XXL Nutrition

krachttraining wielrennen (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

dejas

Novice
10 jaar lid
Lid geworden
13 dec 2005
Berichten
6
Waardering
0
Geachte heren kenners,

Na een aantal jaren de winter door te hebben getraind op de fiets (crossfiets/spinbike) wil ik dit gaan aanvullen met specifiek trainen in de sportschool. Nu heb ik al rond gekeken op dit forum en ben ik er wel achter dat voor mij squaten de basis oefening moet zijn.
Mijn doel is dus kracht en geen massa.
Dit hoeft natuurlijk niet alleen voor de benen te zijn, wil ook aan mijn bovenlijf werken. Maar ook hier geldt dat kracht voor massa gaat. Ben al wel op de plaatselijke sportschool geweest echter hier was het schema niet echt doordacht en heel standaard. Ik weet het, andere sportschool zoeken. Maar het is een klein dorpje en wil deze winter kijken wat het me brengt.

Zou iemand me misschien iets kunnen vertellen over welke oefeningen/aparaten ik moet gaan gebruiken en op welke manier (veel of weinig reps en aantal series bijv.)
Alvast bedankt.
 
Hoi dejas,

hier is erg veel over te vertellen, maar veel is al gezegt, onder andere op deze sites:

Gezond Sporten: krachttraining voor wielrenners
Trainingen
WielerAdvies - Wielrennen - Cycling - Veldrijden - Cyclocross - Bike - MTB > Krachttraining
WielerAdvies - Wielrennen - Cycling - Veldrijden - Cyclocross - Bike - MTB > Krachttraining
en ook erg nuttig, met plaatjes en tabel:
KNKF - Koninklijke Nederlandse Krachtsport en Fitnessfederatie

Belangrijk is (maar dat is eigen ervaring), dat je het gewicht dat je gebruikt langzaam opbouwt, als je pezen en aanhechtingen te zwaar belast worden is dat niet prettig, op zijn zachts gezegt.

Succes ermee, en ja het kan erg zinvol zijn, maar je moet wel een balans weten te vinden tussen benen zwaar kracht trainen en nog een beetje naar tevredenheid fietsen.
 
Je kunt beter op uithouding en explosiviteit trainen dan op kr8..
 
als wielrenner wil je aan je bovenlijf werken voor kracht? Verklaar je nader.
 
@wimmos
Dejas zal zeker zelf ook wel antwoorden.
Maar je gebruikt nogal wat spieren, met alleen sterke benen kom je er niet, sterke onderrugspieren zijn erg belangrijk, zowiezo moet je een sterke core hebben. Armen niet zo heel belangrijk, en je moet zeker ook weer niet teveel massa hebben. Maar je hebt je lijf wel graag een beetje in 'balans'.

En ik heb geen idee hoe fanatiek dejas is, maar als je heel erg veel fietst, lang zwaar, bv vaak wedstrijden, dan kan je veel spieren afbreken in een seizoen. Dan lever je (te) veel kracht in.

Zie ook al de eerdere links. ;)
 
Back
Naar boven