AndroidHealthClinic

Krachttraining na operatie?

Bezoekers in dit topic

GS17

Cool Novice
Lid geworden
6 jan 2015
Berichten
50
Waardering
3
Lengte
1m75
Massa
83kg
Ik wordt geopereerd over een maand en de dokter zei dat ik 3 weken na de operatie niet intensief mag trainen/contactsporten doen.

De enige sport die ik doe is fitness en het is wss wel m'n grootste nachtmerrie dat m'n gains van de voorbije 3 maanden drastisch gaan zakken tijdens die 'rustperiode'.

Ben 17j, 173cm lang en weeg 62 kilo. Ben in die 2 maanden 2kg bijgekomen. Ben nu zo'n 2 maanden bezig met fitness en tegen dat ik geopereerd ga moeten worden zal ik 3 maanden bezig zijn.
Heb al gehoord dat het de bedoeling is dat ik nog steeds veel eiwitten binnenkrijg tijdens de rustperiode om het verlies in spierkracht zo min mogelijk te maken.

M'n fullbody schema voor 3/4x per week ziet er nu zo uit:
-Warm up row 10min
-Calf raises (+20kg) 2x12
-Shoulder press 2x12
-Dumbbel curl 2x12
-Tricep extension 2x12
-Chest press 2x12
-Wide grip pulldown 2x12
-Assisted chin up 2x10
-Leg press 2x12
-2 a 3 buikspieroefeningen 2x12
-15min cardio intervaltraining

Ben sowieso al van plan om de eerste week niet te trainen, het is gewoon te riskant.
Na de eerste week ben ik wel van plan om het gewicht iets minder te doen en het rustiger aan te doen, is dit een goed idee?

De bedoeling van het niet trainen is om de druk op m'n hoofd zo weinig mogelijk te maken, zodat er geen draadjes loskomen van de operatie.
De draadjes zitten niet aan m'n arm of been of schouders ofzo dus het is niet echt de beweging die ik doe die een probleem kan veroorzaken, maar wel de intensiteit die de druk op m'n hoofd verhoogt en zo de draadjes kan doen losmaken.

Ik denk dat de buikspieroefeningen het grootste probleem zullen veroorzaken.
Het enige dat ik wil in die 3 weken is m'n kracht en spiermassa die ik heb opgebouwd in die 3 maanden behouden en (als mogelijk) weer een klein beetje progressie maken.

Welke oefeningen zou ik volgens jullie vermeiden?
 
Je bent zowat een beginneling. Je gains die je op drie maand hebt gemaakt zijn verwaarloosbaar, en die zal je na je operatie zeer snel terughebben. Ik ben zelf twee a drie keer zeer zwaar geopereerd, met revalidaties van 2 maanden tot bjjna een jaar. Wat ik heb geleerd is, is koppig te snel starten, je genezing vertraagt en contraproductief werkt.
Herstel eerst goed, en besef dat krachttraining geen sprint is maar een marathon. Een sport die je 40 jaar en meer zal doen. Waar je van je 18de tot je60 ste makkelijk kan blijvne groeien en sterker worden, op natuurlijke wijze.

Mijn raad: doe de operatie, doe de kinesitherapie indien nodig, luister naar de arts, luister naar je lichaam, stap, stap veel, tijdens je herstel, fiets af en toe, als de arts het toelaat; En zodra je het ok van de arts krijgt start heeeeeeel licht, en bouw dit heel traag op. Na drie maanden zal je dan even ver staan als waar je voor je operatie stond; En dan kan je tterug beginnen knallen. Lees en leer ondertussen over trainingsschema's en voedingsschema's.
Kijk naar motivatievideo's en blijf hier naar de ervaren mensen luisteren, zoals Sanca, Tymboo, 3xl gymz voor medisch advies en wimmos, (sommigen onder hen zijn niet altijd de meest sympathieke maar ze hebben wel veel kennis).

Pas na een paar maanden, moet je dan schema's en doelstellingen opstellen. Wat wil ik? breed worden zoals een bodybuilder, of sterk en atletisch als eeen crossfitter, of gewoon sterk als een strongman? Elk doel stelt een andere eis aan je lichaam en dus andere methodes.

Loop vooral niet te hard van stapel. Ik was ook 17 en ook impulsief en hypergemotiveerd, maar op lange termijn schaad je je eigen lichaam. Dus besef dat je, als je verstandig opbouwt, je op drie jaar tijd iets heel prachtig kan opbouwen, maar als je te hard gaat, jkan je na één jaar of zo iets kwetsen en een paar jaar niet meer trainen. Dus slow but steady.
 
Luister lekker naar je arts, herstellen wil je maar 1keer!
Als je de kans op complicaties wilt vergroten zou ik gaan trainen.
 
Eerst rusten en goed eten tot je volledig hersteld bent, dan het trainen terug wat opbouwen. Erna kan je weer knallen en verder gainen.
Succes!
 
Back
Naar boven