Fitness Seller

Krijg bench plateau niet doorbroken

Bezoekers in dit topic

je past je reprange aan?
Zoals vandaag met me bench training, zit ik op 125kg 5/6 herhalingen. Dit doe ik dan een paar trainingen en dan red ik die 125kg 7/8 herhalingen. En dan ga ik naar 127,5kg of 130kg 5/6 herhalingen en zo door tot dat ik echt vast loop.
 
Zoals vandaag met me bench training, zit ik op 125kg 5/6 herhalingen. Dit doe ik dan een paar trainingen en dan red ik die 125kg 7/8 herhalingen. En dan ga ik naar 127,5kg of 130kg 5/6 herhalingen en zo door tot dat ik echt vast loop.
Dat klinkt alsof je dat traject al een paar keer hebt doorlopen.
 
Idem hier. Het gaat maar traag vooruit tegenwoordig. Zit op 8*80 - 5*85 - 2*90. Opwarmen met 10*40, 10*60 en dan of heel heel langzaam opbouwen met 80-85-90. Wissel dat laatste af om de 3-4 dagen. Aangevuld met nog wat tricep oefeningen, dips en schouder oefeningen nadien.
Iemand advies hoe ik sneller kan opbouwen?
Beter meer sets, minder reps, aanvullende oefeningen?
 
Idem hier. Het gaat maar traag vooruit tegenwoordig. Zit op 8*80 - 5*85 - 2*90. Opwarmen met 10*40, 10*60 en dan of heel heel langzaam opbouwen met 80-85-90. Wissel dat laatste af om de 3-4 dagen. Aangevuld met nog wat tricep oefeningen, dips en schouder oefeningen nadien.
Iemand advies hoe ik sneller kan opbouwen?
Beter meer sets, minder reps, aanvullende oefeningen?
Vaak is het ook de voeding die niet op orde is. En als dat het geval is, kan je de meest efficiënte strength programma’s uit de kast halen. Maar dan gaat het je helaas nog niks brengen.
 
Idem hier. Het gaat maar traag vooruit tegenwoordig. Zit op 8*80 - 5*85 - 2*90. Opwarmen met 10*40, 10*60 en dan of heel heel langzaam opbouwen met 80-85-90. Wissel dat laatste af om de 3-4 dagen. Aangevuld met nog wat tricep oefeningen, dips en schouder oefeningen nadien.
Iemand advies hoe ik sneller kan opbouwen?
Beter meer sets, minder reps, aanvullende oefeningen?
Ik zou niet zoveel kracht in de warming up doen.
Als 8x80kg je werkset is dan is 10x60kg al een set die jou kracht kost. Zou het meer in jou geval zo doen;
Lege stang 15x
40kg 5x
40kg 5x
50kg 5x
60kg 3x
70kg 2x
Werkset

Zo verlies je geen kracht in de warming up en gaat al je power naar je werksets. Kunt ook bijv 60kg 3x die set 5x herhalen als je dat wilt maar zou echt niet pushen met je kracht in de warming up.
 
Ik lees hier veel tips over oefeningen, voeding en schema's e.d. Ik ben ook geinteresserd in de uitvoering van je oefening. Wat is jouw verhouding concentrisch/excentrisch tijdens de uitvoering van je bench?
 
Ik weet niet hoeveel je chest traint, maar zou er meer tijd tussen laten. Ik ben vooruit beginnen gaan na meer rust ertussen te leggen en ook meer basic tricep oefeningen te doen zoals dips en smal benchen. Ook iets cool is om een paar weken meer herhalingen met minder gewicht te doen. Iets van een 15 herhalingen met pure focus op het juist uit te voeren. Zit je ook in een veiligere situatie om tot failure te gaan.
 
Idem hier. Het gaat maar traag vooruit tegenwoordig. Zit op 8*80 - 5*85 - 2*90. Opwarmen met 10*40, 10*60 en dan of heel heel langzaam opbouwen met 80-85-90. Wissel dat laatste af om de 3-4 dagen. Aangevuld met nog wat tricep oefeningen, dips en schouder oefeningen nadien.
Iemand advies hoe ik sneller kan opbouwen?
Beter meer sets, minder reps, aanvullende oefeningen?
Minder steeds die maxouts met 80-85-90 en meer wat lichtere volume sets doen. Bouw eens met die 60kg 4-6 sets van 8 tot 12 reps op, dan met 62kg, 64, etc.

Met 2 sessies per week kun je dat voor verschillende rep ranges doen, bijvoorbeeld de ene trainig iets zwaarder voor 5x5 en de andere training wat lichter 4-6x8-12.
 
Toen ik natty was en eenmaal een plateau had bereikt bij 100 kilo begon ik met 50 kilo dumbbels te pressen tot faillure. En dat hielp ook.
Wat ook hielp was mijn triceps zwaar belasten met skullcrusher en tricep rope extention. En overhead dumbbel tricep extention. Vergeet ook niet zwaar schouder presses te doen.
Ik gaf toen max 7 dagen tussen voor mijn volgende zware bench sessie
 
Ik ga het zo proberen dus :
10x40
5x60
2x80 (of meer?)
2x90 en die laatste set opbouwen naar 3-4-5x90 (in de loop van de komende weken)
haal ik die 5x90 binnen een maand of 2-3? dan opbouwen naar 1x95, 2x95 enz
laatste set doe ik nog max aantal x 60 kg keer of 10).
Dan nog wat pompen, setje dippen, tricep oefening en schouder press.

dit om de 3-4 dagen.
Iemand tips?
 
Ik ga het zo proberen dus :
10x40
5x60
2x80 (of meer?)
2x90 en die laatste set opbouwen naar 3-4-5x90 (in de loop van de komende weken)
haal ik die 5x90 binnen een maand of 2-3? dan opbouwen naar 1x95, 2x95 enz
laatste set doe ik nog max aantal x 60 kg keer of 10).
Dan nog wat pompen, setje dippen, tricep oefening en schouder press.

dit om de 3-4 dagen.
Iemand tips?
Van 2x90 naar 3x90 gaat lang duren via deze manier indien je al echt op je max traint. Zou eerder sets van 6/8 reps doen en kan je 8 reps met gewicht x dan 2.5kg erbij voor 6 reps en bouw je dat weer naar 8 reps en dan weer 2.5kg erbij etc.

Je opbouw naar je werkset is goed, spendeer daar niet veel kracht aan. Indien je het idee hebt dat je met 1 of 2 sets 2x80kg nog niet klaar bent dan doe je die set 3/4/5x maar verdoe je kracht niet tijdens je warming up.
 
Fractional plates een idee? Kleinere stappen qua gewicht. 0,5 1kg?
 
Tx! Zit nu al op 3x90 gewoon door minder reps te doen met 60 kg (5 gedaan), dan 2x80 en 3x90.
Nu juist tattoo laten zetten en moet 14 dagen rusten… :-(
 
Back
Naar boven