Fitness Seller

krachttraining combineren met sport (overtraining) (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

sly95

Cool Novice
10 jaar lid
Lid geworden
3 aug 2010
Berichten
243
Waardering
17
volgende week begint het waterpolo seizoen weer en ik speel in een selectieteam dit betekend:

zondag waterpolotraining
maandag
dinsdag waterpolotraining
woensdag
donderdag waterpolotraining
vrijdag waterpolotraining
zaterdag wedstrijd

ik doe ernaast al 2 jaar krachttraining en ik wil dit graag blijven doen
ik heb de afgelopen zomervakantie een 5-dagensplit schema gevolgd

en vorig seizoen deed ik vaak 2/3x per week krachttraining (fullbody)

en ik wilde nu vragen op welke dagen kan ik het best krachttraining doen op de dagen dat ik ook zwem zodat de tussendagen rust zijn of alles spreiden zodat je iedere dag wat hebt

en op zaterdag kan ik geen krachttraining doen omdat de sportschool maar tot 5 uur open is en de wedstrijden vaak s'middags zijn en daarvoor sporten geen optie is

mijn stats zijn:
16 jaar
1.80
73 kilo
vetpercentage weet ik niet

want ik heb vorige seizoen mijn knie overtraind waardoor ik 2 maanden geen benen kon trainen dus dat wil ik graag voorkomen (kwam ook een beetje door hardlopen op school)

en nu is de vraag hoevaak en op welke dagen kan ik het best krachttraining doen


sly 95
 
Overtraining is geen kwestie van te weinig rustdagen in je dagelijkse training. Het bodybuild idee van 1 rustdag nodig hebben is niet ideaal. Je hebt een factor van fitness en een factor van fatigue, daar stem je load en deload periodes op af.

Hou je symptomen van overtraining bij, d.w.z. hartslag en pezen/spieren die ongemakkelijk gaan voelen, en wanneer die optreden en kijk zo of je krachttraining moet deloaden door een tijdje volume, intensiteit, of frequentie te verminderen.

Typisch is 3-4 weken hard trainen en dan 1-2 weken deloaden, of 6 weken en 2 weken.

Dit geheel is dan een meso cycle. Die cycles kun je ook nog afstemmen op trends door het jaar (macrocycle) van je sporttraining heen.

Een deload voor competities is slim, evenals wat lichter trainen de dag voor een wedstrijd. Een 3x per week fullbody maakt de dagelijkse inrichting (microcycle) wel makkelijk.

Hoe je de week precies optimaal kunt inrichten hangt sterk af van wat voor specifieke sporttraining je doet bij de waterpolo trainingen. En je kunt je krachttraining ook nog verschillende intensiteiten geven. Kun je daar details over geven?
 
Doe 3x5 of 5x5 op je off dagen, 2x/week.
 
Hoe je de week precies optimaal kunt inrichten hangt sterk af van wat voor specifieke sporttraining je doet bij de waterpolo trainingen. En je kunt je krachttraining ook nog verschillende intensiteiten geven. Kun je daar details over geven?

bedankt voor de reactie,

dinsdag en donderdag zijn zwemtrainingen voor conditie

vrijdag en zondag zijn techniek met de bal dus dat betekend schieten of oefeningen deze trainingen zijn ook niet zo intensief
 
Doe 3x5 of 5x5 op je off dagen, 2x/week.
Is inderdaad goed geschikt naast sporten. Verder: niet tot failure gaan, geen grote zware hypertrophy sets, geen myo-reps en andere bodybuilding trucs. Of je log moet aantonen dat het goed gaat.

bedankt voor de reactie,

dinsdag en donderdag zijn zwemtrainingen voor conditie

vrijdag en zondag zijn techniek met de bal dus dat betekend schieten of oefeningen deze trainingen zijn ook niet zo intensief
Dat houd het makkelijk, ik zou dan alleen de vrijdag en zaterdag vrijhouden zodat je alle energie voor de wedstrijd hebt.
 
Back
Naar boven