MuscleMeat

Krijg bench plateau niet doorbroken (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

kasje4884

Novice
Lid geworden
13 dec 2021
Berichten
1
Waardering
0
Lengte
1m94
Massa
85kg
Vetpercentage
12%
Ik zit nu al zo’n 4 maanden vast op mijn bench. Het is zelfs achteruit gegaan (van 82,5 kg naar 75 kg drukken). Ik irriteer me hier mateloos aan. Heb zelfs net 8 weken dieet erop zitten waarbij ik precies alles bij hield maar zelfs dat hielp me er niet door heen. de rest gaat wel degelijk vooruit maar ook niet geweldig. Ik doe nu 1,5 jaar aan krachttraining en weet dat het draait om herstel, slaap, voeding en training. Volgens mij is dit bij mij allemaal in orde. Hield voeding bij 3700 calorien, train 4/5x in de week en slaap 8 uur per dag. Iemand enige tips of ervaring? Wordt er erg moe van.
 
Up the dose

wat bedoel je met heb 8 weken gedierte, cut of bulk?
 
Wat voor mij het best werkt is gewoon steeds zwaarder gaan. Een gewicht pakken waar je tussen de 6 en 8 herhalingen mee kan. Uiteindelijk red je het na een paar trainingen 8 tot 10 herhalingen en dan gewoon weer 5 kg omhoog gaan. Of je gaat een schema zoals 5x5 volgen.
 
Ik zit nu al zo’n 4 maanden vast op mijn bench. Het is zelfs achteruit gegaan (van 82,5 kg naar 75 kg drukken). Ik irriteer me hier mateloos aan. Heb zelfs net 8 weken dieet erop zitten waarbij ik precies alles bij hield maar zelfs dat hielp me er niet door heen. de rest gaat wel degelijk vooruit maar ook niet geweldig. Ik doe nu 1,5 jaar aan krachttraining en weet dat het draait om herstel, slaap, voeding en training. Volgens mij is dit bij mij allemaal in orde. Hield voeding bij 3700 calorien, train 4/5x in de week en slaap 8 uur per dag. Iemand enige tips of ervaring? Wordt er erg moe van.
Deload misschien? Gaat toch iets fout als je achteruit gaat.
 
Hoe vaak bench je per week ?
 
Ik zit nu al zo’n 4 maanden vast op mijn bench. Het is zelfs achteruit gegaan (van 82,5 kg naar 75 kg drukken). Ik irriteer me hier mateloos aan. Heb zelfs net 8 weken dieet erop zitten waarbij ik precies alles bij hield maar zelfs dat hielp me er niet door heen. de rest gaat wel degelijk vooruit maar ook niet geweldig. Ik doe nu 1,5 jaar aan krachttraining en weet dat het draait om herstel, slaap, voeding en training. Volgens mij is dit bij mij allemaal in orde. Hield voeding bij 3700 calorien, train 4/5x in de week en slaap 8 uur per dag. Iemand enige tips of ervaring? Wordt er erg moe van.
"Primen" wil nog wel eens helpen. Als ik 90kg druk voor max reps, kom ik net aan de 12, dan 10, dan 8. Als ik eerst, na opwarmen met minder gewicht, 6x90 doe en dan 6x100 of 6x105, haal ik makkelijk 15x90. En dan misschien 12 en 10.
 
Hoe heb je die 1,5 jaar getraind?
 
Wat voor mij het best werkt is gewoon steeds zwaarder gaan. Een gewicht pakken waar je tussen de 6 en 8 herhalingen mee kan. Uiteindelijk red je het na een paar trainingen 8 tot 10 herhalingen en dan gewoon weer 5 kg omhoog gaan. Of je gaat een schema zoals 5x5 volgen.

Dan train je ook continue tegen je max aan.
 
Dan train je ook continue tegen je max aan.
Ja dat klopt. Ik laat hoogstens 1 rep in de tank zitten, voor mij werkt het goed op deze manier. Maar ieder lichaam is anders uiteraard.
 
Als je daadwerkelijk een 8 weekse cut erop hebt zitten is het vrij normaal dat je niet door plateau heen gaat en zelfs achteruit gaat , je lichaam kan niet dezelfde prestatie leveren op minder “ brandstof “
 
Progressie vs falen

Ik heb hetzelfde probleem, gehad nu hopelijk en de andere aanpak lijkt te werken want de setjes gaan makkelijker en het volume neemt toe.

Totaal volume, periode, deload leren denken is bovenstaand topic kort samengevat

In jou situatie sluit ik mij bij Camelus aan, deload zou wel lekker zijn voor je als je tot frustratie tegen een plateau aan loopt en achteruitgang boekt.
 
deload daarna zelf veel vooruit gegaan met 5x5 dus wellicht kun je dat proberen
 
Ja dat klopt. Ik laat hoogstens 1 rep in de tank zitten, voor mij werkt het goed op deze manier. Maar ieder lichaam is anders uiteraard.

Ala beginner kan je ook een lange tijd op deze manier overloaden, op den duur zul je wel iets anders moeten gaan verzinnen wil je sterker worden in bench
 
Voor mij hielpen rack lockouts. Daarmee pakte ik dan een hoger gewicht dan de bench waardoor mijn bench ook steeds makkelijker ging
 
Ala beginner kan je ook een lange tijd op deze manier overloaden, op den duur zul je wel iets anders moeten gaan verzinnen wil je sterker worden in bench
Ja als beginner sowieso. Maar bij mij werkt het zelfs nog met setjes van 110/120kg bench. Om te plussen
 
Voor mij hielpen rack lockouts. Daarmee pakte ik dan een hoger gewicht dan de bench waardoor mijn bench ook steeds makkelijker ging
Dat is ook een manier van "priming". (Volgens mij noemt Jeff Cavaliere het zo, zelf heb ik het principe onafhankelijk bedacht.) Het komt neer op het optimaal activeren van je spiervezels. Zelf doe ik in mijn opwarmsets soms setjes met een gewicht dat zwaarder is dan dat van mijn werksets.
 
Dat is ook een manier van "priming". (Volgens mij noemt Jeff Cavaliere het zo, zelf heb ik het principe onafhankelijk bedacht.) Het komt neer op het optimaal activeren van je spiervezels. Zelf doe ik in mijn opwarmsets soms setjes met een gewicht dat zwaarder is dan dat van mijn werksets.
Werkt echt top, als ik 4x10x60 wil benchen ga ik in mijn warming-up ook vaak richting 3x70-75kg om dan de stap terug te zetten naar 60kg. Opeens bench je die 4x10x60 makkelijk, terwijl als ik mezelf niet "prime" red ik die 4x10x60 vaker niet dan wel.
 
Het lijkt me goed als je eerst eens je huidige bench routine en voor zo ver mogelijk je gehele trainingsroutine hier post. We moeten weten welke opbouw je nu gebruikt om je te kunnen helpen met de vraag wat je zou moeten veranderen.
 
Back
Naar boven