Fitness Seller

Kruiden in de voeding (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

gertXjan

Cool Novice
Lid geworden
7 jun 2012
Berichten
55
Waardering
5
Lengte
1m86
Massa
106kg
Aangezien ik zelf fan ben om wat kruiden op mijn eten te gooien in plaats van zout (die vocht vast houd) omdat het niet alleen uw eten lekkerder maakt maar daarentegen ook nog eens gezond kan zijn.

Hieronder zal ik enkele veel voorkomende kruiden in de huis-tuin-keuken wat uitdiepen.

Dit is geen homeopathie, gewoon aanduiden dat wat afkruiding op uw vlees of vis uw maaltijd alleen maar bevordert en lekkerder maakt.

Daarna heb ik onderaan erbij geschreven hoe ik mijn kip klaarmaak en mijn rundergehakt.


1. Basilicum

a) werking

Het werkt opwekkend, krampwerend, hoestdempend. Is heilzaam voor onze spijsvertering en is ontstekingsremmend, zowel is verse vorm als gebruikt in thee.

b) gebruik

In tomatengerechten is Basilicum een lekkernij, denken wij hier vooral aan tomatensaus, spaghetti, pizza en ook fijngesnipperd in onze tomatensla.
Kaas met toevoeging van Basilicum (feta, platte kaas, verse kaas) is overheerlijk. Verder is het gebruik van het �Koningskruid� (zoals de Grieken Basilicum noemen) in koekjes, kroketten, meelspijzen, in kruidenazijn een aan te raden smaakmaker.


2. Bieslook

a) werking

Bieslook werkt zacht laxerend, bevordert de eetlust en is vochtafdrijvend.. Het is bloedsuikerverlagend en hoestdempend. Bieslook is een rijke leverancier van vitamine C en bevat ook vitamine A en B.

b) gebruik

Bieslook smaakt in nagenoeg elk gerecht, maar mag nooit meegekookt worden (smaakverlies). De pijpvormige blaadjes kunnen fijngesnipperd toegevoegd worden aan salades, soepen, dipsausjes, eiergerechten, ragout en ook in de befaamde kruidenboter op basis van look of bieslook, dit laatste zowel als smaakmaker maar ook als kleurgever, het oog wil immers ook wat. De bloemen kan men gebruiken als garnering maar men kan ze ook fijn snipperen in salades. Bieslook kan men invriezen, dit evenwel fijngesneden, gedroogd verliest het snel zijn aroma.


3. Dragon

a) werking

Dragon wekt de eetlust op en stimuleert de spijsvertering.
Dragon is vochtafdrijvend. Bij een zoutloos dieet is dragon een aangenaam alternatief, gezien de pittige, zurige smaak.


b) gebruik


Dragon wordt vooral gebruikt in kip- en eiergerechten, salades, vinaigrettes. Een dragon- of bearnaisesaus maakt van onze maaltijden een culinair festijn. Ook de populaire dragonazijn smaakt enorm lekker bij salades,... Ook in soepen is dragon complementair (venkelsoep, tomatensoep ....).

4. Kervel

a) werking

Bevat bloedzuiverende en urineafdrijvende eigenschappen. Kervel is tevens een rijke leverancier van vitamine C en bevat veel koolhydraten.

b) gebruik

De malse, jonge blaadjes worden gebruikt in soepen, salades, sausen en in omelet, de stengels worden evenwel verwijderd. Gebruik steeds vers geplukte kervel deze nooit laten meekoken anders verliest hij zijn aroma. Dus alleen op het einde van de bereiding toevoegen! Gedroogde kervel heeft weinig of geen smaak. Kervel kan wel ingevroren worden en behoud zijn aromatische eigenschappen. In vissausen is de smaak van kervel subliem. Uw vlees en visschotels gaan een perfect huwelijk aan met kervel, dit laatste hier wel als versiering, want zeg nu zelf: het oog wil ook wat!

5. Koriander

a) werking

Koriander bevordert de eetlust en is op velerlei manieren nuttig voor onze spijsvertering, het voorkomt een opgeblazen gevoel en vermindert branderigheid van de maag. Het werkt ook vochtafdrijvend. Dit keukenkruid is een prima hulpmiddeltje voor ons geheugen.

b) gebruik

Het blad wordt gebruikt in stoofschotels, kipgerechten, salades en sauzen. Vooral in de Oosterse en Zuid-Amerikaanse keuken maakt men er gretig gebruik van. Men dient het blad steeds vers te gebruiken want eenmaal gedroogd verliest het zijn aroma. Invriezen kan maar ten koste van de mooie groene kleur. De zaden die men zelf kan oogsten, maar die ook te koop zijn, hebben een licht pikant, anijsachtig aroma en worden het meest gebruikt. Denken we hierbij aan ingemaakte augurken op azijn, in wildpasteien, koekjes (o.a. speculooskoeken), zelf in kaas.

6. Laurier

a) werking

Is vochtafdrijver eerste klasse. Wekt de eetlust op en bevordert de spijsvertering. Geeft kracht en is opwekkend en mede daardoor een natuurlijk antidepressivum.

b) gebruik

Laurier is een echte smaakmaker, in geen overdreven grote hoeveelheden, maar subtiel gebruikt geeft hij smaak aan wortel- en andere stampotten, zuurkool, stoofpotjes (Vlaamse karbonaden, konijn, ragout), ook in groentesoepen en rijstschotels is laurier niet weg te denken. Ook met visgerechten vormt hij een perfect geheel. Laurierblaadjes kunnen zowel vers als gedroogd gebruikt worden. Gedroogde bladeren smaken minder bitter dan verse, verse zijn wel aromatischer. Ze mogen meekoken, hoe langer de blaadjes meekoken des te kruidiger de smaak.


7. Peterselie

a) werking

In peterselie zitten vele vitamines, waaronder vitamine A en C en het bevat ook veel ijzer en kalk. Het kruid is bloedzuiverend, eetlustopwekkend en kalmerend.

b) gebruik

De bladeren en wortels worden gebruikt. Als smaakmaker pas voor het opdienen toevoegen aan de gerechten. Niet meekoken want het aroma verdwijnt totaal. Bij meekoken in soepen geeft peterselie deze laatste een bittere smaak (dus vermijden!). Wortelpeterselie mag wel meegekookt worden. Peterselie staat op nummer een bij de versiering van onze koude schotels. Geeft onze aardappelen een feestelijke aanblik (fijngesnipperd er bovenop strooien), ook bij aardappelpuree, worteltjes en erwten, sauzen, vinaigrettes en ook in onze omelet "fines herbes" is peterselie een graag geziene gast. Ook onze soepen, vis, kip en zelfs onze kruidenboter komt hij verfijnen. Gefrituurde peterselie smaakt flets, evenals gekookte of gestoomde. Drogen kan ook maar met veel smaakverlies. Diepvriezen kan zeker, wel niet meer te gebruiken als schotelversiering.



Kruiden en specerijen die vochtafdrijvend zijn:

Dragon
Bieslook
Kervel
Koriander
Laurier
Brandnetel
Paardebloem
Ajuin


Persoonlijk maak ik mijn kippeblokjes klaar als volgt:

Ongeveer 600gr kipfilet in blokjes snijden en in een grote diepvries zak stoppen. Daarna 2 grote eetlepels olijfolie en 2 grote eetlepels BBQ-saus erin kwakken. 2 takjes rozemarijn, ongeveer 15 blaadjes basilicum, ongeveer 15 blaadjes oregano een goeie scheut kippekruiden erin en wat peper.

Men neme de zak, goed schudden en plaatst die een uur in de koelkast. Daarna wat olijfolie in de pan en het hele goedje in de pan kwakken.

De geur alleen is fenomenaal en de smaak is heel wat beter.



Om mijn rundergehakt wat minder droog te maken in de burgers doe ik het als volgt.


Ongeveer 500 gr rundergehakt in een grote ijzeren kom ( vooraleer te beginnen eerst de ijzeren kom met azijn uitspoelen om deze volledig vetvrij te maken) daarna 3 pijpajuintjes versnijden en erbij voegen, 3 eieren en 4 goeie lepels brinta erbij. Daarna wat basilicum, oregano, peper, kippekruiden en 3 grote lepels olijfolie erbij. Alles met de hand kneden tot een rijpe massa en daarna kan je er vlotjes 4 burgers uithalen.
 
thanks!

iets over komijn en oregano?

Ik ben zelf gek op koriander, njam njam
 
Oregano is dan ook weer een van de favorieten maar qua voedingswaarden of extra "supplement" is het eigenlijk niks waard. Heeft dan weer wel uitstekende helende eigenschappen. Komijn gebruik ik zelf niet zoveel maar onderstaande kan ik je er wel over vertellen:

8. Komijn

a) werking

Komijn werkt vochtafdrijvend en bevordert de spijsvertering. Kan je ook terugvinden in heel wat homeopathische antidepressivum.

b) gebruik

Het aroma van komijn ontwikkelt zich beter als u de zaadjes voor gebruik even in een droge pan roostert en daarna stukwrijft.
Het gebruik van komijn is zeer gevarieerd. In Nederland voegt met komijn toe aan kaas, in India is hij een onderdeel van kerrie en in Noord-Afrika kruidt men er tajines en couscous mee. In Spanje vormt komijn een van de kruiden in chorizo en in Mexico is hij onmisbaar in de gekende chili con carne.
Bewaar de zaadjes in een afgesloten potje op een donkere, droge plaats bij kamertemperatuur. Koop wel de hele zaadjes bij voorkeur. Deze hebben meer aroma en blijven langer goed. Invriezen gaat niet.



9. Oregano

a) werking

Oregano is in oorsprong een medicinaal kruid dat bij Grieken en Romeinen in hoog aanzien stond, vooral om zijn ontsmettende en pijnstillende werking. Als thee kan men het gebruiken om verkoudheden te verlichten. Bij maag - en darmklachten biedt Oregano ook verlichting.
Uitwendig kan het gebruikt worden om wonden te helen.


b) gebruik

Oregano wordt overvloedig gebruikt in de Griekse en Italiaanse keuken, maar ook bij ons is het een smaakmaker. Een pizza zonder oregano is als een café zonder bier. Oregano wordt bij ons ook wel eens "palingkruid" genoemd, het wordt dan ook gebruikt in palinggerechten. Oregano wordt gebruikt in tomatenschotels, bij gebraden groenten, aardappelgerechten en ook bij paddestoelgerechten. In pastagerechten en rijstschotels (zoals risotto) is Oregano subliem. Het verbetert de smaak van eigerechten (omeletten), frittata en quiches. In marinades en bij de afwerking van gebraden of gestoofd rund - en varkensvlees, en bij gevogelte geeft Oregano een apart karakter aan het gerecht. Wilde marjolein maakt ook deel uit van het kruidenassortiment dat gebruikt wordt om "Eau des Carmes" te maken.

Daar Oregano nogal sterk smaakt is het aan te raden het met mate te gebruiken. Vers of gedroogd behoudt het kruid een heerlijk aroma.

OPGELET! Oregano wordt niet meegekookt maar pas op het einde van de bereiding toegevoegd.

Invriezen gaat maar dan in een ijsblok doosje waar je de kruiden insteekt en dan vult met water. Zodat de kruiden eigenlijk in een ijsblokje zitten.
 
wow nice man!! weet ik wat ik met me kip ga doen!! nu ik bulk wilt mij ma niet meer voor me koken omdat het, nou ja, haar te veel wordt :P
 
Zelf de pan in de handen nemen is een goeie start :)

Hier zelf ook begonnen op jonge leeftijd en zodoende heeft mijn vrouw nog nooit geklaagd :)

Kip kan je op superveel manieren klaarmaken maar kruiden maken er telkens weer een festijn van.
 
Kurkuma, gooi het overal doorheen, heerlijk met rijst en kip!

[Link niet meer beschikbaar]
 
Leuk, een dat ik niet kende. Ken currie maar de specifieke ingrediënten daarvan ...

merci !
 
Een mythe voor mezelf de wereld uitgeholpen zo blijkbaar. Toch met kruiding is mijn voeding genoeg gezouten.

It's a hard way to change habbits...

Toch bedankt om dit te laten weten !
 
tym is echt goed kruid
 
Zeer bedankt, ik wou nog een vraag-topic maken over kruiden maar hier heb ik voldoende informatie mee.

Het lijkt er alleen wel op dat ze in de supermarkten veel duurder zijn dus ik ga eens kijken bij een Aziatische winkel.
 
Kurkuma, gooi het overal doorheen, heerlijk met rijst en kip!

[Link niet meer beschikbaar]

Ook leuk om het door je rijst te gooien, vooral als je het voor je de rijst in het water doet er al bij doet,... krijg je hele mooie feestelijke gele rijst van.

Enne kurkuma wordt beter opgenomen als je er peper bij doet ! (2000% !!)

http://www.ergogenics.org/supplement135.html
 
Wat voor BBQ saus gebruik je? En is deze verantwoord?
 
Wat voor BBQ saus gebruik je? En is deze verantwoord?

Heinz_Original_Barbeque_Sauce_570G_Top_Down_zps93981cb7.jpg


ik gebruik op 1kg kip zo'n 10 gr bbq saus en dat brengt me op volgende info:

Energy (kJ) 59
Calories (Kcal) 13,9
Eiwitten 1,1 gr
Koolhydraten 3 gr
vet 0 gr
Zouten 0,1 gr

Geen transvetten en geschikt voor veganisten/vegetariers
 
Heinz_Original_Barbeque_Sauce_570G_Top_Down_zps93981cb7.jpg


ik gebruik op 1kg kip zo'n 10 gr bbq saus en dat brengt me op volgende info:

Energy (kJ) 59
Calories (Kcal) 13,9
Eiwitten 1,1 gr
Koolhydraten 3 gr
vet 0 gr
Zouten 0,1 gr

Geen transvetten en geschikt voor veganisten/vegetariers

Thnx! Zal eerdaags ff in de schappen kijken!
 
Hier in belgië verkrijgbaar maar bijvoorbeeld in de albert hein nog niet tegengekomen... hopelijk veel succes bij jou !
 
Hier in belgië verkrijgbaar maar bijvoorbeeld in de albert hein nog niet tegengekomen... hopelijk veel succes bij jou !

Schijnt dat je deze bij de AH XL kunt krijgen....
 
Schijnt dat je deze bij de AH XL kunt krijgen....

Ik heb gekeken en AH heeft geen fatsoenlijke bbq saus zoals die daar. Ik wou dat ik Ronnie Coleman's masterpiece bbq saus kon proeven om te weten wat er zo lekker aan is. 'good oooooooool bbq sauce'
 
Ik heb gekeken en AH heeft geen fatsoenlijke bbq saus zoals die daar. Ik wou dat ik Ronnie Coleman's masterpiece bbq saus kon proeven om te weten wat er zo lekker aan is. 'good oooooooool bbq sauce'

Bij de gewone AH of AH XL?
 
Back
Naar boven