XXL Nutrition

Krachttraining leidt tot oprispend maagzuur

Bezoekers in dit topic

ik kreeg maagzuur van bepaald rood fruit toen ik op dieet was lang geleden. collega van me had hetzelfde met hetzelfde type fruit. Geloof bosvruchten mix uit de diepvries.
 
  • Like
Waarderingen: DL26
Wat late reactie van mijn kant maar wederom een update hier. Voordat ik een afspraak wilde maken voor een gastroscopie wilde ik toch eerst nog iets anders testen: kijken of de hoeveelheid buikvet wellicht de boosdoener is. Het duurt nl. altijd een tijd voor ik echt last krijg van maagzuur en meestal komt dit door bulken en wat extra buikvet wat zich afzet. Ik ben twee maanden geleden tijdelijk gestopt met sporten. M'n dieet heb ik vooralsnog meerendeels gelaten zoals die was, tot 3 weken geleden zat ik strak rond de 76 kilo, tot die tijd continu last van oprispend maagzuur waarbij medicatie nodig was. Drie weken terug ben ik minder gaan eten en het afvallen is ingezet, ik weeg nu 73,5 kilo en ben een cm of wat rondom mijn buik kwijt. Sinds een week zijn alle symptomen van oprispend maagzuur weg. Ik pak het sporten snel weer op en ga nu extra goed letten op gewichtstoename, met name rondom mijn buik. Kijken of de symptomen weg blijven als ik m'n buikvet in bedwang weet te houden, dan maar wat langzamer bulken, meer cardio en/of minder progressie.

Anyway, een nieuwe update zodra dit experimentje in een vergevorderd stadium zit.
 
Zelf ook veel last gehad van reflux, inmiddels heb ik dit onder controle door behandelingen bij een osteopaat in combinatie met omeprazol. Wellicht het proberen waard :-)
 
  • Like
Waarderingen: DL26
Ondertussen weer een flinke tijd verder. 3 feb woog ik 73.5kg, nu zo'n 3 maanden later en met 3 tot 4 trainingen per week weeg ik 77.5 kg. Hoewel ik geen calorieen tel, zorg ik ervoor dat de basis van elke maaltijd eiwit is. Ik weet dus niet of ik onder, op of boven maintenance zit (gezien de gewichttoename moet het haast wel boven zijn, toch?). Maar, ik snack niet meer, op af en toe een handje vol pinda's of noten na, en mijn buikvet lijkt langzaam af te nemen, of word over een groter oppervlak verspreid. Al met al leidt dit er toe dat ik sterker wordt, zichtbaar grotere spieren heb (wellicht nog een hoop muscle memory) en dat ik geen last heb van maagzuur. Deze strategie lijkt vooralsnog te werken dus ga ik hiermee verder tot ik een plateau heb bereikt. Hierna zal ik langzaam maar zeker meer op mijn voeding gaan letten en verhogen met hopelijk zo min mogelijk vet toename.

In het kort: Vooralsnog geen problemen meer met oprispend maagzuur, zonder medicatie. Buikvet in bedwang houden lijkt de oplossing voor mij.
 
Dus je hebt geen gastroscopie laten doen? Niet dat dat leuk is maarja... :p
 
  • Like
Waarderingen: DL26
Dus je hebt geen gastroscopie laten doen? Niet dat dat leuk is maarja... :p
Besloten daar vanaf te zien gezien de ontwikkeling. Uiteraard zou het beter zijn geweest om het probleem voor eens en altijd goed te diagnostiseren, maar op deze manier kan ik prima leven.
 
Back
Naar boven