MuscleMeat

Krachttraining en Cardio tegelijk of alleen cardio en erna kracht?

Bezoekers in dit topic

Maxjek95

Cool Novice
Lid geworden
26 sep 2019
Berichten
46
Waardering
6
Lengte
1m79
Massa
68kg
Vetpercentage
15%
Hallo,

Ik zou graag in spiermassa willen aankomen, maar graag zou ik daarbij ook mijn 'buikje' weg willen krijgen.

Is het verstandig om dit tegelijk te doen (krachttraining + cardio)? Of is het beter om eerst mijn buikvet weg te trainen met alleen maar cardio? Ik heb hier namelijk totaal geen ervaring mee en zou dus ook niet weten wat het best/snelst werkt.

Ik heb thuis een weegschaal waarbij verschillende zaken worden aangegeven. Uiteraard weet ik dat dit niet geheel accuraat is maar het is ten minste een schatting. Zojuist heb ik me gewogen en hieruit zijn de volgende gegevens uit voortgekomen:

Gewicht: 68.4 kg
BMI: 21.1
BFR: 20.4%
Spiersnelheid: 48.7%
Lichaamswater: 58.4%
Botmassa: 2.8 kg
BMR: 1486 kcal
Eiwit tarief: 16.9%
Viscerale vetindex: 5
Onderhuids vet: 18.3%
Vetmassa: 14 kg
Spiermassa: 33.3 kg
Eiwit massa: 11.6 kg

Mijn leeftijd is 24 jaar en mijn lengte is 1.79m.

Alvast bedankt voor de reacties.

Gr. Max
 

Bijlagen

  • buik.jpg
    buik.jpg
    61,8 KB · Weergaven: 233
Ik zou gewoon lekker gaan focussen op trainen en eten. Mijn schatting op basis van je (ietswat onduidelijke) foto zou 14-16% BF zijn. Lekker op onderhoud (of net iets erboven) eten en hard trainen. Resultaat ga je dan echt wel zien op den duur. Als je toch er voor kiest om eerst te focussen op het cutten, hou er dan wel rekening mee dat je weer flink moet vreten om te bouwen. Ik zou zeggen, eerst lekker verder bouwen!
 
Ik zou gewoon lekker gaan focussen op trainen en eten. Mijn schatting op basis van je (ietswat onduidelijke) foto zou 14-16% BF zijn. Lekker op onderhoud (of net iets erboven) eten en hard trainen. Resultaat ga je dan echt wel zien op den duur. Als je toch er voor kiest om eerst te focussen op het cutten, hou er dan wel rekening mee dat je weer flink moet vreten om te bouwen. Ik zou zeggen, eerst lekker verder bouwen!
Bedankt voor je reactie.

Wat versta je onder hard trainen? Echt puur alleen krachttraining? En hoevaak per week zou je aanraden?
 
Bedankt voor je reactie.

Wat versta je onder hard trainen? Echt puur alleen krachttraining? En hoevaak per week zou je aanraden?
Minimaal 3x liefst vaker.

Pas in een later stadium bezighouden met vetverlies omdat als je nu al gaat cutten hou je geen spier meer over
 
Minimaal 3x liefst vaker.

Pas in een later stadium bezighouden met vetverlies omdat als je nu al gaat cutten hou je geen spier meer over
Binnenkort heb ik 12 weken vrij van school, dan ben ik sowieso van plan om 4x per week te gaan. Maar dan echr alleen krachttraining? Of kan ik hierbij ook hardlopen?
 
Ik ben op 6 maanden 10kg kwijt en in spiermassa bijgekomen door 3x per week intensief krachttraining en te eindigen met 20minuutjes cardio (hartslag rond 145bpm : loopband op snelwandelen en max helling, trappenmachine, ...)
Daarnaast clean eten (tussen 1900 en 2000cal per dag). Nog niet teveel met macro’s bezig geweest. Gewoon eenvoudige suikers (snoep, chocola,...) en vetten laten. Succes
 
Dus is het mogelijk/effectief om gewoon op onderhoud te eten en 3-4x per week krachttraining te doen en 1-2x per week hardlopen?
 
Zal afhangen van je exact doel en op welk tijdsbestek. En hoezeer je je kan houden aan het “op onderhoud” eten
 
Zal afhangen van je exact doel en op welk tijdsbestek. En hoezeer je je kan houden aan het “op onderhoud” eten
Doel is voornamelijk spieropbouw. Tijdsbestek geen idee. Heb binnenkort 12 weken vrij van school dus daarin zal ik zeker minimaal 4x per week sporten. Ben tevens van plan om een voedingsschema te maken zodat ik op onderhoud eet.
 
Gewoon lekker trainen. Beetje cardio erbij om conditie op te bouwend, maar focus op krachttraining zou ik doen.

en goed eten. Als je nieuw bent met trainen ga je ook wat spieren opbouwen als je op onderhoud eet.maar uiteindelijk zul je wat boven onderhoud moeten eten.
 
Dus ik kan het beste beginnen om op onderhoud te eten en dit langzaam opbouwen?

En welke macro's kan ik het beste aanhouden?
2g eiwit per kg lichaamsgewicht
1g vetten per kg lichaamsgewicht
rest koolhydraten?
 
Dus ik kan het beste beginnen om op onderhoud te eten en dit langzaam opbouwen?

En welke macro's kan ik het beste aanhouden?
2g eiwit per kg lichaamsgewicht
1g vetten per kg lichaamsgewicht
rest koolhydraten?

Ja & ja
 
Of is het beter om eerst mijn buikvet weg te trainen met alleen maar cardio?
Hier ga je een beetje de mist in. Vet ''wegtrainen'' kan feitelijk gezien niet. Je lichaam zal vet verbranden als het uit voeding niet voldoende energie kan halen. Vetmassa is reserve energie die dan wordt aangesproken om het energietekort op te vullen. De energie moet immers ergens vandaan komen.

Vet verbranden doe je door middel van voeding, en sporten doe je voor spiermassa, kracht, specifieke sportprestaties etcetera. Je kunt veel cardio doen en vet worden, evenals je hartstikke droog kunt worden zonder enige vorm van cardio. It's all about the food..
Cardio kan natuurlijk wel bijdragen aan het bereiken van een dagelijks calorie tekort, maar de basis ligt in een goed voedingsschema.

Alleen cardio is sowieso niet aan te raden. Het opbouwen van spiermassa vergroot je energieverbruik, ook in rust. Daarnaast geven spieren je lichaam vorm.
Mijn advies zou zijn krachtraining als basis, en cardio als het jou helpt een energietekort te realiseren, of om conditie op te bouwen. Heb je een hekel aan cardio? Doe het dan nie.
 
Laatst bewerkt:
1g vetten per kg lichaamsgewicht
Het is misschien geneuzel in de marge, maar persoonlijk zou ik vetten iets hoger inzetten (1,5g per kg lichaamsgewicht).

 
Als je nog nooit intensief gesport en op je voeding gelet hebt. Zou ik aanraden op te beginnen met krachttraining, aangevuld met 15 a 20minuutjes cardio erna. En voeding beginnen met vette en gesuikerde dingen te laten en op zoek gaan naar eiwitrijke en lekker dingen. Gezien je doel vermageren is, hou gewoon je calorieën in het oog (installeer eens een voedingsapp) zo leer je al snel wat goed doorweegt (bvb 2 eenvoudige sandwiches met nutella , daar mag je al een mega bord groenten met 250g kip voor eten, of portie havermout met banaan en noten).
Geef het vooral tijd. Het is een levensstijl en geen “moment” of “periode”.
 
Krachttraining en voeding op orde brengen dmv een dieet op te stellen.
Cardio nu niet je focus op leggen. Misschien 1xpw voor je conditie. Meer kan op dit moment contraproductief zijn.
 
Als je nog maar net bezig bent kan je nog wel vet droppen en spiermassa gainen hoor. Na verloop van tijd gaat dit niet meer.
Ik zou ook proberen om je cardio +-12 uur gescheiden te houden van je krachttrainen. Zo zit het mekaar minimaal in de weg.
 
Cardio na je KT heeft totaal geen nut voor meer vetverlies, zet cardio uit je hoofd. Zonde van je tijd. Ga gewoon groeien en laat je buik voor wat het is totdat je op het punt komt dat je gaat cutten.
 
Back
Naar boven