MuscleMeat

Krachttraining 's ochtends - voetbal 's avonds

Bezoekers in dit topic

FGVH

Cool Novice
Lid geworden
26 nov 2012
Berichten
144
Waardering
71
Lengte
1m91
Massa
86kg
Vetpercentage
9%
Beste forummers,

Voor mij is het seizoen weer begonnen wat betekent dat ik circa drie keer per week voetbal. Nu heb ik de tijd om 's ochtends vroeg naar de gym te gaan en dan des avonds te voetballen. Het komt zo uit dat ik morgen benen op het programma heb staan en dus 's avonds ook voetbaltraining. Ik vroeg me af of iemand een idee heeft over wat voor krachttraining dan wijs is om te doen opdat het mijn prestaties 's avonds niet te veel beïnvloed. Maximaalkracht of juist hoger in herhalingen, explosiviteit of juist statisch trainen. Als iemand hier ideëen over heeft hoor ik het graag.

Fijne avond.
 
Is het geen optie om je beentraining te doen op een dag dat je niet voetbalt? Beide op dezelfde dag gaat hoe dan ook je prestaties beïnvloeden. Als dat niet lukt zou ik het volume van je been training laag houden.
 
Vaak heb je juist de volgende dag toch pas last? Dus benen trainen op de dagen dat je voor voetbal traint lijkt mij opzich logischer?
 
Het lijkt me logischer om de morgen na je voetbaltraining te trainen. Je hebt als je een tijdje degelijk traint en je belasting bij jou past niet teveel last om niet te kunnen voetbaltrainen de dag erna.

Waarom dan de dag erna legday? Simpelweg omdat je benen optimaal kunnen herstellen na je krachtinspanning en dit herstel niet doorbroken wordt door je voetballen.
 
Vaak heb je juist de volgende dag toch pas last? Dus benen trainen op de dagen dat je voor voetbal traint lijkt mij opzich logischer?
Het gaat toch niet alleen om het hebben van spierpijn? Na je beentraining zijn je energievoorraden in je benen wel degelijk leger en door vrij snel daarna te gaan voetballen belemmer je het herstelproces. Dit is mijn kijk erop althans. Maar uiteindelijk moet TS ervaren wat hij zelf prettig vind denk ik. :)
 
Laatst bewerkt:
Wat voor niveau speel je?
En als je voetbalt hoef je geen benen te trainen. :)
 
Ligt er maar net aan hoe de trainingen er uit zien.

Morgens zwaar squaten ed zou ik niet combineren met savonds sprintjes trekken. Evenmin smorgens high volume benen en dan savonds duurtraining maar combi waarbij verschillende energiesystemen worden gebruikt zou wel kunnen maar dat is een zaak van proberen .

Persoonlijk zou ik het trouwen zo proberen in te delen dat er maximaal (=/= optimaal) rust tussen het gebruik van je benen is.
 
Het mooiste is om dit met een dag te scheiden, maar eerlijk gezegd is sochtend en savonds de tweede favoriet onder sporters. In de ochtend stevig je benen trainen heeft wel wat effect op je prestaties in de avond, maar is normaal gesproken wel acceptabel voor trainingsdagen. Bij wedstrijden zou ik dit niet doen en zelfs taperen.

Je merkt tijdens je voetbal training direct hoeveel hinder het geeft en kunt de volgende keer hiermee rekening houden. Bij de navolgende benendag merk je of je voldoende hersteld bent. Ben je onvoldoende hersteld, dan kun je zoals Japio al zei je volume iets verlagen door een of meer setjes weg te laten (zou met 1 beginnen)

Je kunt je ook iets inhouden met je voetbal training, maar als voetbal je primaire sport is zou ik die specifieke oefeningen voorrang geven, aangezien je juist daarin je lijf wil trainen.

Erg benieuwd wat je gekozen hebt en hoe het bij zowel je voetbal- als krachttraining is bevallen.
 
Tenzij je bij een topclub voetbalt ga je het echt niet merken
 
Thanks voor de reacties. Ik heb het toevallig zowel dinsdag als donderdag gedaan. Dinsdag 's ochtends voor de benen alleen gesquat, maximaalkracht op 3 reps en daarna hoger in herhalingen met een band om de knieëen om aan mijn vorm te werken. In de avond gewoon lekker gevoetbald, volgende ochtend wakker geworden alsof ik was aangereden door een vrachtwagen. Maar naarmate de dag vorderde ging het beter. Donderdag (gister) 's ochtends pittiger benen gepakt; frontsquats met setjes van 5 tot 25 reps, daarna hipthrusters tm 120kg, daarna splitsquats en daarna nog sled push en pulls. Tussen de middag ff kort tukje gedaan en 's avonds twee uur geknald op het veld. Na voetbal kwam ik thuis en voelde ik me 20 jaar ouder wel. Vandaag voel ik me vooral moe, maar heb deze week 5x kracht gedaan en dus 2x voetbal. Heb op de dagen van voetbal ook meer kcal gepakt (normaal 2450 nu rond de 3500). Conclusie; het kan, het is wel erg vermoeiend voor het lichaam en ik merk dat ik wel echt de calorieën moet verhogen op zo'n dag.
 
Mijn ervaring is dat 't vooral ligt aan je voeding eromheen. Als je bulkt, is 2x trainen (KT en voetbal) minder een probleem dan wanneer je in een cut zit. Ik merkte 't zelf vroeger ook (toen ik ook sporten combineerde), als ik dan 's avonds moest trainen terwijl ik aan het cutten was, dan was m'n prestatie sowieso een stuk minder. Merkte 't vaak aan hele kleine dingen, overal net een (milli)seconde later, anticipatie, scherpte, snelheid/explosiviteit, gaat dan allemaal net een stukje minder. Niet dat 't niet te combineren was ofzo, maar je draaide vrijwel nooit je beste training. Ging altijd met zo'n "net niet" gevoel 't veld af. In 'n bulk daarentegen merkte ik dan weer 0 verschil als ik 's ochtends ook getraind had (en overdag m'n rust had gepakt). Heeft vooral met energie surplus te maken lijkt me. Afhankelijk van wat je ambities zijn / waar je 't meeste plezier uit haalt, zul je je keuze moeten maken. Het is prima te combineren, maar de perfecte prestatie (bij beiden) zal je nooit echt halen door beiden op dezelfde dag te doen.
 
Thanks voor de reacties. Ik heb het toevallig zowel dinsdag als donderdag gedaan. Dinsdag 's ochtends voor de benen alleen gesquat, maximaalkracht op 3 reps en daarna hoger in herhalingen met een band om de knieëen om aan mijn vorm te werken. In de avond gewoon lekker gevoetbald, volgende ochtend wakker geworden alsof ik was aangereden door een vrachtwagen. Maar naarmate de dag vorderde ging het beter. Donderdag (gister) 's ochtends pittiger benen gepakt; frontsquats met setjes van 5 tot 25 reps, daarna hipthrusters tm 120kg, daarna splitsquats en daarna nog sled push en pulls. Tussen de middag ff kort tukje gedaan en 's avonds twee uur geknald op het veld. Na voetbal kwam ik thuis en voelde ik me 20 jaar ouder wel. Vandaag voel ik me vooral moe, maar heb deze week 5x kracht gedaan en dus 2x voetbal. Heb op de dagen van voetbal ook meer kcal gepakt (normaal 2450 nu rond de 3500). Conclusie; het kan, het is wel erg vermoeiend voor het lichaam en ik merk dat ik wel echt de calorieën moet verhogen op zo'n dag.
De vraag is ook of dit op de lange termijn bevorderlijk is voor je herstel..
 
Wat voor niveau speel je?
En als je voetbalt hoef je geen benen te trainen. :)

Waarom zou je je benen dan niet hoeven trainen?
Die pak je tijdens een voetbal training toch op een totaal andere manier dan tijdens een krachtraining?
 
Waarom zou je je benen dan niet hoeven trainen?
Die pak je tijdens een voetbal training toch op een totaal andere manier dan tijdens een krachtraining?

Is een grapje. Sommige voetballers zeggen dat. ;)
 
Ik hoopte al op dit antwoord ‍♂️‍♂️
Waarom?

aNddODh.jpg
 
Omdat ik even dacht dat je serieus was met je opmerking:roflol::roflol:
 
Back
Naar boven