AndroidHealthClinic

Krachttraining leidt tot oprispend maagzuur

Bezoekers in dit topic

DL26

Cool Novice
10 jaar lid
Lid geworden
23 feb 2010
Berichten
100
Waardering
105
Lengte
1m88
Massa
72kg
Vetpercentage
15%
Dag allemaal,

ik post niet vaak op dit forum maar hoop dat jullie mij toch kunnen helpen. Sinds 2013 doe ik aan krachttraining, al dan niet met grote pauzes. Sinds 2 jaar heb ik veel last van oprispend maagzuur en sinds de sportschool door corona 2x is gesloten heb ik 2 periodes gehad dat ik niet trainde. Tijdens deze twee periodes had ik 0,0 last van oprispend maagzuur. Nu de sportscholen weer open zijn en ik weer redelijk voluit train (ik ben herstellende van jumpers knee), beginnen de problemen met oprispend maagzuur ook weer dus het is duidelijk dat de twee verbonden zijn.

Ik hou niet bijzonder goed bij wat ik elke dag eet of drink maar ben ondertussen wel gestopt met het eten van bepaalde soorten zure voeding (zoals b.v. tomaten) en CO2 houdende dranken, dit heeft een klein beetje geholpen maar het probleem is nog altijd daar. Ik drink ook zo'n 2 tot 3 liter water per dag en eet verdeeld over 3 maaltijden (lunch, avondeten en een eiwitrijke maaltijd voor het slapen gaan) zonder tussendoor te snacken. Ik ben een groot whisky liefhebber (dit is een hobby van mij, verzamelen e.d.) maar kan er door de maagzuur problemen niet meer van genieten omdat de alcohol de problemen uiteraard alleen maar vergroot.

Ik heb uiteraard maagzuur remmers geprobeerd (maar die mogen weer niet voor te lange tijd gebruikt worden), regelmatiger kleine maaltijden ipv van 3 grote maaltijden, pillen van gedroogde kalkwieren, meer of minder water maar deze oplossingen lijken vooralsnog niet te helpen. Ik ben ten einde raad, maar voordat ik een dokter bezoek wil ik graag via deze weg naar een oplossing zoeken. Zijn er mensen die dit herkennen en er wellicht een oplossing voor hebben? Uiteraard kan ik eerlijk antwoord geven op specifieke vragen mocht dat nodig zijn.

Alvast hartelijk dank voor jullie tijd en het meedenken!
 
Hoe lang van tevoren voor het sporten eet je?
Drink je veel tijdens t sporten?

Waar vaak niet aan gedacht wordt is dat oprispend maagzuur ook kan komen door te weinig maagzuur. Dan mengt t niet goed door de te verteren voeding in de maag en gaat t erop drijven.
Dat kan oprispingen geven.
Zeker bij inspanning zoals training span je veel spieren aan en ook inwendige spieren. Denk maar aan kracht zetten en ademen. Bij grote compounds zoals squat span je ook je core wat uiteraard ook druk geeft op je maag.

Maar goed. Om terug te komen op te weinig maagzuur. Probeer eens bij elke maaltijd 1 eetlepel azijn door je eten te doen (over groente of salade oid).
Dat kan helpen. Duurt wel een paar dagen voor je effect merkt.
Het is een idee. Het heeft mij persoonlijk wel geholpen. Misschien het proberen waard?
 
  • Like
Waarderingen: DL26
Het vervangen van koffie, thee en frisdranken door water kan misschien een beetje helpen: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/31786327/
Dank voor de link naar het artikel. Dit heb ik tijden terug al gerealiseerd, alle drie heb ik uit mijn leven verbannen helaas, niet alleen vanwege de maagklachten maar ook doordat m'n tanden er bruin van werden.

Hoe lang van tevoren voor het sporten eet je?
Drink je veel tijdens t sporten?

Waar vaak niet aan gedacht wordt is dat oprispend maagzuur ook kan komen door te weinig maagzuur. Dan mengt t niet goed door de te verteren voeding in de maag en gaat t erop drijven.
Dat kan oprispingen geven.
Zeker bij inspanning zoals training span je veel spieren aan en ook inwendige spieren. Denk maar aan kracht zetten en ademen. Bij grote compounds zoals squat span je ook je core wat uiteraard ook druk geeft op je maag.

Maar goed. Om terug te komen op te weinig maagzuur. Probeer eens bij elke maaltijd 1 eetlepel azijn door je eten te doen (over groente of salade oid).
Dat kan helpen. Duurt wel een paar dagen voor je effect merkt.
Het is een idee. Het heeft mij persoonlijk wel geholpen. Misschien het proberen waard?
Dank voor uw bericht.
Ik eet zo'n 1,5 tot 2 uur voor het sporten. Ik kijk niet perse naar wat ik precies eet, soms is het voor het gemak een doner kebab.
Tijdens het sporten drink ik niet bijzonder veel, een halve tot een hele bidon van 0,5 liter. gevuld met kraanwater.

Deze tip nog niet eerder gezien, ben er meteen mee begonnen. Kan ik ook gewoon een eetlepel b.v. appelazijn in 1x naar binnen werken? Dit is wat ik zojuist heb gedaan voor het avondeten.
 
zou het gewoon niet liggen aan de alkaline gehalte in de lichaam en of te veel stress ervaren . .
Ik heb jaren lang last gehad 😁 van een te zure maag waardoor mijn dagelijkse routine in hel veranderde .
Sinds 2012 gebruik ik omeprazole Mylan 20mg . Heeft geen nadelen bij langdurige gebruik.
Ik raad deze aan
The best
 
  • Like
Waarderingen: DL26
zou het gewoon niet liggen aan de alkaline gehalte in de lichaam en of te veel stress ervaren . .
Ik heb jaren lang last gehad 😁 van een te zure maag waardoor mijn dagelijkse routine in hel veranderde .
Sinds 2012 gebruik ik omeprazole Mylan 20mg . Heeft geen nadelen bij langdurige gebruik.
Ik raad deze aan
The best
Omeprazol is een standaard maagzuur remmer.
TS heeft maagzuur remmers geprobeerd.
 
Ik eet zo'n 1,5 tot 2 uur voor het sporten. Ik kijk niet perse naar wat ik precies eet, soms is het voor het gemak een doner kebab.
Niet zo gek dat je er dan last van hebt. Beetje training geeft gewoon druk op je maag, dus dan is een volle maag niet fijn.

Hoe vetter je eten is, hoe meer maagzuur je lichaam moet aanmaken om het te kunnen verteren. Vet eten blijft wat langer in je maag. Hoe meer maaginhoud je hebt, hoe sneller er druk op komt te staan tijdens het trainen. Dus dubbelop.

Probeer eens wat meer tijd tussen je eten en training, en wat minder vet in die maaltijd
 
+1 voor reactie van Gremlin
Deze tip nog niet eerder gezien, ben er meteen mee begonnen. Kan ik ook gewoon een eetlepel b.v. appelazijn in 1x naar binnen werken? Dit is wat ik zojuist heb gedaan voor het avondeten.
Dit is vaak iets wat over het hoofd wordt gezien. Immers verwacht iedereen dat maagzuur teveel altijd problemen van oprispingen geeft. Maar hoeft niet.
Kan ook met 1 eetlepel zo wegwerken voor/bij het eten.
 
Wederom hartelijk dank voor de reacties. Ik ga mijn eetpatroon voor het sporten dan ook aanpassen, dmv minder vetten in de maaltijd en meer tijd tussen maaltijd en training. Ik heb nu vanwege een korte vakantie iets meer dan een week niet getraind en toch houden de problemen aan. Misschien is minder vetten eten sowieso een goede stap voorwaarts, maar noten, zaden, pinda's, kaas, eieren en Griekse yoghurt zijn zo verdomde lekker. :(

Eerst lijkt het mij wel noodzakelijk uit te vinden of het probleem teveel of te weinig maagzuur is. Ik zal dus eerst een week lang de azijn methode testen om vervolgens mijn eetpatroon aan te passen (mits noodzakelijk).

Uiteraard zal ik hier mijn ervaringen delen.
 
Eerste update dan maar: Na 3 dagen appelazijn zijn de problemen alleen maar erger geworden. Wat ik hieruit opmaak is dat het probleem teveel en niet te weinig maagzuur is. Vandaag heb ik om 12 uur gegeten (inclusief een lepel appelazijn) en om 15 uur begon het probleem vrij heftige vormen aan te nemen. Toen een glas water gedronken en dat heeft de problemen verminderd. Ik ga nu enigzins vervroegd een vetarmer dieet proberen.
 
Ik ben ten einde raad, maar voordat ik een dokter bezoek wil ik graag via deze weg naar een oplossing zoeken.
Je was al ten einde raad. Nu ben je nog meer ten einde raad. Het lijkt me nu echt tijd om naar de dokter te gaan.
 
  • Like
Waarderingen: DL26
Je was al ten einde raad. Nu ben je nog meer ten einde raad. Het lijkt me nu echt tijd om naar de dokter te gaan.
Yup, was ook tot dezelfde conclusie gekomen. Het is vrij ongelooflijk hoe de kwaliteit van leven achteruit gaat met brandend maagzuur.
 
Yup, was ook tot dezelfde conclusie gekomen. Het is vrij ongelooflijk hoe de kwaliteit van leven achteruit gaat met brandend maagzuur.
Ik neem er elke ochtend 20mg omeprazol tegen.
 
  • Like
Waarderingen: DL26
Hier Omeprazol voorgeschreven gekregen van de dokter, maar op de lange termijn is dit gewoon shitzooi en werd het alleen maar erger. Letterlijk moeten afkicken van deze meuk, maanden erger geweest voor het weer beter ging. Ik ben van mening dat dokters dit te pas en te onpas voorschrijven n.a.v. van wat? 3 vragen over je gezondheid? En dan rest van je leven aan die zooi? Symptoombestrijding imo.

Net zoals marina1975 aan de zure dingen gegaan en merkte hier eigenlijk heel weinig van, eigenlijk alleen dat ik van zure dingen geen maagzuur kreeg. Dus dit werkte voor mij ook niet. Je kunt dus zeker appelazijn proberen als je een tijdje van de maagzuurremmers af bent, misschien werkt het voor je.

Wat mij geholpen heeft is tracken van voedsel en dit is een constant iets en steeds word je wijzer van wat het triggert en wat niet, ook een tijdje iets elimineren kan ervoor zorgen dat je later weer met mate het wel kunt eten. Vet voedsel, chocolade, teveel volume van brood of andere dingen, koffie, tomaat, rucola, eieren, teveel zuivel, alcohol, koolzuur zijn er bij mij allemaal uit geweest en je kunt het niet zo gek bedenken, sommige lichamen kunnen gewoon niet goed tegen bepaald voedsel. Dat merk je door maagzuur maar ook extreme vermoeidheid na het eten en je ontlasting en scheten ;)

Er is wel hoop want nadat ik dus veel lange tijd niet heb gegeten kan ik nu alles behalve rucola (weird as fuck) weer in beperkte mate eten/drinken. bijv. 10 koffie en ik heb last, maar 2 om de dag te starten gaat weer perfect.

Onze westerse cultuur loopt wat dit betreft erg achter op andere culturen, want wij hebben de schijf van 5 voor iedereen, terwijl de Aziatische culturen al eeuwen begrijpen dat je bepaalde type mensen hebben. We noemen dit al snel zweverig en dat klopt deels ook wel, maar er zitten ook goede zaken tussen zoals subcategorieën van groepen mensen die bepaalde voeding voor wel of niet moeten eten. Bijv. het indiase Ayurveda die 3 groepen heeft (test: https://www.ayurveda.nl/content/ayurveda-en-gezondheid/welk-dosha-type-bent-u/dosha-test ) maar ook de Chinese met water/vuur/aarde etc. Uitleg moet je dus het zweverige uit filteren, maar als je weet dat bijv. een bepaald type bent, kun je ook lezen dat er bepaalde type voedsel waarop je grote kans hebt dat je slecht reageert.

Dan heb je ook nog andere oorzaken dan voedsel zoals stress en slaapproblemen.

Succes met je zoektocht.
 
Laatst bewerkt:
Hier Omeprazol voorgeschreven gekregen van de dokter, maar op de lange termijn is dit gewoon shitzooi en werd het alleen maar erger. Letterlijk moeten afkicken van deze meuk, maanden erger geweest voor het weer beter ging. Ik ben van mening dat dokters dit te pas en te onpas voorschrijven n.a.v. van wat? 3 vragen over je gezondheid? En dan rest van je leven aan die zooi? Symptoombestrijding imo.

Net zoals marina1975 aan de zure dingen gegaan en merkte hier eigenlijk heel weinig van, eigenlijk alleen dat ik van zure dingen geen maagzuur kreeg. Dus dit werkte voor mij ook niet. Je kunt dus zeker appelazijn proberen als je een tijdje van de maagzuurremmers af bent, misschien werkt het voor je.

Wat mij geholpen heeft is tracken van voedsel en dit is een constant iets en steeds word je wijzer van wat het triggert en wat niet, ook een tijdje iets elimineren kan ervoor zorgen dat je later weer met mate het wel kunt eten. Vet voedsel, chocolade, teveel volume van brood of andere dingen, koffie, tomaat, rucola, eieren, teveel zuivel, alcohol, koolzuur zijn er bij mij allemaal uit geweest en je kunt het niet zo gek bedenken, sommige lichamen kunnen gewoon niet goed tegen bepaald voedsel. Dat merk je door maagzuur maar ook extreme vermoeidheid na het eten en je ontlasting en scheten ;)

Er is wel hoop want nadat ik dus veel lange tijd niet heb gegeten kan ik nu alles behalve rucola (weird as fuck) weer in beperkte mate eten/drinken. bijv. 10 koffie en ik heb last, maar 2 om de dag te starten gaat weer perfect.

Onze westerse cultuur loopt wat dit betreft erg achter op andere culturen, want wij hebben de schijf van 5 voor iedereen, terwijl de Aziatische culturen al eeuwen begrijpen dat je bepaalde type mensen hebben. We noemen dit al snel zweverig en dat klopt deels ook wel, maar er zitten ook goede zaken tussen zoals subcategorieën van groepen mensen die bepaalde voeding voor wel of niet moeten eten. Bijv. het indiase Ayurveda die 3 groepen heeft (test: https://www.ayurveda.nl/content/ayurveda-en-gezondheid/welk-dosha-type-bent-u/dosha-test ) maar ook de Chinese met water/vuur/aarde etc. Uitleg moet je dus het zweverige uit filteren, maar als je weet dat bijv. een bepaald type bent, kun je ook lezen dat er bepaalde type voedsel waarop je grote kans hebt dat je slecht reageert.

Dan heb je ook nog andere oorzaken dan voedsel zoals stress en slaapproblemen.

Succes met je zoektocht.
Dank je wel voor dit bericht, Chris.

Een korte update van mijn kant: Ik ben voor korte tijd toch weer aan de maagzuurremmers gegaan (Pantoprazol 20mg). Ik heb zondagochtend een pilletje genomen en sindsdien geen problemen meer gehad. Wanneer ik weer terug thuis ben maak ik meteen een afspraak met mijn huisarts. Mijn vader die al jaren in de verpleging werkt zei gister dat het geen enkel probleem moet zijn om jaren lang elke dag een maagzuurremmer te slikken, hij kent tientallen mensen die dit al jaren succesvol doen. Maar goed, m.i. is het vooral symptoombestrijding en ik heb liever dat ik zonder medicatie van de klachten afkom.

Iedereen nogmaals dank voor de adviezen. Ik zal voor zover mogelijk mijn situatie blijven updaten hier. Wellicht kan het anderen in de toekomst ook helpen.
 
Eindelijk een afspraak met de huisarts gehad, die denkt aan een middenrifbreuk. Voor nu heeft hij mij op een pantoprazolkuur gezet van 20mg per dag. De bijwerkingen zijn niet zo erg als kanker, is waar het op neerkwam. Ik moet nu een afspraak maken met een gastroloog die dan een gastroscopie moet maken om de "aandoening" te diagnostiseren.

Wordt vervolgd.
 
Eindelijk een afspraak met de huisarts gehad, die denkt aan een middenrifbreuk.
Actie om vast te stellen is altijd goed, want meten is weten. Goed dat de dokter je niet zomaar alleen met de pilletjes naar huis stuurt en ook doorstuurt.

De bijwerkingen zijn niet zo erg als kanker,
Dus de bijwerkingen vergelijkt de dokter met een erge ziekte zodat het minder erg lijkt? Dit komt op mij over als 'je kunt best iemand neerslaan, want de gevolgen zijn niet zo erg dan wanneer je iemand dood schiet' haha

Afijn ik snap de logica soms niet e.g. zalfjes tegen jeuk die na het stoppen grote kans op jeuk opleveren. ???

Wordt vervolgd.
Ik ben benieuwd! Succes en als het toch uitmondt op pilletjes blijven slikken kun je altijd nog besluiten om proberen ervan af te komen door anders te gaan eten/drinken.
 
  • Like
Waarderingen: DL26
Eindelijk een afspraak met de huisarts gehad, die denkt aan een middenrifbreuk. Voor nu heeft hij mij op een pantoprazolkuur gezet van 20mg per dag. De bijwerkingen zijn niet zo erg als kanker, is waar het op neerkwam. Ik moet nu een afspraak maken met een gastroloog die dan een gastroscopie moet maken om de "aandoening" te diagnostiseren.

Wordt vervolgd.
Fijn dat je weet wat het waarschijnlijk is.

Enig idee hoe je eraan komt?
 
  • Like
Waarderingen: DL26
Fijn dat je weet wat het waarschijnlijk is.

Enig idee hoe je eraan komt?
Ik denk dat het gekomen is tijdens een deadlift 2 jaar terug. Ik voelde bij een (voor mij) vrij zware deadlift opeens een berg maagzuur omhoog komen en sindsdien is het gebleven.
 
Beetje een late reactie op dit bericht, maar ik heb zelf erg veel last van maagzuur. Bij komt dit door een middenrifbreuk(je) (hiatus hernia). Dit kan worden veroorzaakt door zwaar tillen, persen, kracht zetten etc.. Bij mij gediagnosticeerd dmv een gastroscopie.
 
  • Like
Waarderingen: DL26
Back
Naar boven