XXL Nutrition

Kuitoefeningen (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

3XMMM

Dutch Bodybuilder
15 jaar lid
Lid geworden
22 jan 2004
Berichten
324
Waardering
1
Weet iemand nog een paar goeie oefeningen om kuiten te trainen behalve de one legged calf raise en de standing calf raise?

Groetjes,

miez
 
Seated calf raises en calf raises op een leg-press.
 
Je moet er in ieder geval 1 zittend en 1 staand doen. Zodat je de beide spieren aanpakt: soleus en gastrocnemius
 
donkey raises
 
delguy zei:
Je moet er in ieder geval 1 zittend en 1 staand doen. Zodat je de beide spieren aanpakt: soleus en gastrocnemius

Soleus en gastrocnemius hebben een gemeenschappelijke insertie (achillespees). Alle oefeningen die de gastrocnemius belasten, belasten dus ook de soleus.

Het is alleen zo dat bij oefeningen met een gebogen been de gastrocnemius verkort word waardoor hij minder kracht kan zetten. Zittende oefeningen belasten de soleus dus niet meer, maar de gastrocnemius minder wat je dan ook direct kan merken aan de trainingsgewichten.

Maar als je maar tijd heb voor 1 oefening is de staande raises prima geschikt voor soleus en gastrocnemius.
 
Leg Curl

Liggende Leg Curl (normaal voor de hamstrings)
Maar probeer hem eens te doen met je voeten gestrekt, dus de tippen van je voeten naar achter laten wijzen. En je hoeft boven niet aan te spannen want je bent geen hamstrings aan het trainen.
 
Ik doe altijd seated calf raises in de Smith, maar het gewicht van dies tand begint op den duur lekker in je knieen te boren. Wat doen jullie daar tegen?
 
Miro69 zei:
Liggende Leg Curl (normaal voor de hamstrings)
Maar probeer hem eens te doen met je voeten gestrekt, dus de tippen van je voeten naar achter laten wijzen. En je hoeft boven niet aan te spannen want je bent geen hamstrings aan het trainen.

Die klinkt interessant. Hebben meer mensen hier ervaring mee?
 
LammeTak zei:
Ik doe altijd seated calf raises in de Smith, maar het gewicht van dies tand begint op den duur lekker in je knieen te boren. Wat doen jullie daar tegen?

Eerst had ik alleen zo'n beschermrubber om de stang en een zesdubbel gevouwen handdoek op mijn knieen, maar boven de 150 kilo begon dat toch een beetje lastig te worden... nu leg ik op die handdoek gewoon een schijfje van 2,5 of 5 kilo en de stang daar bovenop, geen centje pijn !
 
Miro69 zei:
Liggende Leg Curl (normaal voor de hamstrings)
Maar probeer hem eens te doen met je voeten gestrekt, dus de tippen van je voeten naar achter laten wijzen. En je hoeft boven niet aan te spannen want je bent geen hamstrings aan het trainen.

Juist wel.

Als je de voeten strekt ben je bezig de kuiten vanaf de insertie te verkorten waardoor ze minder kracht kunnen zetten en het accent (nog meer) op de hamstring komt te liggen.

Als je de kuit maximaal bij leg curl wilt gebruiken moet je de de enkel juist zo veel mogenlijk buigen waardoor de kuit op lengte komt en meer toedraagt aan de oefening.

Vandaar dat je met gebogen enkl ook veel meer gewicht aankan als met gestrekte voet.
 
Mans zei:
Die klinkt interessant. Hebben meer mensen hier ervaring mee?

Ja, maar dan op een andere manier (zie boven)
 
3XL zei:
Juist wel.

Als je de voeten strekt ben je bezig de kuiten vanaf de insertie te verkorten waardoor ze minder kracht kunnen zetten en het accent (nog meer) op de hamstring komt te liggen.

Als je de kuit maximaal bij leg curl wilt gebruiken moet je de de enkel juist zo veel mogenlijk buigen waardoor de kuit op lengte komt en meer toedraagt aan de oefening.

Vandaar dat je met gebogen enkl ook veel meer gewicht aankan als met gestrekte voet.

Ik heb nog nooit iets in mijn kuiten gevoeld als ik de leg curl met gebogen voeten doe, enkel in mijn hamstrings.
 
Dat komt omdat wat knie flexie aangaat de hamstring veel sterker is als de gastrocnemius maar de gastrocnemius doet wel degelijk mee.

Zoals ik als zeg, verglijk eens het gewicht wat je aan kan met gestrekte voeten/enkels (kuit verkort dus zwakker) en met gebogen voeten/enkels) kuit op lengte en dus sterker.
 
wazzup zei:
Eerst had ik alleen zo'n beschermrubber om de stang en een zesdubbel gevouwen handdoek op mijn knieen, maar boven de 150 kilo begon dat toch een beetje lastig te worden... nu leg ik op die handdoek gewoon een schijfje van 2,5 of 5 kilo en de stang daar bovenop, geen centje pijn !

Minder druk per cm², ik zal het eens gaan proberen
 
Zo, dat met zo'n schijfje werkt echt super!!
 
Back
Naar boven