- Lid geworden
- 14 apr 2006
- Berichten
- 12.699
- Waardering
- 1.031
Kuisen is een vrouwenzaak, zo mag duidelijk zijn uit de catalogus van Bart Smit. Meisjes kunnen er een strijkijzer of een stofzuiger aan Sinterklaas vragen want ‘zo goed zijn als mama, dat wil je ook’. Een doorn in het oog voor organisaties als het Vrouwen Overleg Komittee (VOK).
Deze advertentie is een doorn in het oog van vrouwenorganisaties.
Kapster wil je worden prijkt op de ene roze pagina, en 'Zo goed zijn als mama' op een andere met een resem speelgoedstofzuigers, -strijkijzers en -dweilen. Ook de boodschappen doen is duidelijk een meisjeszaak in het Cadeauboek 2013 van speelgoedketen Bart Smit. Geen enkele jongen te bekennen tussen de huishoudspullen.
Neen, voor jongens zijn er de blauwe pagina’s waarin ze kunnen dromen van een carrière als ‘stoere piloot’ of ‘kleine klusser’. Een enkeling duikt op tussen de keukentjes, misschien als gevolg van de kookhype. Het Vrouwen Overleg Komittee is er niet over te spreken. ‘Dit is zo’n spijtige zaak’, zegt woordvoerster Sofie De Graeve. ‘Kinderen in hokjes steken, perkt hen in. Speelgoed is onschuldig, zou je kunnen denken, maar dit blijft niet zonder gevolgen. Zelfs hun latere studiekeuze wordt meebepaald door dit soort hardnekkige stereotypes.’
Bart Smit was er als de kippen bij om zijn excuses aan te bieden. 'Hoewel de tekst niet zo was bedoeld, kan het verkeerd geïnterpreteerd worden. Dit hadden we zo niet moeten doen, en we zullen er in de toekomst waakzaam op zijn' (nieuwsblad)
het enige recht van de vrouw is het aanrecht