XXL Nutrition

'Krachttraining' van Frederique Delavier (online downloaden)

Bezoekers in dit topic

Wat ik wel ontzettend irritant vind van dit boek is dat allerlei verschillende termen van spieren door elkaar gejast worden...soms noemt hij gewoon hamstrings bijvoorbeeld en opeens lult hij weer met een andere moeilijke term voor hamstrings die nergens uitgelegd wordt...Er staat eigenlijk ook nergens wat de verschillende koppen van de triceps zijn...ze zeggen dan bijvoorbeeld de lange kop van de triceps...maar er staat geen tekeningetje met een pijltje waar bij staat "Lange kop"...ik geloof iig dat het over de triceps ging...kweet het niet meer...maar ondervinden meer mensen dit probleem?
 
Wat ik wel ontzettend irritant vind van dit boek is dat allerlei verschillende termen van spieren door elkaar gejast worden...soms noemt hij gewoon hamstrings bijvoorbeeld en opeens lult hij weer met een andere moeilijke term voor hamstrings die nergens uitgelegd wordt...Er staat eigenlijk ook nergens wat de verschillende koppen van de triceps zijn...ze zeggen dan bijvoorbeeld de lange kop van de triceps...maar er staat geen tekeningetje met een pijltje waar bij staat "Lange kop"...ik geloof iig dat het over de triceps ging...kweet het niet meer...maar ondervinden meer mensen dit probleem?

Daar heb je gelijk in. Dat is inderdaad een minpunt.

Het is jammer dat er in dit boek een overzicht ontbreekt van de anatomie met de Nederlandse benamingen erbij. Bij de tekeningen in dit boek staan alleen de Latijnse benamingen. Bij de uitleg van de oefeningen worden idd "allerlei verschillende termen van spieren door elkaar gejast". Het gevolg is dat de gemiddelde lezer zo veel minder heeft aan de tekeningen in het boek en aan de uitleg van de oefeningen. Tenzij je als lezer al weet waar bijvoorbeeld de volgende spieren zitten: De lange en korte radiale strekspier, opperarmspaakbeenspier, ronde vooroverkantelaar, onderdoornspier, haakarmspier, kleine ronde spier, dieper gelegenbovendoornspier, deltaspier, monnikskapspier, voorste getande spier, etc. etc. etc. Als je niet weet waar de spieren zitten, dan helpt het niet als je vervolgens naar een tekening kan kijken met alleen maar Latijnse namen erbij.

Het is logisch dat de pectoralis major gewoon de grote borstspier is.
Minder logisch is de volgende zin: "Als u aan het einde van de beweging de schouderbladen naar elkaar toe beweegt, traint u bovendien de monnikskapspier, de ruitvormige spier, de kleine ronde spier en de onderdoornspier". Ik wil natuurlijk graag weten waar die spieren dan wel niet zitten. Ik kijk dus op het plaatje en wat zie ik: trapezius, clavicula, infraspinatus, teres minor, en de deltoideus. (p.35)
Dat is idd een probleem. Het is erg verwarrend en niet erg gebruiksvriendelijk.

Het boek zou veel leesbaarder en gebruiksvriendelijker worden met een overzicht van de anatomie met de Nederlandse benamingen erbij. Dat kan relatief goedkoop door aan ieder boek een boekenlegger toe te voegen. Ik heb al een email naar de uitgever verzonden. Je weet maar nooit. Misschien helpt het.
 
Women's Strength Training Anatomy
is van dezelfe auteur, als iemand weet waar die te "vinden" is dan worden de dames ook blij ;-)
 
Back
Naar boven