XXL Nutrition

Krachttraining of toch maar cardio? (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

boykazino

Novice
Lid geworden
26 jan 2013
Berichten
3
Waardering
0
Lengte
1m78
Massa
87kg
Hey, even de situatie kort voorstellen.
Ik ben een vrouw van 23, 1,78m groot en zou graag +-25kg afvallen. Een maand geleden ben ik mij gaan inschrijven in de fitness en heb ik 2 weken lang 6 dagen/week een uur/anderhalfuur gaan zweten op de cardio-toestellen, daarnaast heb ik ook 1x/w personal training in thaiboks. Ik verloor snel 3kg, hip hip hoera, extra motivatie. Aangezien ik overal lees dat krachttraining noodzakelijk is heb ik mijzelf een schematje gemaakt met telkens 4oef/spiergroep (benen en kont train ik apart) 8-12 reps, 3 sets. Om het simpel te houden. Nadien doe ik nog 30min cardio. Dag er na heb ik telkens wel spierpijn in de spiergroep die ik getraind heb dus ik denk dat dat wel goed zit? Ik neem ook bcaa's tijdens/na het trainen, ik drink een eiwitshake na het trainen. Ik neem als extra omega3, multivitaminen en dat is het denk ik zo'n beetje.
Qua voeding eet ik 's ochtends 30gr Brinta met 1 eiwit, 1 banaan en 100gr rood fruit. Ik train meestal voor de middag dus dan drink ik na training m'n shake. Middageten is meestal crackers met kippenwit. Tussendoor clean protein bar van body&fit (weinig KH), 'S avonds eet ik meestal 200gr kipfilet/biefstuk met 200gr spruitjes/boontjes/spinazie, wanneer ik zin heb in pasta maak ik 50gr volkoren pasta, met 200gr scampi's, broccoli en een light philadelphia sausje. En voor het slapen gaan maak ik een "papje" van 200gr magere kwark met 10gr pindakaas en 10gr cakao poeder van candarel. Honger heb ik eigenlijk nooit.

NU IS MIJN VRAAG: sinds ik krachttraining ben beginnen doen heb ik de indruk dat ik niet meer/niet zo snel afval lol. Moet ik mij dus toch maar eerst wat meer gaan focussen op de cardio tot er zeg maar 15-20kg van af is of moet ik geduld hebben? Ik zeg het eerlijk het motiveert natuurlijk wel meer als ik zie dat het getal op de weegschaal daalt.

Bedankt alvast voor de tips!
 
Laatst bewerkt:
Geduld hebben. Bcaas zijn weggesmeten geld als je voeding op orde zit.

Weet je je onderhoud qua kcal? ga daar een 500 kcals onder zitten en zie wat dit doet.

Post je volledige voedingsschema eens in de voedingssectie daar gaan ze je wel wat tips kunnen geven mocht je voeding voor verbetering vatbaar zijn.

Ik zou zeker de krachttraining niet laten vallen.

Hoe lang train je al?
 
De reden waarom je op de weegschaal niet zo snel afvalt kan te wijten zijn aan het feit dat je met cardio gewoon een pak harder zweet, als je dan bv. je dagelijks weegt kan dat daar wel wat verschil op geven.

Ik ben zelf 35 kg afgevallen en kan je enkel meegeven dat krachttraining prioriteit zou moeten krijgen. Het toned je lichaam, helpt bij het afvallen, maakt je sterker. Cardio kan je absoluut 2-3 dagen per week (bv op rustdagen) erbij nemen, het helpt je om makkelijker aan een kcal deficit te zitten of je kan erdoor iets meer eten maar nog steeds afvallen. En conditie is altijd leuk om te hebben.

Maar ik zou inderdaad eerst je voedingsschema volledig in orde te brengen. Uiteindelijk mag je nog zo hard trainen als je wilt, vet verlies je vooral door een gezond eetpatroon, en uiteraard minder kcal innemen dan je nodig hebt.
 
Afvallen is hier sowieso niet nodig, maar krachttraining geeft je lichaam gewoon prima vormen, wat Daybreaker ook zegt. Gewicht zelf zegt helemaal niets. Ik woog altijd tussen de 48-52. Ik weeg nu 55 en zie er door krachttraining met dit gewicht veel beter uit dan zonder krachttraining. Tien jaar terug had ik 55 een ramp geworden. Nu zeg ik: gewicht betekent in zichzelf bar weinig tot niets, ik ben zeer tevreden.

mo20170613.JPG
 
...+ de reden dat je de eerste weken sneller afviel is dat je waarschijnlijk vocht bent kwijtgeraakt...dus gewoon krachttraining en cardio blijven combineren en zoals al werd gezegt minder caloriën tot je nemen dan je verbrand en dan kom je er wel...en probeer voor de lange termijn voor jezelf een eet- en trainpatroon te vinden waar jij je prettig bij voelt want als je na het bereiken van je doel terugvalt naar oude gedragspatronen dan is dat heel erg zonde...succes!
 
Ikzelf ben geen fan van krachttraining om zoveel af te vallen; je bent continu moe en zuur omdat je lichaam te hard werkt met te weinig brandstof. Herstel duurt dan in mijn optiek véél te lang om de minimale spierwinst te verantwoorden.

Vet verliezen doe ik het liefst met cardio; lekker ontspannen iedere dag een uur in je fatburn zone zitten. En doordat je niet elke dag kapot en moe bent is het ook een stuk makkelijker om elke dag te gaan. Zou zelf de eerste 15-20kg zo doen.
 
Ikzelf ben geen fan van krachttraining om zoveel af te vallen; je bent continu moe en zuur omdat je lichaam te hard werkt met te weinig brandstof. Herstel duurt dan in mijn optiek véél te lang om de minimale spierwinst te verantwoorden.

Dan doe je m.i. iets niet goed. Ik krijg juist veel energie van krachttraining en te weinig brandstof heeft in mijn optiek echt te maken met je voedingsschema, dat dan niet in orde is. Herstel tussen krachttrainingen door voor de duur van 48-72 uur vind ik uitstekend voor het zien van vooruitgang. En spiergroei heeft nu eenmaal tijd nodig.
 
Ikzelf ben geen fan van krachttraining om zoveel af te vallen; je bent continu moe en zuur omdat je lichaam te hard werkt met te weinig brandstof. Herstel duurt dan in mijn optiek véél te lang om de minimale spierwinst te verantwoorden.

Vet verliezen doe ik het liefst met cardio; lekker ontspannen iedere dag een uur in je fatburn zone zitten. En doordat je niet elke dag kapot en moe bent is het ook een stuk makkelijker om elke dag te gaan. Zou zelf de eerste 15-20kg zo doen.

niet mee eens.
 
Hey, even de situatie kort voorstellen.
Ik ben een vrouw van 23, 1,78m groot en zou graag +-25kg afvallen. Een maand geleden ben ik mij gaan inschrijven in de fitness en heb ik 2 weken lang 6 dagen/week een uur/anderhalfuur gaan zweten op de cardio-toestellen, daarnaast heb ik ook 1x/w personal training in thaiboks. Ik verloor snel 3kg, hip hip hoera, extra motivatie. Aangezien ik overal lees dat krachttraining noodzakelijk is heb ik mijzelf een schematje gemaakt met telkens 4oef/spiergroep (benen en kont train ik apart) 8-12 reps, 3 sets. Om het simpel te houden. Nadien doe ik nog 30min cardio. Dag er na heb ik telkens wel spierpijn in de spiergroep die ik getraind heb dus ik denk dat dat wel goed zit? Ik neem ook bcaa's tijdens/na het trainen, ik drink een eiwitshake na het trainen. Ik neem als extra omega3, multivitaminen en dat is het denk ik zo'n beetje.
Qua voeding eet ik 's ochtends 30gr Brinta met 1 eiwit, 1 banaan en 100gr rood fruit. Ik train meestal voor de middag dus dan drink ik na training m'n shake. Middageten is meestal crackers met kippenwit. Tussendoor clean protein bar van body&fit (weinig KH), 'S avonds eet ik meestal 200gr kipfilet/biefstuk met 200gr spruitjes/boontjes/spinazie, wanneer ik zin heb in pasta maak ik 50gr volkoren pasta, met 200gr scampi's, broccoli en een light philadelphia sausje. En voor het slapen gaan maak ik een "papje" van 200gr magere kwark met 10gr pindakaas en 10gr cakao poeder van candarel. Honger heb ik eigenlijk nooit.

NU IS MIJN VRAAG: sinds ik krachttraining ben beginnen doen heb ik de indruk dat ik niet meer/niet zo snel afval lol. Moet ik mij dus toch maar eerst wat meer gaan focussen op de cardio tot er zeg maar 15-20kg van af is of moet ik geduld hebben? Ik zeg het eerlijk het motiveert natuurlijk wel meer als ik zie dat het getal op de weegschaal daalt.

Bedankt alvast voor de tips!

IMG_2017-08-22_07-53-05.JPG
 
Ben zelf ruim 35 kilo kwijt geraakt en ben al 3 jaar op gewicht. Afvallen is 1 behouden is vele malen lastiger. Krachttrainen is een must! Na de krachttraining 15 minuten cardio is prima.
 
Ik krijg juist veel energie van krachttraining en te weinig brandstof heeft in mijn optiek echt te maken met je voedingsschema, dat dan niet in orde is.

Dit, en een fijne krachttraining in de ochtend is voor mij zelfs de manier om even (mentaal) lekker wakker te worden!
 
Back
Naar boven