MuscleMeat

Krachttraining en Kickboksen samen.

Bezoekers in dit topic

johnyyy

Competitive Bodybuilder
10 jaar lid
Lid geworden
25 nov 2011
Berichten
2.562
Waardering
790
Lengte
1m85
Massa
90kg
Hallo,

Ik doe nu bijna 6 jaar 2x p week kickboksen en doe er nu sinds 6 weken krachtraining bij omdat ik wat meer wil wegen en wat gespierder wil worden. (net wa meer vent worden)

Ik ben 24 jaar en 1.85 en weeg momenteel 83kg.
Graag zou ik rond de 90kg willen wegen.
Vet percentage zal rond de 13/14% zitte.

Mijn week ziet er als volgt uit:
Ma Kickboksen 1,5 uur
Di Borst/triceps
Wo rug/biceps
Do Kickboksen
Vrij Benen/schouders
Za/Zo niks.

Ik heb 5 weken 3x12 getraind en doe momenteel nu 4x8.. Erna ga ik weer vor 3x12 of 5x5 ofzo.
Heeft er iemand nog goeie tips of op/aanmerkingen waar ik rekening mee moet houden of wat wel of juist niet slim is om te doen?

Mijn Calorie behoefte is ongeveer 3000Kcal ik eet er nu 300 meer maar kom nog steeds niet gemakkelijk aan.
Ik probeer dit nog een aantal weken te doen en gooi er dan weer 300Kcal bovenop naar 3600Kcal om hopelijk wat meer massa/gewicht aan te komen.

Alle tips/op of aanmerkingen zijn welkom.

Groeten John
 
Gewoon lekker doorgaan zo hoor, prima toch. Gains gaan vanzelf komen op deze manier.
 
als je niet aankomt dan ligt je onderhoud hoger dan je denkt, meer eten dus!
 
Hi Jhon

Ik denk dat ik wel wat leuks voor je heb!
Een complete Krachttraining en Voedingsschema voor vechtsporters te koop bij

http://www.fightscene.nl/

Hier alvast een inleiding

Intro krachttraining voor vechtsporters

Het doel van een vechtsporter is niet het krijgen van een zo groot en gespierd mogelijk lichaam, maar een lichaam die zo goed mogelijk aangepast is op vechtsituaties. Hierbij spelen behendigheid, kracht, snelheid en niet te vergeten uithoudingsvermogen een belangrijke rol. Krachttraining voor vechtsporters heeft dus niets te maken met bodybuilding!

Beheers je sport

Als je naar goede vechtsporters in je omgeving kijkt, wat hebben ze dan allemaal gemeen? Simpel, ze hebben allemaal heel veel geoefend en getraind. Dit moet dan ook je basis zijn voordat je aan krachttraining begint. Je hebt weinig aan extra kracht en explosiviteit als je de vechttechnieken niet goed beheerst. Pas als je meent dat je dit voldoende beheerst, wordt het tijd om sport specifieke krachttraining toe te passen.

Er bestaan vele soorten vechtsporten, denk aan kickboksen, jiujitsu, Judo, karate etc. Hoewel de uitvoering van slagen, stoten en trappen verschillend kunnen zijn, hebben ze een aantal belangrijke zaken met elkaar gemeen.

Balans tussen kracht, snelheid en spieruithouding

Eén van de belangrijkste aspecten die alle vechtsporten met elkaar delen is de benodigde balans tussen kracht, snelheid en spieruithouding. Deze balans is natuurlijk afhankelijk van het type vechtsport, zo zal voor de ene vechtsport bijvoorbeeld kracht iets belangrijker zijn als snelheid (judo vs kickboksen). En juist bij vechtsporten als boksen en karate is snelheid en explosiviteit weer van groter belang.

Bij het maken van een krachttraining schema moet hier rekening mee gehouden worden. Denk hierbij aan het aantal sets, reps, gewicht, explosiviteit van de uitvoering, rust tussen de sets en reps. Er bestaan verschillende trainingsmethodieken die hier goed op aansluiten.

Samenwerking meerdere spiergroepen

Bij vechtsporten is voor elke stoot of trap een samenwerking van meerdere spiergroepen belangrijk voor een optimale uitvoering en efficiëntie. Zo is een groot verschil te zien tussen beginnende en gevorderde vechtsporters. Beginnende vechtsporters die bijvoorbeeld een rechtse directe maken, halen de kracht vooral uit de borst-, arm- en schouderspieren. Gevorderde krachtsporters daarentegen beginnen hun stoot vanuit het enkel-, knie- en heupgewricht, daarna pas worden de borst-, schouder- en armspieren ingezet om de stoot efficiënt af te maken. Ook bij andere stoten en trappen zie je dit verschil tussen beginners en gevorderden duidelijk.

Bij het maken van een krachttraining schema zal bekend moeten zijn welke vechtsport er wordt beoefend en welke spiergroepen getraind moeten worden. Voor het ontwikkelen van kracht en snelheid voor stoten, trappen en worpen moeten daarom sport specifieke oefeningen uitgevoerd

worden die gericht zijn op verbetering van de coördinatie tussen deze spiergroepen. Het doen van isolatie oefeningen is voor een vechtsporter dus minder nuttig.

In de regel zullen vechtsporters het meest gebaat zijn bij samengestelde oefeningen, waarbij tevens goed gelet moet worden op de explosiviteit van uitvoering.
 
Laatst bewerkt:
Thanksss!
Ik heb het boek besteld:)
 
Back
Naar boven