maar het is wel logisch dat trainen als een bodybuilder of krachttrainer niet direct het gewenste effect heeft voor een basketspeler. Voor de hand liggend is dan gewoon trainen met een iets lager gewicht en de herhalingen wat opdrijven, naar een stuk of 20.

Het is ook allemaal niet zo duidelijk. Ik zelf train nu al een heel eind als 'bodybuilder' en ik moet zeggen dat ik als diepe man heel wat steviger in mijn schoentjes sta nu, en tenminste eens deftig kan uitblokken. Je loop vermogen moet je natuurlijk blijven trainen anders wordt je een beetje lomp.

Ik heb eens een fitness sessie gezien van van prof basketballers uit de nba .. en ik moet zeggen veel speciaal was er niet aan hoor. Ik geloof wel dat ze fullbody trainingen doen ... dus een stuk of 2 intense oefeningen per spiergroep, en alle spiergroepen samen op 1 training .. dus ingewikkeld moet je niet echt gaan maken denk ik zo

Maar dus voor spelverdelers of vleugels is een fullbody fitness sessie zowat wat er zal moeten gebeuren .. misschien voor mensen die onder de korf staan kan je wat meer op pure kracht focussen ...

Met hoge herhalingen ben ik het niet eens, juist lage herhalingen (zowel zware gewichten als speed training) zullen zorgen voor explosieve kracht waardoor spelers bv sneller worden in sprinten, hoger kunnen springen etc.

Dat neemt niet weg dat conditie ook een belangrijk deel van je trainingsprogramma zou moeten zijn en vooral techniek. 64impala, heb je het boek "coaching basketball succesfully" gelezen? Zo niet dan zou je er zeker goed aan doen, want hier staan een hoop nuttige dingen voor basketbal training in.
 
krachttraining + plyometrics gecombineerd zorgen voor een hogere verticale sprong dan enkel krachttraining of enkel plyometrics
Dat had ik er inderdaad even bij moeten vermelden. Combineren is het sleutelwoord.
 
IK zou proberen olympische lifts in de trainingen te steken. Deze zullen je spelers hoger doen springen, explosiever maken en een betere spurt geven.
 
hop1.jpg


hop2.jpg


hop3.jpg


hop4.gif


ook dankzij het squaten ;)

edit: die bovenste misschien niet :P aan zn benen te zien
 
maak er "dankzij olympische lifts" van black rush. De carryover van een zeer trage zware wide stance squat naar sprong en sprintkracht is veel kleiner dan die van explosieve olympische lifts.
 
Dank jullie allen voor jullie reacties.

Met de snelle herhalingen ben ik het zelf ook niet eens. Laag gewicht en tot 20 herhalingen of dergelijke maak je een speler niet happy mee.

Oefeningen als verslaan, squaten, speed spuaten en plyometrics zijn meer ''geaard'' naar basketbal. De plyo's met losse dumbles in de hand zijn natuurlijk ook te doen.

Oefeningen voor bovenlichaam wil ik voornamelijk ook laten uitvoeren op een welnessball.

Buikspieren laat ik ook uitvoeren op een bal.

Zijn er nog meer tips wat betreft het verhogen van de spierkracht op de (schuine) buikspieren en de onderrug, maar ook overige.

Alvast bedankt.
 
Onderrug en hamstrings: deadlift, hyperextensions en goodmornings.
 
calibre zei:
IK zou proberen olympische lifts in de trainingen te steken. Deze zullen je spelers hoger doen springen, explosiever maken en een betere spurt geven.

Jep.

Waarom denk je dat in de US of A er op elke universiteit Oly's geleerd worden?
 
Back
Naar boven